Fra femte til tiende november inviterer Oslo World Music Festival til verdensmusikk-fest i toppklasse. Flere store artister får sin Norgesdebut denne gangen, og arrangørene lover å “utfordre alle musikalske grenser” i tråd med årets festivaltema – “Sin fronteras” – uten grenser. Festivalen retter med dette fokus mot arven etter middelalderens Andalucia, der muslimer, jøder og kristne levde tett sammen. Resultatet ble en blomstrende musikalsk oase, full av spennende hybrider.

Silent_forces_2002

Åpningskonsert med mange frekvenser

Sporene etter middelalderens nære møte mellom de tre store religionene er tydelige i musikken til Radio Tarifa som åpner årets festival. Den spanske gruppa blander flamenco og rumba med det meste annet av musikalske uttrykk de kan finne fra landene rundt Middelhavet – med et herlig mylder av musikalske gleder som resultat. Ensemblet Musica Antigua, har gått tilbake til kildene i sin temakonsert og bringer videre arven fra det multikulturelle Andalucia, blant annet Santa Maria-sangene som ble komponert mellom 1221 og 1284 på bestilling av kong Alfonso den vise.

Bhangra og norske rappere
Oslo World Music Festival er en spennende sjanse til å stifte bekjentskap med noe av det nye som skjer på verdensmusikkscenen. De revolusjonære gla’pønkerne Los de Abajo fra Mexico har døpt musikken sin “cybertropic chilango power” – den som lurer på hva det går ut på, får heller stikke innom.

En av de fremste utøverne av Bhangra-musikk kommer også til å gjeste verdensmusikkfestivalen: Achanak fra Birmingham i Storbrittannia spiller sin egen variant, som han kaller new wave bhangra. Bhangra er bondemusikken og den rundt 600 år gamle folkedansen fra Punjab som inntok de britiske diskotekene på 70-tallet, i fotefarene til arbeidssøkende indere. Musikken gikk snart hjem også hos bleke briter, men fortsatt er det andre og tredje generasjon indere som holder musikken i hevd og stadig gir den nytt liv. Med seg har han Shahzad Ghufoor og rap-duoen Silent Forces (avbildet).

Silent Forces og Shahzad Ghufoor var innom både VG-lista og P3s A-liste med singelen ”Rap møter Banghra” i sommer. Shahzad er reporter i Pullover, skuespiller i flere Bollywoodfilmer, og arrangerer konserter og filmklubben Cinema Bollywood. Rapperne Preben Munthe og Kriss Fannar Markusson kom på 3.plass i NM i rock for knappe to år siden, noe som medførte kontrakt med selskapet Incredible Productions. Etter et knapt års samarbeid blir det spennende å se fruktene av samarbeidet.

Også den cubanske pianisten Omar Sosa utfordrer all musikalsk båstenking når han byr på afro-cubansk jazz blandet med rap. Tony Allen lar afrobeat møte London hip-hop og har med seg rapperen Ty, som også spilte på den helnorske Fertiliser-festivalen som ble holdt i London forrige måned i regi av musikkmagasinet The Wire.

Etnisk gjensyn med Aarset
Trioen Dhafer Youssef, Paolo Fresu og Eivind Aarset blir et gledelig gjensyn etter deres konsert under årets Vossajazz.

Eivind Aarset og gitaren hans har satt spor etter seg på et ukjent antall plateinnspillinger og konserter. I fjor ga han ut CD-en “Light extracts”. Den var oppfølgeren til “Electronique noir”-utgivelsen som fikk The New York Times til å utbryte: “One of the best post Miles electric jazz albums”!

Også Dhafer Youssef har to egne CD-er bak seg. Den siste har fått navnet “Electric sufi”. – Jeg vokste jo opp med eletronisk musikk, forteller han til www.world-music.no: – Fem ganger om dagen kunne vi høre muezzinen kalle til bønn fra medinaen, gjennom megafonene. Det var som å høre Jimi Hendrix…

Trompet-fantast og fado
De som elsker virituost trompet-spill bør forsøke å få med seg Paolo Fresu. Mannen kommer fra Sardinia, bor i Paris, og har spilt på scener over hele verden. Han har blitt en av de mest etterspurte trompetistene i løpet av det siste ti-året og har bidratt på mer enn 120 CD-innspillinger, 11 av dem under eget navn.

Iranske Parissa er en annen attraksjon, som nå kommer til Norge for første gang, sikkert til stor glede for kjennere av den persiske musikken. Unge Cristina Branco har fått et stort navn som fado-sanger i hjemlandet Portugal, mens den sør-afrikanske trioen Bongo Maffin er i ferd med å legge USA og Europa for sine føtter med sin kwaito-baserte miks av rap og r&b.

Mange gleder seg nok allikevel mest til Tunisiske Anouar Brahem Trios konsert. De har kommet til Oslo for å fremføre sitt stemningsfulle “Astrakan café”-program, som har fått mye pen omtale i både pressen og verdensmusikk-miljøet. Dette kan garantert bandleder Anouar Brahem ta sin del av æren for: På sin oud, som er den arabiske verdenens lutt, betegnes han nærmest som en magiker, og er i visse kretser geniforklart på bakgrunn av en sjelden teknisk briljans, kombinert med en smittende innlevelse. Brahem har gitt ut seks CD-er. Mest kjent i Norge er nok “Madar” fra 1994, som han laget i samarbeid med Jan Garbarek.

Ved siden av dette lover festivalleder Anne Moberg både flamenco, Bollywood-film, poesi, seminarer og en egen verdensmusikkdag for barna.

For den som er interessert i en fullstendig oversikt over hvem som er hvem, og hva som skjer når hvor, er dette nettstedet et godt utgangspunkt.

Publisert:

Del: