Med kveldens konsert er Trondheim Symfoniorkester først ute av de norske orkestrene med å markere at det i år er 100 år siden Edvard Grieg gikk ut av tiden.

Edvard Grieg (foto: Ulriken.no)

På programmet står selve det norske musikalske ikonet, “Klaverkonserten i a-moll”. For å understreke åpningen av Griegåret vil en av landets fremste Grieg-eksperter, professor Harald Herresthal, holde et foredrag om ”Grieg og Tyskland” i TSOs kantine før konserten.

Denne våren har TSO fire konserter kalt Grieg pluss. Først ut er altså selve flaggskipet i norsk romantisk musikk, “Klaverkonserten i a-moll”.

TSO beskriver verket på følgende vis: Slektskapet med Robert Schumanns klaverkonsert i samme toneart er åpenbar i innledningssatsen, men Griegs konsert fremstår som et selvstendig og originalt verk, briljant instrumentert og et soloparti som forener det virtuose med det lyriske. I juni 1893 skrev Grieg en lang artikkel om Robert Schumann. Den vitner ikke bare om Griegs dype innsikt i mesterens musikk, men i like høy grad om hans store kjærlighet til hans verker. Så derfor er det naturlig også å ha det store forbildet Schumann på programmet, hans Symfoni nr. 4.

Grieg møtte Brahms første gang under et vinteropphold i Leipzig i 1878-79, og han var til stede ved urfremførelsen av Brahms fiolinkonsert i januar 1879 med Joseph Joachim.

To dager senere fikk han en spesiell hilsen fra Brahms: de fire første taktene av fiolinkonsertens andre sats i komponistens håndskrift (se faksimile HER*). Grieg og Brahms møttes igjen i et nyttårsselskap i 1888 hos den russiske fiolinisten Adolf Brodsky, i januar 1896 møtte Grieg Brahms ved flere anledninger.

Brahms hører derfor med på programmet når Grieg spilles, her med “Tragisk ouverture”.

Olavshallen torsdag 18. januar kl. 19.30
Dirigent: Eivind Aadland, Solist: Sigurd Slåttebrekk, klaver
Program: Brahms Tragisk ouverture, Grieg Klaverkonsert, Schumann Symfoni nr. 4

* Fra Griegsamlingen, Bergen Offentlige Bibliotek.

Publisert:

Del: