I dag starter Oslo World Music Festival, i regi av Rikskonsertene. Åse Kleveland, The Indian Core og DJ Shantel & Buchovina Club åpner det hele. Dette er Rikskonsertenes trettende festival i rekken, og den varer fra 31.oktober til 5.november. I løpet av denne uken vil Oslo preges av at 250 artister fra 4 kontinenter kommer til hovedstaden. Blant dem er Paco de Lucia, Timbuktu, Toumani Diabaté og Martirio.

Toumani Diabate & the Symmetric Orchestra

Av Bjørn Hammershaug

I dag starter altså Oslo World Music Festival, med et sedvanlig bredt spekter av musikk fra ulike geografiske områder, innen en rekke genre og med tilhold på flere av hovedstadens klubber.

Festivalsjef er i år Alexandra Archetti Stølen, som er meget stolt over programmet som festivalen presenterer.

Ikke alene
— Oslo World Music Festival er en av Nordens største verdensmusikkfestivaler. Vi var blant de første som startet innenfor dette feltet her i Norge. Akkurat det har endret seg mye, og i dag har mange andre, som Bergenfest, Øyafestivalen og Roskilde, verdensmusikk som en del av sitt program.

I motsetning til disse er OWM kjent for å holde et mer rendyrket fokus på musikk utenfor Europa, særlig Latin-Amerika, Afrika og Asia.

— Vi har ingen ”helnorske” band, forteller Stølen til Ballade. – Enten dreier det seg som et samarbeid mellom norske og utenlandske artister, eller så er det inviterte musikere fra sør. At andre festivaler trekker mot verdensmusikken ser jeg på som veldig positivt. Det er da heller ikke så rart. Grensene i verden var mer markante for 15 år siden, men alt er blitt mer tilgjengelig for folk i dag.

Stølen mener altså at det er fint at flere programmerer verdensmusikk, men OWM står like fullt i en særstilling:

— De andre festivalene må nok safe litt mer. Vi har også artister som er store stjerner, men samtidig kan vi ha mindre navn som er helt ukjente for publikum.

Hvor er verden?
Betegnelsen ”verdensmusikk” er ikke nødvendigvis bare en positiv betegnelse, mener Stølen:

— ”World Music” er et vanskelig sekkebegrep, som egentlig er litt gammeldags og stigmatiserende, sier festivalsjefen – Det bidrar til at mange kanskje har litt ymse inntrykk av hva som skjer på festivalen.

— Vi presenterer artister fra hele verden, uten at vi snakker så mye om ”world music” av den grunn. De er alle inspirert av lyder fra andre steder og festivalen vår er slik en slags reise rundt om i verden. Men vi snakker ikke bevisst om ”verdensmusikk” som en egen stil, men heller om de ulike artistene som kommer hit.

I første rekke har OWF laget en katalog som er ment å ikke underbygge fordommer folk har mot verdensmusikk, men det er ikke noe prioritert oppgave for arrangørene å være opplærende:

— Vi jobber med vårt, og sørger for å lage en best mulig festival for alle. Vi snakker aldri om ”verdensmusikk” men om artistene, og ønsker at festivalen skal fremstå som et positivt tilskudd til musikk-Norge. Vi kan kanskje sammenligne oss med Film fra Sør, som er litt i samme gate, og som i år trakk over 22 000 på sin festival. Det er ikke lenger nødvendig å forklare at ”nå skal vi se en film fra Iran”, men folk går dit for å se filmen på filmens grunnlag, mener festivalsjef Stølen.

Spansk fokus
Det er ikke noe spesielt tema på årets festival, men de har et særfokus på Spania. Gjennom fire konserter kan publikum oppleve ulike tradisjoner fra et område som ligger sentralt mellom det nordlige Afrika og sørlige Europa.

Hovedstjernen er nok Paco Lucia, en av verdens fremste flamencoutøvere. Men hit kommer også Yasmin Levy som holder på den gamle spanskjødiske musikktradisjonen, eller sefardisk musikk. Macaco representerer Spania som en moderne, urban smeltedigel og ikke minst den berømte divaen Martirio.

— På tross av det spanske særfokus har vi ikke noe spesielt tema, festivalen er i seg selv et tema, sier Stølen.

Hvorfor trenger Oslo sin egen verdensmusikkfestival?

— Det er en viktig festival, som viser det beste fra ulike kulturer i Norge – også det mer ukjente, som i seg selv er en viktig oppgave. Vi prioriterer høy kvalitet, og ønsker ikke å fremstå som en ”rar” festival, sier Stølen.

Hun trekker også frem kontakten til ulike innvandrermiljøer i Norge som en viktig målgruppe, som i løpet av festivalen kan oppleve artister som er meget store utenfor vesten. Stølen kan også fortelle at mange andre festivaler legger turen innom OWF for å sjekke ut ukjente artister. Eksempelvis var Øya-avlyste Amadou & Mariam et resultat av Øyas visitt i fjor.

Norge i verden
Under flere av konsertene er det mulig å oppleve norske og utenlandske i diverse konstellasjoner. Ett eksempel er kveldens konsert med The Core og tre indiske musikere under navnet The Indian Core. Det er ett av flere eksempler på medarrangør Rikskonsertenes utenlandske virksomhet.

— Festivalen gir en god anledning for Rikskonsertene å vise frem hva de jobber med utenlands, de har en utstrakt utenlandsvirksomhet som mange nok ikke er klar over. The Indian Core er et godt eksempel på konkrete resultater av dette arbeidet.

Det som er sentralt å frem her, er at dette er noe musikerne selv har lyst til å gjøre. Prosjektene er initiert av norske musikere, og det er viktig for oss at det blir naturlige musikalske møter. Det er et ønske der ute for å samarbeide med musikere fra andre land, og vi er mest en viktig ressurs i den anledningen, avslutter en spent festivalsjef som gleder seg til det hele begynner.

PROGRAM PÅ OSLO WORLD MUSIC FESTIVAL:

31.10:
kl. 20:00 Cosmopolite: Åpningskonsert med The Indian Core (Norge / India) 
kl. 22:00 Cosmopolite: Åpningsfest med DJ Shantel & Bucovina Club (Tyskland)

1.11:
kl. 20:00 Fabrikken: Oslo World Fabrikken med Urban Tunélls Klezmerband (Norge)
kl. 20:00 Oslo Konserthus: Paco de Lucia & Band (Spania)
kl. 21:00 Parkteatret: Dhafer Youssef (Tunisia/Norge)
kl. 21:00 Cosmopolite: Toumani Diabate & the Symmetric Orchestra (Mali)

2.11:
kl. 20:00 Kulturkirken Jakob: Yasmin Levy (Israel/Spania)
kl. 21:00 Cosmopolite: Melingo (Argentina/Frankrike)
kl. 21:00 Parkteatret: Macaco (Spania)
kl. 22:00 Fabrikken: Zenzile (Frankrike)
        
3.11: 
kl. 20:00 Fabrikken: Salsa vs Hip hop (Frankrike/Norge)
kl. 21:00 Parkteatret: Gamelan Shokbreker (Indonesia/Norge)
kl. 21:30 Blå: Bugge Wesseltoft presenterer Beijing (Norge/Kina)
kl. 20:30 Sentrum Scene: Timbuktu & Damn (Sverige) / K´Naan (Somalia) /
Kohinoor (Norge) / Black Noise (Sør Afrika)
kl. 22:00 Cosmopolite:Martirio & Son de la Frontera (Spania)
        
4.11: 
kl. 20:00 Kulturkirken Jakob: Sara Tavares (Kapp Verde/Portugal)
kl. 21:00 Parkteatret: Trygve Seim / Fathy Salama Group (Norge/Egypt)
kl. 21:00 Fabrikken: Miki N’Doye (Gambia/Norge)
kl. 21:30 Blå: Bugge Wesseltoft presenterer Istanbul (Norge/Tyrkia)
kl. 22:00 Cosmopolite: Vocal Sampling (Cuba) / Señor Coconut (Tyskland)
        
5.11: 
kl. 19:00 Kulturkirken Jakob: Sarvestan med Javid Afsari Rad & Salar Aghili (Iran/Norge)

Konserten med Cheb Mami, den 2. november på Rockefeller er avlyst. Mami er arrestert og sitter i varetekt i Frankrike.

For mer om programmet: world-music.no.

Publisert:

Del: