Årets Ultimafestiva, “Acoustic Spaces”, er vel overstått , og antall besøkende var 17 888. Dette er en økning på 12,5% fra fjorårets festival, hvor besøkstallet var i overkant av 15 600. – Ultima synes å ha fått et gjennomslag blant et yngre publikum, som ser ut til å ha en bredere musikksmak enn man tidligere har antatt, skriver festivalen i en pressemelding.

Ultimalogo 2002

I årets besøkstall ligger ikke publikumstallene fra “Norge – et lydrike”, hvor alle som gikk gjennom Oslo S under Ultimafestivalen ble fanget inn av spennende lyder under de 16 lydparabolene med lydmiks fra hele Norge.

Ultimafestivalens administrasjon er godt fornøyd med gjennomføringen av årets festival – og den økende oppslutningen, til tross for mange parallelle arrangement. – Spesielt er det interessant at Ultima nå synes å ha et gjennomslag blant et yngre publikum, og at denne gruppen ser ut til å ha en bredere musikksmak enn man tidligere har antatt, heter det i en pressemelding fra Ultimafestival.

— Ultima har som mål å skape en internasjonal scene i Oslo, som det er attraktivt å besøke for et større publikum. At den internasjonale pressen er opptatt av det høye nivået på norske kunstnere, er i så måte gledelig og veldig viktig for oss, sier direktør Geir Johnson.

Geir Johnson er også fornøyd med at Ultima under årets festival har gjennomført en turne med Beijingoperaen til fire andre byer, og han håper å kunne videreføre et tilsvarende samarbeid for fremtidige festivaler. Publikumstallene fra denne turneen er for øvrig heller ikke medregnet i Ultimas besøkstall.

Årets festival presenterte ca. 25 nye verk, hvorav mer enn 15 var norske. Det ble også plass til to urpremierer fra årets festivalkomponist, italienske Salvatore Sciarrino. Parallelt med festivalen ble det i regi av NoTAM også arrangert en stor konferanse om akustisk rom, som Ballades medarbeider betegnet som “meget givende og innholdsrik”. Det ble nokså stygg slakt for den forsinkede norske premieren på “Circus Terra”, mens komponist Ragnar Söderlind var med på å starte opp en debatt om den innholdsmessige profilen, som han mente var “elitistisk, selvgod og kvalmende”, og utelot “den mer publikumsvennlige, ikke-modernistiske samtidsmusikken”, noe operasjef Bjørn Simensen langt på vei viste forståelse for. Ballade publiserte i tiden før og under festivalen rundt 45 intervjuer, artikler, essays, omtaler og anmeldelser – disse kan du lese ved å gå inn på den øverste temalenken nedenfor, eller ved å trykke deg videre på noen av “highlights”-artiklene vi har valgt å fremheve.

Publisert:

Del: