Trondheim Symfoniorkester og dirigent Eivind Aadland finsliper nå repertoaret før turneen til Tyskland med Lars Anders Tomter som solist i Bartoks Bratsjkonsert. Dette er det andre av to programmer som TSO nå vil ta med seg nedover til Europa. Både Johan Svendsen, Edvard Grieg, Jean Sibelius og Richard Strauss står ellers på spilleplanen, som omfatter seks tyske byer.

Trondheim Symfoniorkester

På programmet i Olavshallen i kveld står symfoni nr. 2 av Svendsen, Bartoks bratsjkonsert og “Rosenkavaleren”-suiten av Strauss.

Dette gir hjemmepublikummet en sjanse til å få med seg en forsmak på hva publikum i byene Stuttgart, Hannover, Wolfsburg, Emden, Witten og Viersen snart vil få høre. I tillegg til programmet TSO presenterer for trønderne onsdag kveld, vil Trondheim Symfoniorkester på turneen også spille Griegs Symfoniske danser og Sibelius symfoni nr. 2.

Med seg som solist har orkesteret Lars Anders Tomter. Han regnes som en av de fremste utøvere på bratsj internasjonalt, med solistoppdrag over hele verden. I det ledende tidsskriftet for strykere, The Strad, kalles Lars Anders Tomter for “The Giant of the Nordic Viola”. Han er også en aktiv kammermusiker med samarbeidspartnere som Leif Ove Andsnes.

Om aftenens tre komponister

Kompromissløs har man gjerne kalt Bela Bartók og hans musikk. Og selv i dag er det lett å forstå at hans verker sendte ut sjokk­bølger da de var nye. Mot denne bakgrunn fremstår Bartóks musikk fra han siste leveår som gåtefull med sine lysere stem­ninger, sin tilgjengelighet og iblant nesten romanti­ske karak­ter, slik som den utrolig vakre Bratsjkon­serten fra 1945.

Johan Svendsen var symfonikeren blant våre romantiske komponister. Hans doméne var orkestret og de store formene. Med sine orkesterverker fyller han ut de felter hvor Grieg er svakest representert. I Symfoni nr. 2 realiserer han Ole Bulls program om en nasjonal kunst på europeisk grunn.

Rosenkavaleren er Richard Strauss’ mest elskede og oftest spilte verk. Strauss sa at det var en opera med forbilde i Figaros bryllup. I 1946 satte han sammen en orkestersuite fra Rosenkavaleren der alle de kjente temaene fra operaen tas opp.

Suksess med Brahms

Ellers har TSO nylig hatt står suksess med sitt Brahms-fokus, som preget mye av mars måned for orkesteret. Allerede midtveis i festivalen kunne de notere seg noen flotte anmeldelser: “Fortsetter det som det startet torsdagskvelden, går det mot musikalsk maratonseier, ikke bare på grunn av lengde, men i kvalitet også”, mente Vårt Land. “Dersom denne Brahmsmarkeringen fortsetter i et slikt spor, ligger den an til å kunne bli legendarisk. Vi gleder oss!”, skriver Adresseavisen.

På flere konserter har Trondheims-symfonikerne tilbudt et representativt utvalg musikk fra Johannes Brahms store livsverk: kammermusikk, motetter, orgelverker, symfonier, klaverkonsert, fiolinkonserten og – som selve kronen på verket- Ein deutsches Requiem.

Her medvirket sopranen Birgitte Christensen, som er engasjert ved den Norske Opera, og barytonen Tom Erik Lie, ansatt ved Deutsche Oper i Berlin, samt Nidarosdomens kor og Nidaros domkor.

En smak av turné – Olavshallen, onsdag 13. april kl. 19.30

Dirigent: Eivind Aadland
Solist: Lars Anders Tomter, bratsj
Svendsen: Symfoni nr.2, Bartok: Bratsjkonsert, Strauss: Rosenkavaleren suite

Publisert:

Del: