INTERVJU: Terje Isungset fikk ikke Steinsdalsfossen til å tie på lørdag, men regissøren til bestillingsverket til festivalen Hardingtonar ser allikevel tilbake på helgens konsert som svært en vellykket affære. Over to tusen mennesker hadde trukket til fossen for å overvære Fossekall. – Alt klaffa, det var en god følelse, sier Isungset to dager etter.

Steinsdalsfossen_Fossekall (Foto: Reidar Solberg, digitalkameraten.no)

Tekst Carl Kristian Johansen, foto Reidar Solberg

Det er ikke ofte man vurderer en helgetur fra Oslo til Hardanger for én enkelt konserts skyld. Bestillingsverket Fossekall i Steinsdalsfossen var en konsert av et slikt kaliber, men reisen ble det allikevel ikke noe av.

Via telefon kan Terje Isungset to dager etter framførelsen fortelle at brølet fra Steinsdalsfossen ikke forstummet helt lørdag kveld.

— Vi fikk den ikke stille, men det virka nesten slik allikevel. Vi fikk i hvert fall fossen til å spille slik at vi kunne orkestrere den.

— Det ble en helhetlig musikalsk opplevelse. Det var en ganske kompleks produksjon med musikere og dansere i, bak og foran fossen. Det var ingenting som skar seg – vi greide til og med å håndtere fuktigheten. Alt det klaffa, det var en veldig god følelse Det gikk kjempefint, er skussmålet Isungset gir sin egen produksjon.

Isungset forteller at det var et sted mellom to og tre tusen mennesker til stede for å oppleve Fossekall.

Hva slags erfaringer har du trukket fra dette prosjektet?

— Vi har vært gjennom de fleste problemstillingene på papiret og i hodet. Det viste seg at det var mulig å gjøre en slik produksjon, og det hadde vært kjempemoro å gjøre det en gang til – vi gikk ikke på noen smeller.

— Men fossen kunne vært dobbelt så stor, og det kunne regnet hele uka. Da hadde det dukket opp andre problemstillinger. Den regna på onsdag, og fossen var stor på torsdag. Men det ble mindre og mindre vann, og lørdag kveld var den ikke så kraftig Vi hadde flaks – det kunne ikke gå bedre. Det var stjerneklart og godt og varmt, sier Isungset.

Isfest

Isungset arrangerer hvert år Isfestival ved årets første fullmåne på Geilo. Men nå som sommeren avrundes og glir over i høst starter Isungset en hektisk periode. Han skal mikse en ny isutgivelse med joiker Sara Marielle Gaup, til Zanzibar med Unni Løvlid, turnere i USA med Trio Mediævel, og gjøre flere konserter i forbindelse med en ny utgivelse av trioen Groupa.

Neste uke kommer Isungset til å reise til London for å komponere musikk til et teaterstykke som skal gå på The Lyric i Hammersmith. I London skal han også framføre isprosjektet sitt på London Jazz festival i november.

— Essensen er den samme i alt jeg gjør. Jeg liker å jobbe tverrkunstnerisk, sier Isungset.

— Jeg jobber mye med dans, og liker å kombinere det visuelle med det musikalske for skape helhetlige ting som stikker dypere enn en vanlig konsert. Samtidig er mer tradisjonelle konserter også noe jeg trives med, sier Isungset, som også skal spille inn en ny isplate under Isfestivalen i januar. Da med Lena Nymark og St. Hallvard guttekor.

Bildene er tatt av Reidar Solberg, og er gjengitt på Ballade med velvillig tillatelse. Flere bilder fra bestillingsverket Fossekall er å finne i et billedgalleri på Solbergs nettside Digitalkameraten.no

Publisert:

Del: