Selv om den rent musikalske delen av Ultimafestivalen først tar til onsdag 6. oktober, med oppføringen av Michel van der Aas kammeropera “One” på Kunsthøgskolen i Oslo, er det alt på søndag duket for “Ultima Film – Dans For Kamera”. Det er første gang “Dans For Kamera” vises i forkant av festivalen. Fokus er som vanlig rettet mot koreografi, dans og musikk, fanget inn av kameraøyet. Ballade lar her programansvarlig Magne Antonsen presentere noen av høydepunktene fra programmet, som vises på Cinemateket i Filmens Hus, 3. – 8. oktober.

The Diaries of Vaslav Nijinsky (fra Dans For Kamera 2004)

Av Magne Antonsen, programansvarlig, Dans for Kamera

Det er duket for den åttende årgangen av Dans for Kamera som i år blir arrangert i forkant av Ultimafestivalen, men som vanlig vises et bredt utvalg filmer fra fjern og nær, der koreografi, dans og musikk står i fokus. Stikkord for årets utgave er ritualer, ekstase og kunstnerisk galskap. Programmet er produsert av Ultima, Senter for Dansekunst, Cinemateket og Norsk filminstitutt.

Ekstase kan bety en sterk emosjonell tilstand av henrykkelse, begeistring eller transe. Det kan også innebære en sakral følelse av å bli ett med sin gud eller verdensaltet. Dette er blant annet dekkende for filmen om den geniale russiske danseren og koreografen Vaslav Nijinsky, trolig det forrige århundrets største mannlige dansefenomen. Han moderniserte dansekunsten med nyskapende forestillinger, som ble mottatt med både fryd og forferdelse. Nijinsky var i store deler av sitt liv sterkt plaget av sinnslidelse, og endte sin skjebne på et sanatorium i Sveits. Det finnes knapt noen levende bilder av ham, men regissør Paul Cox har på bakgrunn av Nijinskys egne dagbøker skapt en intim og poetisk reise inn i hans verden.

Édouard Lock og kompaniet La La La Human Steps fra Canada, har oppnådd nærmest ekstatiske tilstander med sin energiske koreografi. Nå er de tilbake med den blendene vakre Amelia, som allerede sanker priser verden over. Vi har som én av få festivaler fått en ekslusiv visning av filmen. En annen innflytelsesrik koreograf er Lloyd Newson og hans London-baserte DV8 Physical Theatre. De er kjent for å ta fysiske og estetiske sjanser ved å utfordre rådende tendenser. For første gang på ni år har Newson laget en ny film, The Cost of Living, en begivenhet i seg selv. Fra produktive England vises også den tredje utgaven av serien Capture, et prisverdig initiativ fra Arts Council England og består av fem ulike filmer med både etablerte og uetablerte krefter. Formålet er å utvikle og synliggjøre genren.

Den nederlandske komponisten Louis Andriessen er blant annet kjent for samarbeid med Peter Greenaway og Hal Hartley. Han komponerte også filmmusikken for The Alien (1980). I forbindelse med at han nå kommer til Oslo og Ultimafestivalen, vises dokumentaren The Road. En film om å skape musikk, inspirert av Tao-Te Ching, kulturforskjeller og ritualer. Regien er ved landsmannen Frank Scheffer, som har spesialisert seg på filmer om musikk. Temaet ritualer utforskes videre i den australske dokumentaren Dances of Ecstacy, en visuell og sanselig reise fra Manhattan til Marokko der dansens egenart binder ulike mennesker og kulturer sammen. Begge disse filmene vises for første gang i samarbeid med Film fra Sør festivalen.

Performancekunsteren Marina Abramoviç er også opptatt av ritualer og tibetansk tenking. Hun begynte tidlig på 1970-tallet å arbeide med performance av ulike typer som sitt hoveduttrykk. I den drømmelignende filmen Balkan Baroque møter vi henne i en sammensmeltning av fiksjon og virkelighet. Filmen er regissert av den franske filmkunsteren Pierre Coulibeuf, som også bidrar med den helt ferske filmen Somewhere in Between i samarbeid med den toneangivende koreografen Meg Stuart. De reflekterer over kroppens posisjon og funksjon i samfunnet. Fra Frankrike kommer også tre filmperler produsert av Patrice Nezan, en pådriver innen fransk dansefilm de senere år. Her har han samlet en fargerik og variert bukett med så distinkt ulike koreografer som Akram Khan, Wayne McGregor og Kitt Johnson for å nevne noen.

I tillegg får du muligheten til et unikt innblikk i den kreative arbeidsprosessen til det belgiske multitalentet Wim Vandekybus og Ultima Vez. Som flue på veggen følger vi ham og syv kvinnelige dansere i de tre første månedene av det som skal bli en ny forestilling. Intimt blir det også i den prisbelønte The Moebius Strip av sveitsiske Gilles Jobin og Vincent Plus. En sensuell og hypnotisk kamera-undersøkelse av menneskekroppen i fascinerende skulpturelle formasjoner. Vi nevner også tre nye norske forfilmer, Etter Leggetid av Kristin Hauksdóttir, Den Skal Tidlig Krøkes av Thomas Østbye og Jomfrutur av Vivild Bergersen. Vi benytter anledningen til å takke alle samarbeidspartnere og ønsker herved velkommen til den ultimate filmopplevelse!

Artikkelen er hentet fra Ultimas programbok for 2004, som Ballade vil bringe en serie artikler fra den nærmeste tiden. Årets UIltimafestival tar til søndag 3. oktober, og avsluttes med den store konserten “Via Kabul” i Oslo Konserthus søndag 17. oktober. For nærmere informasjon anbefaler vi et besøk til www.ultima.no.

Publisert:

Del: