25.-28. mai spiller Det Norske Blåseensemblet (DNBE) tre konserter i Norge og Sverige. Størst spenning knyttes det til urfremførelsen av bestillingsverket “Gist”, spesialskrevet for ensemblet av den norske komponisten Jon Øivind Ness. – Dette er et spenstig program satt sammen for å promotere oss i Sverige, sier markedskoordinator i DNBE Vegar Bakken.

DNBE (Foto: Daniel Wester)

— Publikum forventer ofte at vi skal være et tradisjonelt orkester, men som Norges eneste profesjonelle sivile blåseensemble spiller vi alt fra jazz til blues og storbandmusikk. I anledning disse tre konsertene har vi fokus på norske komponister. Det blir både samtidsmusikk og store arrangement i mer klassisk form, utdyper Bakken.

DNBE er med sine 26 heltidsansatte musikere Østfolds største kulturaktør. DNBE ble opprettet i 2003 som en stiftelse av Østfold fylkeskommune og Halden kommune og er –
med Halden som base – en landsdel-/regioninstitusjon i henhold til Kulturdepartementets funksjonsdelingsprogram. DNBE arrangerer årlig 35 forskjellige oppsetninger
og konserter både i Norge og utlandet. Med seg på denne miniturneen har de Norges eneste profesjonelle slagverkensemble SISU. Trioen har holdt på i over 10 år og består av Tomas Nilsson, Marius Søbye og Bjørn Skansen.

Konsertprogrammets første del omfatter “Ouverture op. 4” av Edvard Fliflet Bræin, “Symfoni nr. 2 i B-dur” av Johan Svendsen, arrangert av Alf Hansen og bearbeidet av Oscar Borg. Etter pause blir det “Stabsarabesk” av Olav Anton Thommesen, “Dual Life” av Örjan Högberg (solostykke for SISU) og Jon Øyvind Næss’ “Gist”. Dirigent er Bjarte Engeset.

Komponist Jon Øivind Ness er født i 1968 i Bærum, men oppvokst på Inderøy i Nord-Trøndelag. Fra 1987-89 studerte han gitar med Jan Danielsen ved Norges Musikkhøgskole. Siden har han studert komposisjon med Ragnar Söderlind, Olav Anton Thommessen og Lasse Thoresen. Fra 1991 til 2004 har han skrevet 44 komposisjoner.

— “Gist” (hovedpunkt, kjerne) dreier seg i hovedsak om gravitasjon, mønstre som tiltrekkes og frastøtes og som dermed glir ut og inn av fase i forhold til hverandre. De tre soloslagverkerne spiller i lange partier akkurat de samme mønstrene, bare forskjøvet i forhold til hverandre med bittesmå avstander. Cirka i midten av stykket finnes “gravitasjonsmotoren”-“the Gist”- en svær, langsomt roterende og pulserende struktur som truer med å forårsake hele stykkets kollaps, nærmest som et sort hull. Stykket unnslipper etter flere forsøk denne ublide skjebnen og befatter seg igjen med mer uskyldige gravitasjonskrefter og faseforkyvninger, men man aner den truende kjernen nå og da i korte glimt, sier Ness om musikkstykket.

Bjarte Engeset (1958) fra Ørsta er Det Norske Blåseensembles kunstneriske leder. Engeset har studert direksjon med Jorma Panula ved Sibelius-akademiet. Ved diplomeksamen i 1989 fikk han høyest oppnåelige poengsum. Engeset har i løpet av sin karriere opparbeidet seg et internasjonalt renommé. Han har ledet konserter i de fleste europeiske land, samt Mexico, USA og Japan. I 1997 delte han dirigentoppgavene med Mariss Jansons da Oslo-Filharmonien var på Asia-turné. Engeset har også gjort en serie prisbelønnede CD-innspillinger for NAXOS.

DNBE innleder konsertserien 25. mai på Munch Museet (Foredragssalen), Oslo, fortsetter 27. mai på Nybrokajen 11, Stockholm (velkomsttale av Gabriel Romanus, president i Nordisk Råd) og avsluttes 28. mai på Blåsemusikkfestivalen i Jönköping, Eksjö.

Mer info om Det Norske Blåseensemblet finner du på http://www.dnbe.no

Publisert:

Del: