Cellist Amalie Stalheim var i komponist Anders Nilssons tanker da han skrev. Deler av verket er også skrevet i medfølelse med to nordiske terrorofre, drept i Marokko i 2018.

Amalie Stalheim, © Nikolaj Lund

Over svenskegrensa sitter Amalie Stalheim og øver på et instrument fra 1687, og går i gjennom et verk hun aldri har hørt før. Neste uke får hun høre det for første gang med fullt orkester.

– Jeg ser på de svarte tegnene på papiret, men kjenner igjen mitt eget lynne i verket, sier Stalheim til Ballade.no bare dager før urframføringa.

– Den starter forsiktig, som enslig improviosasjon, men blir ganske eksplosiv etterhvert. Dette speiler hennes spillestil, mener Amalie Stalheim sjøl. Og hun er inspirasjonskilde til nettopp dette i det nye konsertverket.

Stalheim er en ung profilert cellist fra Bergen, og komponist Anders Nilssons nye cellokonsert er bestilt av Sveriges Radio. Norske Stalheim skal urframføre den sammen med Malmø Symfoniorkester og dirigent Patrik Ringborg – og konserten sendes direkte i Sveriges Radio på kvelden torsdag 13. februar.

Nilsson forteller til Malmø Lives/orkesteret og konserthuset i byens nettside at han gjerne tar utgangspunkt i den tiltenkte solisten når han skriver slike solokonserter:
– Jeg ser solisten for meg i mitt indre, dennes handlinger, både gestisk og musikalsk, foran og ovenfor orkesteret. Jeg lar meg inspirere musikalsk av disse indre bilder.

– Det er jo en kjempestor ære at denne er skrevet til meg. Jeg hører virkelig at han har skrevet inn mine styrker, forteller cellisten. Hun bor i og arbeider fra Stockholm, og har Norden som arbeidsområde. Siden 2018 har hun vært Sveriges Radio P2s Artist in residence.

Anders Nilssons nye verk for cello og orkester er altså skrevet til Stalheim – og andre del er dessuten tilegnet to kvinner som ble fanget og drept av fire marokkanske terrorister i Atlasjellene i forfjor. Norske Maren Ueland ble drept, og fire menn ble dømt til døden for udåden.
– Jeg har stor medfølelse for dem i den tragiske hendelsen, sier Stalheim.

Tonespråket i den nye musikken har en sårhet i seg, mener hun:
– I den langsomme satsen tar komponisten også utgangspunkt i julesalmen «Deilig er jorden». Verket skal bidra til medfølelse og til å refleksjon over terror i samtida, opplyser den norske cellisten.

Her kan du lese om urframføringa under Malmø Live.

Publisert:

Del: