NRK åpner døra på gløtt for et nytt magasinprogram om populærmusikk på tv. – Kanskje kan det komme noe til neste vår, sier kulturavdelingens Arild Erikstad. TV 2 har på sin side ingen planer.

— Det er en kjensgjerning at dekningen av populærmusikken i NRK TV har en tendens til å falle mellom tre stoler, innrømmer Arild Erikstad, fagsjef for musikk i NRKs kulturavdeling.

— Musikkredaksjonen er dominert av medarbeidere som jobber med jazz, klassisk, verdensmusikk og folkemusikk, mens U-redaksjonen jobber mer med prosjekter. I tillegg har vi underholdningsavdelingen, som lager Topp 20, men som ikke har laget noe journalistisk musikkprogram.

Dekningen av populærmusikk gikk i oppløsning da U-redaksjonen ble lagt ned i 1999. Magasinprogrammer som “M”, “Klubb Sju” og “Jazz og heavy” gikk inn i historien, og lot “Topp 20” råde grunnen alene. Slik er status fortsatt, men Erikstad forteller at det i kulturavdelingen er interesse for å starte et nytt program.

— Dekningen av pop og rock har vært ganske sporadisk i det siste, og vi ønsker oss en mer profilert sending. Vi er hele tiden på hugget for å få inn et slags musikkformat i sendeflaten, men kulturavdelingen fungerer i dag som et produksjonshus som leverer inn forslag om det vi ønsker å lage. Det er til syvende og sist NRK-ledelsen som avgjør hva som skal prioriteres og sendes, og det er trangt om plassen i sendeskjemaene. Det er faktisk ikke økonomien det står på, for et slikt musikkprogram er ikke voldsomt dyrt å produsere; problemet er sendetiden.

Erikstad ser for seg et pop/rock-magasin på NRK2 med en reprise på NRK1 sent på kvelden.

— Jeg tror det kommer, neppe til høsten, men kanskje til våren. Nå som det nåværende U-prosjektet legges ned til høsten, kan det godt hende dette blir en oppgave for U. Jeg vil i alle fall arbeide for at dette feltet blir dekket, lover Erikstad.

Erikstad sier at et slikt musikkprogram vil bli journalistisk basert, ikke på salgstall.

— Et slikt program må gå inn bak prosessene og markedsmekanismene i bransjen og fortelle hva som egentlig skjer. Men jeg er skeptisk til et program som utelukkende ser på interne forhold i musikkbransjen med et kritisk blikk. Programmet må også være kritisk til det musikalske innholdet, og presenterer det redaksjonen mener er det beste innen musikk, kombinert med gjester i studio, intervjuer og reportasjer.

I TV 2 derimot, er det ingen planer om å utvide kanalens musikkdekning.

— Vi har Hit40 i “Sone 2” på tirsdager, og utover det finnes det ingen umiddelbare planer om å lansere et nytt musikkprogram. I tillegg vil vi sende “Hit Awards” i september, og jobber med enkelte spesialprogrammer. Blant annet har vi en Backstreet Boys-dokumentar på trappene til sommeren, forteller Katrine Wergeland i TV 2s informasjonsavdeling.

— Men kommer det opp noen gode ideer om et musikkprogram vil vi så klart vurdere det.

Publisert:

Del: