Cellisten Truls Mørk spiller torsdag denne uken med Stavanger Symfoniorkester i Stavanger, før de sammen legger ut på en drøy ukes turné til Tyskland. Orkesteret og Mørk rekker også å gi en konsert i Tysvær i Nord-Rogaland fredag kveld før turneen starter. Dirigenten Ole Kristian Ruud skal lede orkesteret på alle konsertene. – Det tar tid å opparbeide et renommé i utlandet, men det er generelt en veldig god “drive” i Stavanger om dagen, sier orkestersjef Erik Landmark til Ballade.

Stavanger Symfoniorkester

Grammy-vinner Truls Mørk har opparbeidet seg stjernestatus internasjonalt, og det stilles store forventninger til konsertene, både her hjemme og i utlandet. Mørk skal spille Dvoraks berømte cellokonsert og Shostakovitch’ første cellokonsert under turneen. Orkesteret presenterer dessuten symfonier av Sibelius og Carl Nielsen, i tillegg til verk av Eivind Groven og David Monrad Johansen. På konserten i Stavanger torsdag 31. oktober i Stavanger Konserthus får publikum høre Dvoraks cellokonsert, i tillegg til Carl Nielsens symfoni nr 2 og det symfoniske diktet “Pan” av Monrad Johansen. Det øvrige turneprogrammet presenteres i Tysvær 1. november.

Orkesteret er invitert til å gjøre syv konserter i Tyskland, med start 5. november i Witten. I tillegg til mindre byer som Emden, Wolfsburg og Viersen, avsluttes turneen med konserter i Leverkusen og Stuttgart. Konsertene vil bidra til å presentere bredden og kvaliteten blant norske symfoniorkestre for et kresent tysk publikum. Turneen gis med støtte fra Kulturdepartementet, Utenriksdepartementet og orkesterets hovedsponsor, Statoil.

— Det tar tid å bygge et renommé i utlandet, og gjøre folk oppmerksom på at det også i Stavanger finnes et orkester som kan være av interesse, sier orkestersjef og pressesjef Erik Landmark. – Men vi har generelt fått gode og inspirerende tilbakemeldinger. Når vi nå kan dra ut med en størrelse som Truls Mørk, er det klart det fungerer som en ekstra døråpner for oss. Vi spilte sammen med ham i Dublin for noen år tilbake, men dette blir vår første større turné sammen. Vi regner for øvrig Mørk nesten som en av våre, siden han har bodd så lenge her i byen. Også Ole Kristian Ruud begynner å opparbeide seg navn som dirigent internasjonalt.

Det er for øvrig femte gang Stavanger Symfoniorkester besøker Tyskland. En tilsvarende turné hadde orkesteret i 1996, mens de seneste ga konsert under verdensutstillingen Expo 2000 i Hannover for to år siden – for øvrig foran 1500 begeistrede tilskuere. Siden 1991 har orkesteret ellers gitt konserter i Nederland, Belgia, de baltiske landene, Storbritannia, Danmark, Sverige, Irland, Tsjekkia, Slovakia og Polen. Deltakelsen i Edinburgh International festival i 1994, i Schleswig-Holstein festivalen sommeren 1997 og Prague Autumn Festival 1999 har vært noen av høydepunktene.

— Her hjemme har vi jobbet mye med såvel historisk materiale som samtidsmusikk, men på en turné som denne må vi forholde oss til ønsker fra både arrangører og internasjonale agenter, forteller Landmark. – Slik sett skiller hovedrepertoaret vårt kanskje ikke seg så mye fra hva andre orkestre reiser rundt med, men vi har i hvert fall fått gjennom vårt ønske om å spille Monrad Johansen og Groven. Det er hyggelig å kunne presentere noe annet enn Grieg for det internasjonale publikumet. Vi ønsker å være med på å åpne folks øyne for all den fine norske musikken som finnes, og har jo bl.a. spilt inn flere plater med verk av Sæverud og Tveitt, særlig for det svenske selskapet BIS. Også disse innspillingene har generelt høstet mye bra omtale utenlands, og har vært med på å sette oss på kartet.

Stavanger Symfoniorkester har som kjent også gått nye veier hva hva den presentasjonsmessige angår, og fikk for noen år tilbake mye oppmerksomhet på grunn av Dag Thorenfelts definitivt annerledes billedserie av musikerne i orkesteret.

— Det er litt morsomt å se at mange andre orkestre med vekslende hell har forsøkt å ta videre dette visuelle konseptet. Der var vi faktisk med på å sette en ny standard, også for en rekke utenlandske orkestre.

Erik Landstad forteller at Stavanger Symfoniorkester også her hjemme forsøker å oppptre en del utenfor hovedbasen. Hvert år spiller orkestret et halvt dusin konserter rundt om i Rogalandsdistriktet, de prøver jevnlig å spille i Oslo, og har ellers opptrådt både på Festspillene i Bergen og i Nord-Norge. I dag rår orkesteret over 75 faste stillinger.

— Men vi ønsker oss 15 stillinger til, ikke minst fordi vi er nødt til å forsterke strykergruppene, bl.a. i forbindelse med turnéer som denne. Så vi har selvsagt våre budsjettønsker, men føler ellers at både kulturbyråkrater og de aller fleste politiske partiene ser på oss som en verdifull ressurs for byen og fylket. Det er generelt en bra “drive” i Stavanger, der en rekke musikkmiljøer om dagen drar lasset i samme retning. Det er ellers planer om nytt konserthus, og et sterkt ønske om at Stavanger skal få offisiell kulturbystatus, opplyser Landmark.

Ballade planlegger innen kort tid å komme tilbake med en serie intervjuer og reportasjer om det blomstrende kultur- og musikkmiljøet i Stavanger. Nedenfor finner du som vanlig en serie lenker til artikler vi alt har skrevet om Stavangerområdet og aktørene der.

Publisert:

Del: