Arkiv

søk

Nåtid på avstand

Magne Hegdals Konsertstykke for piano og orkester spinner seg ut i historiske, tematiske og ikke minst musikalske labyrinter. Det er krevende, men veldig fascinerende, mener Emil Bernhardt.

Umusikalsk påfyll

Fra ekkojakt via ”Jean Gage” til kraften av full forvirring – det skortet ikke på kuriosa under årets Off The Page, som bød på mye ”hva”, men litt mindre ”hvorfor”, mener Linn Carin Dirdal.


Flatpakket Munch

Knivskarp dansing kan ikke redde en drønnende alvorstung, men dybdeløs utenfra-tolkning av norske kunstskatter, skriver Margrete Kvalbein.


Impro i vill variasjon

All Ears har kanskje ein relativt smal publikumsappell, men musikalsk sett større breidde. Så kva er smal musikk, spør Olav Opsvik.


Hva er musikk?

Fra antikkens dager har filosofer undret seg over hva musikk er. I en ny antologi fremlegger Peder Chr. Kjerschow et kildeutvalg av sentrale tekster i fra musikkfilosofiens historie. Men stoler forfatteren på filosofien, spør Henrik Holm.


Finn én feil

”Galakse fantasi” er et stort musikalsk samarbeidsprosjekt – for stort for konseptet som skal samle det, skriver Gustav Borgersen.

Lovede forbindelser

Henrik Hellstenius håndterer formatet med imponerende sikkerhet i sitt nye storverk for Oslo-Filharmonien. Ideene trekker sammen, men kunne de også spilles mer ut mot hverandre, spør Emil Bernhardt.


Virtuost overskudd

Kammerorkesteret med Francois Leleux som gjesteleder tolket Bach og Haydn intuitivt og lekent. Konserten viste at interpretasjon av 1700-tallsmusikk er i bevegelse, mener Ruth Solveig Steinsland.


Kidsa skal med

Når kids skal med i kulturlivet, hender det at estetiske og musikalske opplevelser blir druknet i velmente formidlingsopplegg. OWMF og Ynglingserien ser ut til å ville unngå nettopp dette, mener Mari Paus.


Solid Feminal

Som frivillighetsbasert konsertarrangement med sosialkritisk brodd er Feminalen 2014 et glitrende eksempel på ”Show, don’t tell”, skriver Gustav Svihus Borgersen.

Å være Oslo

Don Martin – en mann for sin hatt har gyldighet langt utover sin egen lokale forankring, mener Birgitte Sandve om Don Martins skoleforestillinger i Oslo.


Nasjon Ultima

Simon Løfflers konsert, hvor meningen var at man skulle høre gjennom tennene, var et høydepunkt for Rune Søchting på Ultima.

Sirkler og linearitet

Ian Bostridge, Håvard Gimse og Ingrid Andsnes viser oss hvordan tiden spaltes i senverk av Schubert og Beethoven, skriver Emil Bernhardt.


Grunnlov på løs grunn

At det kan være stor forskjell på hva som presenteres på papiret og hva som presenteres på scenen, er GrunnLove et godt eksempel på, skriver Gustav Borgersen.



Fortsatt like nybrott?

I år feiret Numusic 15-årsjubileum med fokus på norsk elektronika. Nye navn og gamle travere bekreftet at den norske bølgen fortsatt er i bevegelse, men overraskelsene uteble.

Punktmarkert

Punkt-festivalen har blitt mer kompromissløs, heldigvis uten å helle vennligheten og godlyden ut med badevannet, skriver Tellef Øgrim.