Det var solid med norsk musikk på programmet, da Trondheim Symfoniorkester nylig vakte stor begeistring i Tyskland. Nylig ble det også gjort kjent at Eivind Aadland skal lede TSO ut sesongen 2008/09. I kveld kan publikum i Trondheim feire begivenheten med en storslått fremføring av Mahlers siste symfoni, der også TrondheimSolistene og Forsvarets Musikkorps Trøndelag deltar.

Eivind Aadland (Photo: Erik Berglund)

Eivind Aadland skal lede Trondheim Symfoniorkester ut sesongen 2008/09. Den nye treårskontrakten ble undertegnet (på dirigentpulten) etter en suksesskonsert i et av Tysklands fremste konserthus, Liederhalle i Stuttgart i forrige måned, som var siste stopp på det som omtales som TSOs og sjefdirigent Eivind Aadlands meget vellykkede og ukelange turné til Tyskland.

— Jeg gleder meg enormt til å fortsette arbeidet med Trondheim Symfoniorkester, sier en lykkelig Eivind Aadland, som synes TSO har mer enn oppfylt forventningene. Den nylig avsluttede Tysklandsturneen ble en suksess med fantastiske kritikker .

“Ob Streicher, Pauken, Blech- oder Holzbläser: Dynamisch aufs Feinste differenziert, entfaltete das Orchester sein überwältigendes Klangfarbenspektrum in einem präzisen und ausgewogenen Zusammenspiel. Das Publikum tobte und ließ Orchester und Dirigenten erst nach drei Zugaben gehen”, skrev Stuttgarter Nachrichten begeistret.

Nå skal den nye sjefdirigenten og kunstneriske lederen bygge orkesteret videre.

— Fra orkesterets side er vi både glade og takknemlige. Vi vet godt at Eivind Aadland er en meget ettertraktet dirigent, sier direktør Roar Leinan.

I løpet av fem konserter for omlagt 5000 tyskere i byene Wolfsburg, Emden, Witten, Viersen og Stuttgart, er det blitt jublet for Trondheim Symfoniorkester. På programmet sto et sentralt verk som Bartoks bratsjkonsert med Lars Anders Tomter som solist, og til høylydt begeistring presenterte orkesteret norsk musikk – i form av Griegs Symfoniske danser og Svendsens Symfoni nr. 2.

Eivind Aadland: Dirigent og fiolinist

Eivind Aadland er i dag en av Norges mest etterspurte dirigenter. Han startet sin kunstneriske bane som fiolinist, og studerte med den legendariske Yehudi Menuhin. Sammen holdt de også konserter i Paris og London som fikk stor oppmerksomhet. Han ble oppmuntret til å ta steget over til dirigentpodiet av Mariss Jansons, da sjef i Oslo Filharmoniske, et orkester Aadland fortsatt har et fremgangsrikt samarbeide med.

Eivind Aadland studerte direksjon ved Sibelius-akademiet i Helsingfors hos den berømte pedagogen Jorma Panula. I perioden 1987-97 var han leder for European Union Chamber Orchestra, et ensemble som har gitt konserter i de fremste konserthus og festivaler i Europa.

Aadland har bak seg mange år som konsertmester i Bergen Filharmoniske Orkester. Som fiolinist har han hatt solistiske oppgaver i de fleste europeiske land. Ved siden av sin stilling i Trondheim gjester han jevnlig alle de norske og nordiske symfoniorkestrene, og har med stor fremgang også dirigert opera hos Den Norske Opera og NorrlandsOperan. Aadland har i tillegg gjort et tyvetalls plateinnspillinger som orkesterleder og solist.

— En symfoni må omfatte alt

Nettopp Eivind Aadland skal i kveld dirigere TSO i en fremføring av Gustav Mahlers niende symfoni, som er den siste han fullførte.

— Med en varighet på 80 minutter og et orkester på over 100 musikere venter det på alle måter en kolossal opplevelse. Karakteristisk for komponisten blir musikken aldri massiv. Tvert imot venter det en avvekslende reise gjennom landskaper med både naive folkemelodier, gjennomsiktig skjønnhet og nesten hysteriske følelsesutbrudd. Slike stort anlagte konserter er alltid en glimrende anledning til å høre musikk i dets rette størrelse; et grenseoverskridende samarbeide når det er som best, heter det i forthåndsomtalen fra TSO.

— En symfoni må være som verden, den må omfatte alt, har Mahler uttalt. Han fikk selv aldri høre dette verket, for i mai 1911 døde han. Bruno Walter urfremførte det i Wien året etter. Forfatteren Thomas Mann skal ha hattMahlers niende symfoni i tankene i kapittelet der han beskriver hvordan hovedpersonen Adrian Leverkühn i romanen “Doktor Faustus” arbeider med sitt siste opus.

— Mahlers niende viser komponisten som den siste av de store senromantikerne og som budbringer om en ny tid, skriver TSO i anledning kveldens konsert. – Og tonespråket har en intensitet som knapt noen annen komponist har formidlet til oss. Bittersøte sitater fra Beethovens klaversonate “Les Adieux” og Johann Strauss vals “Freut euch des Lebens” antyder hva han ønsker å formidle. Mahler karakteriserte den spøkefullt som “en pen liten forøkelse av min lille familie”.

Konserten avholdes i samarbeid med TrondheimSolistene og Forsvarets Musikkorps Trøndelag, og finner sted i Olavshallen klokken 19.30.

Publisert:

Del: