I dag åpner åpner Bergen Filharmoniske Orkester Fartein Valen-dagene i Vår Frelsers kirke i Haugesund. Dirigent og pianosolist er den verdenskjente franske pianisten og dirigenten Philippe Entremont, som har valgt å innlede konserten med Fartein Valens “Ode til ensomheten”. Valen-dagene varer over helgen og byr blant annet på Nordic Voices, Hansakvartetten og årets Valenprisvinner Arve Tellefsen.

Fartein Valen-dagene

Av Hild Borchgrevink

Fartein Valen-dagene vil formidle inntrykk av en av Norges fremste og mest nyskapende komponister og øke forståelsen av Fartein Valen som komponist og menneske. Sentralt i festivalen er komponistens hjem og miljøet rundt.

— Huset representerer et åpent kunstnersinn med et allsidig interessefelt. Det har derfor betydning for oss i dag som kulturhus med rom for mange kulturuttrykk: Misjon, teologi, språk, litteratur, billedkunst, dikt, botanikk og musikk for å nevne de viktigste. Slik blir ikke Valenheimen bare et museum, men et kulturhus i bygda i egentlig forstand, skrev Ole Jørgen Furdal i Valendagene ved fjorårets festival.

Fartein Valen (1887-1952) ble født i Stavanger. Foreldrene var misjonærer, og han tilbragte fem år av sin barndom på Madagaskar. Valen var utrustet med en spesiell lingvistisk begavelse. Han flyttet til Oslo for å studere språk og litteratur. I tillegg fikk han orgelundervisning og studerte komposisjon. Han tok organisteksamen i 1909, samme år som hans første komposisjon “Legende for piano” ble utgitt.

Valen studerte i Berlin fra 1909 til 1916, de to første årene ved musikkhøgskolen, deretter på egenhånd. Han fordypet seg i Bachs kontrapunkt og tok sikte på å utvikle en tilsvarende polyfoni basert på dissonanser istedenfor harmonisk progresjon. Etter at han kom tilbake til Norge i 1916, oppholdt Valen seg, med unntak av noen få besøk i Oslo og en kort tur til Italia i 1922, på familiegården i Valevåg ved Haugesund. Han studerte også Schönbergs tolvtone-teknikk, som ble introdusert i 1923. Men selv om hans atonale polyfoni har visse likhetstrekk, ser det ut til at Valen utviklet denne stilen ganske uavhengig av Schönberg.

Vokalsekstetten Nordic Voices er sentrale i årets Valendager. De åpner med sangseminar på Skeisvang videregående skole i dag og skal medvirke både ved utdelingen av Valenprisen 2004 på lørdag, ved musikkgudstjeneste i Valestrand kulturkirke på søndag og med egen konsert i Vår Frelsers kirke søndag kveld.

Musikklinjekoret ved Skeisvang Videregående Skole medvirker dessuten også i BFOs åpningskonsert med to korverk av Mozart, «Kyrie» og «Offertorium». Tore Martinsen er instruktør for koret.

Mottakeren av årets Valenpris er fiolinisten Arve Tellefsen. ” Arve Tellefsen kom tidlig i sin karriere i kontakt med Fartein Valens musikk. Fiolinkonserten var den første samtidskonsert han innstuderte, og denne har han spilt med alle våre profesjonelle orkestre. Han har også gjort noe så sjeldent som å spille den inn hele tre ganger […]Tellefsens dype forståelse og inderlige tolkning har vært med på å løfte Valens musikk opp til den anerkjennelse den fortjener, ” skriver juryen blant annet i sin begrunnelse. Juryen har bestått av Erling Dahl jr., pianist Einar Steen-Nøkleberg og daglig leder i Valendagene Ole Jørgen Furdal.

Hele programmet for Valendagene kan du lese her, og mer om Fartein Valen og årets Valenprisvinner finner du et annet sted på Ballade.

Publisert:

Del: