Arkiv

søk

Realitetsorientering hos grasrota?

– For mange av oss musikarar i Det Norske Kammerorkester er det ein reality-check å spela for grasrota, seier solofløytist Cecilie Hesselberg Løken om prosjektet Discovery.



Inn i eksperimentet

Hvordan ser samtidsmusikken ut for slagverkeren? Emil Bernhardt har snakket med Håkon Stene om feltets forvandlinger og utøverens skiftende roller.



Ny redaktør i Periskop

– Det mangler et helt grunnleggende arbeid rundt refleksjon av kunst for barn som begynner allerede før man møter verket. For hvem er egentlig barnet i dag, spør Gerd Elise Mørland.


Multikunstner og snikfeminist

Marianne Stranger synes det er bra at kjønn og musikk debatteres, men selv har hun mest fokus på handling. – Jeg er opptatt av å bare gjøre ting som en selvfølge, snikfeminisering på en måte, sier musikeren og scenografen.


Trekkspill i samspill

Personlige historier i samspill med musikk skaper seriøsitet hos unge lyttere, sier Jovan Pavlovic. På skolekonserter formidler han spørsmål om forflyttelse og tradisjoner.


En time hos Kåre Kolberg

Kåre Kolberg var en av de mest burleske, bitende og radikale norske komponister i andre halvdel av 1900-tallet. Ved inngangen til 2015 ble hans elektroniske musikk samlet på CD for første gang.


– Vi blir mer og mer svenske

Janteloven er i ferd med å forsvinne i musikk-Norge, ifølge låtskriver og produsent Magnus Bertelsen. – I dag kan du si at du vil lage popmusikk og tjene penger, og det er greit.



Da programmert musikk var nytt

Et tilbakeblikk på artist og låtskriver Kari Rueslåttens platesamling er også et innblikk i hvordan studioet har påvirket musikalsk utvikling, mener musikkteknologistudent Mathieu Lacroix.


Norsk musikk fra øst

De to siste årene har det polske plateselskapet Bôłt gitt ut fem CD-er med norsk elektronisk musikk. Hit kom komponister fra hele verden for å arbeide. – Men de norske var de viktigste, mener Bôłts leder Michał Mendyk.

I oppmerksomhetens navn

Kjell Samkopfs kunstneriske prosjekt handler om oppmerksomhet, men som kunstner skulle komponisten og perkusjonisten aller helst ha vært usynlig.