INTERVJU: Ultima 2007 åpner fredag. Helt fram til 14. oktober kan festivalen blant annet presentere en mengde urframføringer av norske komponister. Årets overbygning og tema er musikalske mytologier. Her utdyper Geir Johnson, direktør og kunstnerisk leder, hva dette betyr for årets festival. Samtidig kommenterer han kritikken av fjorårets festival. – I tjue år har vi jobbet for å åpne dørene for crossoverproblematikken, sier Johnson her.

Geir Johnson (foto: mic.no)

Av Carl Kristian Johansen

— Mytologier får kraft når samfunnet befinner seg i en krisesituasjon. Det er en analogi, og jeg var opptatt av det i forbindelse med dette programmet. Mange av komponistene som har gått på tvers av tvers av modernismen har grepet fatt i mytologier for å få en sprengkraft for eget utgangspunkt sier, Geir Johnson.

Johnson trekker blant annet fram Giacinto Scelsis verk Canti del Capricorno, som ble skrevet for og framføres av Michiko Hirayama under årets Ultima.

— Gjennom dette verket beveger man seg nærmest mot, hva skal man si…, en form for overkulturell sang som er hinsides kulturene. Salvatore Sciarrinos verk Studie for å stemme havet, eller studie for havets klang eller intonasjon, er på en måte et forsøk på å dekode eller reformulere naturens kraft.

— Dette trenger seg inn i mange verk på årets festival. Cornelius Cardews Treatise, som handler om skjæringspunktet mellom improvisasjon og notasjon, blir også en mytologi; i hvilken grad er det mulig å notere eksakt det som skal spilles, og i hvilken grad er det mulig å gjengi eksakt det som er notert?

Ole Henrik Moe er en av mange norske komponister som profileres på årets festival. Moe blir også å treffe flere ganger under Ultima.

— Moe befinner seg i skjæringspunktet mellom spektralkomposisjon, folkemusikk og Paganini. Hvor slutter det ene, og hvor begynner det andre? Det er et unikt univers, og det er det som er grunntanken.

— Men programmet er ikke gjennomsyret av mytologier, bedyrer Johnson.

Bred profil

I motsetning til tidligere år har Ultima ingen festivalkomponist som dominerer programmet i 2007. Hvorfor ikke, Johnson?

— Vi har 38 festivalkomponister og 38 urfremføringer i år. Vi har bevisst unnlatt å fremheve spesifikke komponister. Vi har så mange tungt profilerte komponister i år at det ville blitt blodig urettferdig å prioritere.

Kritikken fra i fjor

Fjorårets festival ble møtt med en kritisk debatt som gikk ut på at Ultima måte ta et valg; spisse samtidsprofilen eller ta det utvidete samtidsmusikkbegrepet på alvor i mye større grad. Har Ultima forhold seg til den kritikken i forbindelse med programmeringen av årets festival, Johnson?

— Egentlig ikke. I tjue år har vi jobbet for å åpne dørene for crossoverproblematikken. Man kan heller snu spørsmålet og spørre for eksempel Norsk jazzforbund og det norske jazzmiljøet hva de har gjort for å åpne seg mot samtidsmusikken. Når har et norsk jazzensemble tatt mot til seg og bestilt et stykke av Asbjørn Schaathun? Hvorfor har ingen i rock- og elektronikakretser bestil et stykke av Magne Hegdal?

— Vi har blant annet hatt Trygve Seim, Helge Sten, Jon Balke, Stian Carstensen, og det har aldri representert noe problem for oss, sier Johnson.

— Vi har brukt scener som Blå, Rockefeller og Sentrum Scene. Nå kunne heller noen tatt initiativet til å invitere Cikada til å gjøre noe ordentlig i jazzgenren. Det er en vel så relevant problemstilling sier, Johnson.

Kan du gi oss en definisjon av målsetningen med årets Ultima?

— Presentere det beste av dagens musikk, med de beste av utøverne, for det publikummet som er ute etter å søke nye opplevelser, repliserer Johnson raskt.

Ultimas åpningskonsert er Glenn Erik Hauglands opera Rebekka, som framføres i Bærum kulturhus fredag 28. september. Festivalen avsluttes 14. oktober. Les Geir Johnsens skrift Musikalske mytologier på Ultimas hjemmeside.

Publisert:

Del: