Det norske solistkor hedrer i disse dager Dag Hammarskjöld, FNs andre generalsekretær, på en miniturné i Sverige og Norge. De to hovedverkene på konsertene er komponert av Edvin Østergaard og Eskil Hemberg, og henter materialet sitt fra Hammarskjölds dagbøker. På konsertene vil publikum også få høre tre av Knut Nystedts mest populære korverker, samt 1. og 2. sats fra Arne Nordheims “Tres Lamentationes” fra 1985.

Grete Pedersen, © CF Wesenberg

Det er i år 100 år siden Dag Hammarskjöld ble født, og Det norske solistkor markerer dette ved en miniturné i Sverige denne helgen. Turneen avsluttes med en konsert i Margaretakyrkan i Oslo på mandag 31. oktober. Begge hovedverkene på konserten har tekst av Hammarskjöld.

— Mens Dag Hammarsköld var generalskeretær i FN sørget han for at det ble laget et eget rom for stillhet og kontemplasjon i FN- bygningen. I dette rommet ble det plassert en enorm stenblokk som fikk navnet “The uncarved block”. Dette navnet er også et begrep i østerlandsk tankegang – og bringer assosiasjoner til begrep som enkelthet, naturlighet og styrke, sier André W. Larsen i Det Norske Solistkor.

— Hammarskjöld var preget av en sterk polaritet mellom en indre åndelig verden og sitt politiske sterke virke utad. Hans indre reiser var i følge ham selv atskillig lengre enn hans utrettelige reiser verden over i kamp for en bedre verden. Hammarskjölds berømte dagbok “Vägmärken” inneholder både sterke refleksjoner om livet her og nå, og samtidig en ydmyk søken etter det uutsigelige.

De to hovedverkene på konserten er komponert av Edvin Østergaard og Eskil Hemberg. Østergaard er norsk komponist og forsker ved The Norwegian University of Life Sciences, og skrev “The Uncarved Block” på bestilling fra Det norske solistkor i 2003. Teksten er fra dagboken til Hammarskjöld, og er skrevet rett før han døde. Komponistens måte å tolke teksten via abrupte utrop og lange utholdte klangflater, gir rom for Hammarskjölds paradoksale spontane og meditative tekst.

En annen som var fascinert av Hammarskjölds tekster, og som brukte dem mye, var Eskil Hemberg (1938-2004). Han tonsatte Hammarskjölds “Vägmärken”, som fremføres under tittelen “Signposts”. Dette stykket er et av hans verker som har fått størst gjennomslagskraft internasjonalt, forteller Larsen.

Men det er flere som skal hedres på denne konserten: En av de virkelige grand old men i norsk musikkliv er komponisten Knut Nystedt. Hans 90-årsdag ble feiret med en stor konsert i Oslo i september der solistkoret deltok. Knut Nystedt var Det norske solistkors første dirigent, og hadde denne posisjonen fra 1950 helt frem til 1990. Norsk Solistforbund var en organisasjon som bestod av sangsolister som hadde hatt sin debutkonsert. I 1950 besluttet en del av disse sangerne seg for å starte et kor som fikk navnet Det Norske Solistkor.

Mange av Nystedts verker er skrevet for og uroppført av Det norske solistkor. Dagens arbeide er fundert på Nystedts intense søken etter god musikk og dyktige sangere, i tillegg til en utstrakt turnevirksomhet hvor norsk og nordisk repertoar blir hørbart rundt om i verden. På denne konserten fremføres tre av hans mest populære verker for kor a capella: “I will greatly rejoice in the Lord”, “Jesus din søte forening å smake” (folketone, arrangert av Nystedt) og “Immortal Bach”, en klangbearbeidelse av Bachs berømte salme “Komm Süsser Tod”.

Arne Nordheim er mest kjent for sin produksjon for orkester og elektroakustiske verker, men han har også skrevet noen få og svært ekspressive verker for kor. På denne konserten fremfører koret 1. og 2. sats fra hans “Tres Lamentationes” fra 1985. Teksten er hentet fra Jeremias klagesanger i det gamle testamentet. Stykkene er relativt sjeldent framført, men har etter hvert blitt en del av korets standardrepertoar – og det er med stor glede de har dem med på denne konserten.

— Med et slik svensk/norsk program var det naturlig å velge Svenska Margaretakyrkan som konsertsted og avslutning på turneen i Oslo.

Mandag 31. Oktober kl. 20
Maragaretakyrkan
Verker av Nordheim, Hemberg, Østergaard og Nystedt

Publisert:

Del: