Det er stor usikkerhet rundt den prestisjefylte filmatiseringen av fiolinisten Ole Bulls liv og levned etter at det i helgen ble kjent at regissør Liv Ullmann har trukket seg fra prosjektet.

Ole Bull

Arbeidet med filmen har lenge gått i stampe, og Ullmann har flere ganger tidligere uttalt seg negativt til mediene om det norske filmbyråkratiet. Filmregissøren som påstår å ha satt til side flere europeiske prestisje-prosjekter for å gjøre denne norske kulturgjerningen hevder at inngåtte avtaler ikke har vært overholdt.

— Jeg leste med forbauselse i avisa her om dagen at en rekke norske filmer har fått millionstøtte fra filmfondet. Ikke vet jeg om manuset i det hele tatt er blitt lest borte hos dem, utaler den norske filmkjendisen til Dagbladet.

Selv hevder hun ikke å ha hørt noe fra Norsk Filmfond. Dette skal sette hele filmingen i fare tross at trespannet Ketil Bjørnstad, Arve Tellefsen og Ullmann leverte et ferdig bearbeidet manus til avtalt tid i april.

— Vi har ikke hørt noe fra Norsk filmfond om den videre framdriften. Vi skulle ha vært i gang med forproduksjonen nå for å rekke premiere som planlagt i 2005.

Ullmann er oppgitt over at en film med stort potensiale ikke realiseres etter planen, og mener at dette i liten grad handler om hennes egen person eller personlige interesser.

— Men jeg vil nødig framstå som sur og grinete for dette. Jeg er mest oppgitt fordi denne filmen kunne hatt så store muligheter. Jeg var i nær kontakt med Sonys sjef Peter Gelb, som var kjempebegeistret og ville være med på prosjektet. På Cannes-festivalen kunne et engelsk manuskript solgt som døden selv. Men slik går det når filmpolitikk skal drives gjennom komiteer. Jeg kjenner ikke noe annet sted i verden som har liknende framgangsmåter som den norske.

Arve Tellefsen støtter Ullmann i kritikken av Norsk Filmfond, men blir likevel med videre i arbeidet med prosjektet.

— Dette er kjempeviktig å få til, så jeg vil bruke all min sjarm for å få Liv tilbake som regissør. Men det kniper nok litt om vi skal få det til til feiringen av unionsoppløsningen i 2005.

Produsent Stein-Roger Bull var ikke kjent med Ullmanns beslutning da Dagbladet intervjuet ham søndag. Han mener at det fortsatt finnes håp for en gjennomføring av filmen.

— Jeg tror likevel det skal la seg gjøre å overtale henne til å komme tilbake til regijobben. Vi har fortsatt nok tid til å få den ferdig til 2005. Mer enn nok tid, sier Stein Roger Bull

Han støtter ikke Ullmann i kritikken av filmbyråkratiet, men roser dem snarere for å ha bidratt med manusstøtte to ganger. Han mener også at det er han som produsent som bør ha ansvaret for kommunikasjonen med filmfondet. Bull gir Ullmann kritikk for å ikke informere sine medarbeidere før hun går ut i media.

Nordmannen Ole Bull levde et usedvanlig begivenhetsrikt liv på 1800-tallet (1810-1870), og gjorde seg kjent som en karismatisk og fargerik musiker i inn- og utland. Han fikk anerkjennelse for sine evner som komponist. Bull arbeidet målrettet for å gjøre norsk kultur og norsk folkemusikk kjent. Som fiolinvirtuos var han kjent som en stor improvisator, og for den store og syngende tonen han fikk i fiolinen. I 1860-åra hadde han planar om å starte et akademi for norsk musikk, men fikk ikke statlig støtte til prosjektet.

Den norske norsk fiolinisten og hardingfelespelemannen Sigbjørn Berhoft Osa (1910-1990) tok opp Ole Bull sin idé om eit akademi for norsk musikk, og grunnla i 1976 Ole Bull Akademiet på Voss. I fjor høst ble det kjent at Bull også skulle hedres gjennom en storfilm laget av vår moderne fiolinistcelebritet Arve Tellefsen, skuespiller og regissørstjernen Liv Ullmann i samarbeid med forfatter, musiker og komponist Ketil Bjørnstad og produsenten Stein Roger Bull. Historien om filmen virker å bli like levende og fargerik som livet og levnaden til spelemannen fra Bergen.

Publisert:

Del: