For en tid tilbake fikk flere av norges fremste improvisasjonsmusikere brev fra rettighetsorganisasjonen TONO: “Improvisasjonsverk forvaltes i utgangspunktet ikke” – med mindre hver konsert blir gitt ut på plate eller skrevet til noter, vil en improvisasjonsfremføring bli belønnet med kroner null fra TONO. Etter mange sterke reaksjoner – blant annet i Ballade – møtte TONO improvisasjonsmusikerne i går kveld. I dette intervjuet forteller TONO-styremeldlem Morten Halle om flere sannsynlige omlegginger i TONO-systemene: – TONO har et ansvar for å forvalte medlemmers åndsverk – og musikk som er frembrakt ved improvisasjon også er selvfølgelig også åndsverk. TONOs praksis med å ikke avregne for improvisasjon er jeg er jeg personlig uenig i, sier Halle.

Morten Halle_2 2006 (Foto:www.curlinglegs.no)

Av Knut Steen

Både Frode Gjerstad og Helge Sten har kommet med sterk TONO- kritikk etter at det ble klart at Tono ikke ville forvalte deres improviserte verk. Sten hevder at TONO opererer i strid med både Åndsverklov og konkurranselovgivingen, mens Gjerstad mener at TONOs systemer tilhører klassesystemet.

— TONO har ansvar for åndsverk
Morten Halle er jazz-saksofonist med en rekke utgivelser bak seg, instrumentlærer ved Norges Musikkhøgskole og styremedlem for NOPA i TONO.

Halle er klar på hva som bør være TONOs ansvar:

— Det første jeg kan si er at TONO har et ansvar for å forvalte medlemmers åndsverk. Jeg er blitt bedt meg lede en arbeidsgruppe for å komme med innstilling til styret i denne saken. Men det at musikk som er frembrakt ved improvisasjon også er åndsverk, er jeg selvfølgelig enig i, sier Halle.

Historien forklarer
Han synes samtidig at fortidens tankegang forklarer en del av nåtidens praksis:

— Det er viktig å se litt på den historiske bakgrunnen her. Hvis man ser på jazzen fra begynnelsen av 30-tallet og framover, har impovisatørene vært medskapere av musikken uten at de har fått rettigheter til komposisjonene. Da Charlie Parker improviserte rundt noe andre hadde skrevet, var det komponisten som fikk alle pengene for bruk av verket hver gang – ikke Charlie. Det kan man like eller ikke like – internasjonal opphavsrett har vært sånn i veldig mange år, sier Halle, før han tilføyer:

— TONOs praksis med å ikke avregne for improvisasjon er jeg personlig uenig i. Men når det er sagt – Tonos styre har ikke tatt et standpunkt i denne saken, det kommer til å skje under et møte vi skal ha neste uke, forteller Halle.

TONO møtte artistene
I går ettermiddag hadde TONO et annet møte – med en rekke improvisasjonsmusikere, som hadde markert misnøye med et brev de hadde fått fra TONO. Der sto det at TONO ikke lenger ville forvalte deres improviserte musikkverk.

I tillegg til artister som Sidsel Endresen, Helge Sten, Tonny Kluften, Ketil Gutvik og Ivar Grydeland deltok Halle selv på møtet, sammen med TONO-styreleder Håkon Berge, lisensierings- og avregningssjef Geir Gaarder og dokumentasjonssjef Christian Onshus.

Betyr dette at TONO har tatt denne henvendelsen fra musikerne ganske alvorlig?

— Ja, det gjør det. Flere musikere var invitert, men det var dessverre en del som ikke kunne komme. TONO blir av og til fremstilt som et lukket og byråkratisk system, det ønsker verken styret eller de TONO- ansatte. Vi vil gjerne ha en åpen dialog med både medlemmer og kunder.

Noen løsninger?
Hva kom dere frem til i dette møtet?

— Vi forklarte bakgrunnen til saken, på samme måte som jeg har forklart den her. Så fikk vi litt informasjon om hvordan musikerne opplevde situasjonen i dag. Deretter hadde vi en dialog om hvordan man kan se for seg at avregningssystemene for improvisert musikk kan fungere, sier Halle, før han legger til:

— Vi hadde også en diskusjon om pengestrømmene i TONO – bruken av musikk forandrer seg, så det er en stor jobb å gjøre dette så riktig som mulig for alle.

Mer til den rytmiske musikken?
Hvilken retning tar musikkbruken, og hva har TONO tenkt til å forandre?

— Det som er riktig å si, er at det stadig er mulig å lage en mer presis avregning, dette er en utvikling som går jevnt og trutt. For 20 år siden samlet TONO inn så mye penger som de kunne få tak i, bestemte seg for hva som var rettferdig, og delte dem ut igjen etter de beslutningene. I de senere år har systemet beveget seg mer mot at det som kommer inn på ett felt, også deles ut i det samme feltet.

Og det er en utvikling Halle ønsker velkommen:

— Det er nok mer rettferdig. Ole Ivars bør få mer for å spille for 4000 mennesker, enn noen som spiller for 50 mennesker på en liten klubb. For meg personlig er det innlysende, sier Morten Halle.

Ballade vil følge både improvisasjons- og sjangerfordelingssaken videre. Innlegg i disse viktige sakene kan sendes til ballade@mic.no

Publisert:

Del: