– Opera er ikke en genre, men kunsten å samordne flere kunstarter. Når folk får dette inn i hodet, kan vi legge operadebatten død, sier sjefen for Operaen i Kristiansund, Olav Grytnes. Nå arbeider han med å tilrettelegge verdens første metallopera, der det relativt ukjente metallbandet Pica Fierce skal skrive musikken. Hvilket stykke? Faust, selvfølgelig!

Øystein Haltbakk, Pica Fears

Av Knut Steen

— Idéen om å lage en metalopera ble til da Grytnes besøkte bandet, og spurte hva forskjellen på rock og metal var, forteller Pica Fierce-voklaist/gitarist og låtskriver, Øystein Haltbakk, som på nevnte tidspunkt var sivilarbeider i Kristiansundoperaen.

— Da Øystein satte på italienske Rhapsody, (som spiller symfonisk metall med orkesterpartier og svulstige kor, red -), åpnet himmelen seg for meg: Det var jo operamusikk! Jeg tente jeg på ideen om å lage metal-opera der og da forteller Grytnes, som siden har hørt en del på ulike metalband:

— Mye er overraskende bra, og blir bare mer og mer spennende jo mer man hører på det. Koblingen mellom det tonale og enkle tema som går ut i energi er veldig interessant, og kvaliteten er ofte veldig god. Det er selvfølgelig ikke alt som er like bra, mye er bare bråk, men det er artig å bruke et sånt musikalsk uttrykk i operaen, som jo skal være et møtepunkt for alle, også ungdommen. Noen vil sikkert mene at slikt ikke hører hjemme i operaen, men det er jeg absolutt ikke enig i. Vi er sikkert litt gale, men noen må tørre å gjøre noe, sier Grytnes, som også mener at dagens operadetbatt, om hva som bør spilles i operaene, er utdatert.

— Opera er ikke en genre, men kunsten å samordne flere kunstarter. Når folk får dette inn i hodet, kan vi legge operadebatten død. Crossoverprosjekter er veldig ”in” i tiden, og etter som verden blir mindre og musikkuttrykkene flere, er dette også naturlig for operaen, som i utgangspunktet handler om samspillet mellom kunstartene. Jeg tror det er sunt om vi kan bygge broer ikke bare mellom kulturer, men også mellom i utgangspunktet ulike musikkgenre, sier Grytnes, som også synes det er riktig at Operaen er en del av samfunnsdebatten:

— Slik sett tror jeg absolutt at et stykke som Faust har noe å formidle til skoleungdom i for eksempel den videregående skolen. Vi har fått gode tilbakemeldinger foreløpig, og håper at denne unike oppsetningen av Faust skal kunne bli en del av ”den kulturelle skolesekken” – eller ”kulturnista” – i Møre og Romsdal.

Faust vil ikke bare få en ny musikalsk innpakning, Kristiansundoperaen kommer også til å bruke moderne kulisser og kostymer for å understreke Fausts aktualitet. Under overturen kommer man for eksempel ikke til å bruke et sceneteppe. I stedet vil publikum få se et styrebord, der Mephistofeles sitter på enden som styreformannen og kapitalisten, som har kjøpt Fausts sjel. Margrethes fristelse vil heller ikke finnes i et smykkeskrin, men i et stort klesskap, og dansen rundt gullkalven vil foregå i et kjøpesenter, der Mephisto er julenisse.

— Dette arbeidet er det regissør Ronald Rørvik som får ansvaret for. Rørvik har tidligere regissert og satt opp Faust i moderne versjon, og mente både handling og budskap passet godt til et slikt prosjekt, forteller Grytnes, som understreker at selv om den originale teksten i størst mulig grad vil bli beholdt, så kommer musikken, som skal komponeres av Haltbakk, til å være helt ny.

Man kan spørre seg hvorfor et ukjent band som Pica Fierce, som har kun to egenproduserte singler og åtte konserter på samvittigheten, blir hyret inn til et så stort prosjekt. Ville det ikke vært mer naturlig å kontakte for eksempel Trickster G, (Arcturus, Ulver) eller Ihsahn (Emperor) – som begge har lang og kritikerrost erfaring i å lage eksperimentell og teatralsk metal? Eller har det vært viktigere å satse på lokale krefter?

— Ideen ble skapt med dem, og vi kjenner gutta i Pica Fierce, svarer Grytnes:

— Vi vet at de er veldig gode. Frode Alnæs, som sitter i styret vårt, synes også at de utviser absolutte kvaliteter, så vi er sikre på at det vi får fra Haltbakk er bra nok. Når det er sagt, synes jeg det er viktig å gi nye unge talenter en sjanse, i stedet for å alltid satse på de samme kjente. Hvordan skal man få utvidet floraen av norske musikere hvis ingen tør å satse på noe nytt, spør Grytnes, som samtidig minner om at kvaliteten sikres ved at Pica Fierce hele tiden samarbeider med Dagfinn Koch, produsent Torkild Madsen og dirigentene Kjell Seim og Bjørn Sagstad.

Øystein Haltbakk selv forteller til Ballade at han koser seg med arbeidet, som nettopp er påbegynt. Samtidig er han sitt ansvar bevisst.

— Dette er en voldsom utfordring, og kommer nok til å bli en slags personlig prøve. Jeg kommer til å lage musikken for midi, trommer og gitar, og sende den over til komponisten Dagfinn Koch, som skal tilrettelegge for sinfonietta.

Haltbakk regner med å bli ferdig med det som kommer til å bli 90 minutter med musikk i løpet av våren, og er ikke i tvil om at dette kommer til å gå bra.

— Jeg setter stor pris på den tillitserklæringen det er å bli betrodd et slikt arbeid, spesielt fordi verken jeg eller Pica Fierce er spesielt kjente – men jeg er ikke i tvil om at jeg kommer til å klare å gjennomføre på en utmerket måte, sier Haltbakk, som tror den største utfordringen blir å lage musikk til scene.

— Jeg må skape den dramatikken og dynamikken i musikken som føler handlingen på scenen – det blir nok det vanskeligste. Heldigvis er det ikke jeg som skal lage lydmiksen mellom metallband og sinfonietta, sier Haltbakk, som gleder seg til å begynne å spille med kor, solister og sinfonietta.

Selv om Gitarist Kjetil Dyrnes for tiden har en fire måneders dom på seg for det Haltbakk beskriver som et ”barslagsmål”, håper han at bandet kan stille fulltallige i god til før premieren, som er satt til oktober 2004. Så vidt han vet er dette første gang en metallopera blir satt opp.

— Jeg har sjekket litt rundt, og det virker ikke som dette er gjort før. Rockopera er gjort, og mange har blandet metall med klassisk musikk, men ingen har satt noe sånt på en scene før, så dette blir utrolig spennende, sier Haltbakk. Grytnes er heller ikke redd for at dette skal bli noen ny “Rock versus Opera”.

— Denne oppsetningen kommer til å være tro mot operaformen, med både soli og duetter. Dessuten kommer det ikke til å bli noen “versus”. Jeg har stor tro på at både metallen og den mer tradisjonelle operamusikken kommer til å klinge praktfullt sammen, avslutter Grytnes.

Publisert:

Del: