Operaens store suksessforestilling i februar, Händels “Julius Cæsar” hadde utsolgte hus her hjemme. Nå har utenlandske anmeldelser begynt å komme inn fra tyske, engelske og svenske operatidsskrifter, og det er gjennomgående strålende kritikker, forteller Operaens informasjonssjef Inger Schedell Flattum. Særlig er det regissøren Stefan Herheims regi og scenograf Heike Scheeles scenografi og kostymer som roses.

Stefan Herheim, fra www.ooe.gv.at

Operaens store suksessforestilling i februar, Händels Julius Cæsar, ble godt mottatt både av presse og publikum. Utsolgte hus og stormende jubel var det sangerne ble møtt med under hver forestilling.

Nå har utenlandske anmeldelser begynt å strømme inn fra tyske, engelske og svenske operatidsskrifter, og det er gjennomgående strålende kritikker, skriver informasjonssjef ved Operaen, Inger Schedell Flattum, i en pressemelding. Særlig er det regissøren Stefan Herheims regi og scenograf Heike Scheeles scenografi og kostymer som roses. Solistene får fantastisk omtale, og orkestret blir bemerket spesielt under ledelsen av Rinaldo Alessandrini.

Stefan Herheims regi blir beskrevet som dristig, gjennomtenkt og moderne. Hans særiøsitet og respekt for verket fremheves, og hans blikk på Norge som ung operanasjon og fremtiden inn i det nye operahus bemerkes.

Tyske “Opernwelt”, som har Julius Cæsar både som månedens coverbilde og har viet forestillingen fire sider i magasinet, fremhever Stefan Herheim som en av få regissører som har noe å tilføre moderne operaregi, på linje med størrelser som Richard Jones, Harry Kupfer og Hartmut Haenchen.

Kritikeren Martin Nyström i Dagens Nyheter i Sverige skriver: “Stefan Herheim, ( ), har lyckats levandegöra barockoperans innersta nervtrådar. Det ä rikt på infall och rejält med galenskap men utan att tappa känslan för allvar.” – “Alessandrini och Herheim har också begåvats med fabulös ensemble. (..) Mest vill jag minnas scenen där den fenomenale kontratenoren Matthias Rexroth gör Cæsars berömda aria med fågelkvittret….. exakt där i ett sanslöst utbyte mellan ett fiktivt och ett verkligt kvitter – där är operan.”

Engelske “Opera” skriver blant annet.:
“(..) this spectacular production was masterly on many levels, with wonderful staging and a fantastically elaborate recreation of the opera house`s chandelier, wich functioned as lighting, grotto, marquee, meta-stage and more. This was one scenographic invention that had to be seen to be believed. Birigtte Christensen as Cleopatra was on outstanding form as the Egyptian queen, …Rinaldo Alessandrini and the orchestra did a stunning job. …This production took the term “Baroque” to extremes, ( ) a fantastic achievement. More of this in Oslo, please!”

Publisert:

Del: