Arkiv

søk

Ønsker samarbeid

– Nå virker det rolig rundt i det ganske land. Stemninga er god. Sentralstyret er fornøyd med situasjonen, og vi har kontroll på økonomien, forteller president i Norges Korforbund, Stein Høyer.


Opphavsrett som samlingspunkt

Selv om det er en lang vei å gå før den globale musikkindustrien kan være enige om hvordan man bør tenke om opphavsrett, mener TONOs styreleder å se at bransjen har begynt å snakke samme språk.



På plass igjen

Når Ingerlise Størksen slipper soloplate på eget selskap etter ti års pause fra Ephemera, er det en ny og utfordrende musikkvirkelighet hun må forholde seg til. Men Størksen er positiv. Hun har ikke annet valg.

Oppmerksomhetsmaskinen

Slipp en låt hver måned, fisk effektivt etter venner, last opp samme låt gjentatte ganger. Slik blir du stor, i hvert fall på Soundcloud, i følge forfatteren av The Soundcloud Bible.


Realitetsorientering hos grasrota?

– For mange av oss musikarar i Det Norske Kammerorkester er det ein reality-check å spela for grasrota, seier solofløytist Cecilie Hesselberg Løken om prosjektet Discovery.



Inn i eksperimentet

Hvordan ser samtidsmusikken ut for slagverkeren? Emil Bernhardt har snakket med Håkon Stene om feltets forvandlinger og utøverens skiftende roller.



Ny redaktør i Periskop

– Det mangler et helt grunnleggende arbeid rundt refleksjon av kunst for barn som begynner allerede før man møter verket. For hvem er egentlig barnet i dag, spør Gerd Elise Mørland.


Multikunstner og snikfeminist

Marianne Stranger synes det er bra at kjønn og musikk debatteres, men selv har hun mest fokus på handling. – Jeg er opptatt av å bare gjøre ting som en selvfølge, snikfeminisering på en måte, sier musikeren og scenografen.


Trekkspill i samspill

Personlige historier i samspill med musikk skaper seriøsitet hos unge lyttere, sier Jovan Pavlovic. På skolekonserter formidler han spørsmål om forflyttelse og tradisjoner.


En time hos Kåre Kolberg

Kåre Kolberg var en av de mest burleske, bitende og radikale norske komponister i andre halvdel av 1900-tallet. Ved inngangen til 2015 ble hans elektroniske musikk samlet på CD for første gang.