Trondheim Jazzfestival har lansert sitt program. Årets bestilllingsverk av Øyvind Brandtsegg vil bli framført av blant andre Motorpsycho-medlemmene Bent Sæther og Hans Magnus Ryan. Festivalen vil gå av stabelen i perioden 25. august til 2. september, på et utvalg av den gamle hovedstadens konsertscener. I tillegg etableres et nytt festivaltelt. Samtidig går festivalen ut med en ny profil, og en økning i antall konserter. – Vi trenger 3000 betalende inne på konsertene våre for å greie oss økonomisk, men vi håper på sprenge besøkstallet fra i fjor, sier daglig leder Ernst Wiggo Sandbakk.

Motorpsycho (Foto: Ellen Ane Eggen)

Av Carl Kristian Johansen

— Vi er svært fornøyd med å ha fått til et bestillingsverk med Øyvind Brandtsegg, hvor deler av besetningen er et meget profilert rockeband, sier Sandbakk til Ballade.

Brandtsegg er for tiden en del av Motorpsychos liveoppsetning, og han har fått med seg Motorpsychos Bent Sæther og Hans Magnus Ryan til å framføre verket ”Kanon”. Det handler om nyskrevet materiale, blandet med ”standardlåter som i alle fall ikke er hentet fra jazztradisjonens repertoar”, i følge festivalens hjemmeside.

Ved siden av Brandtsegg, Ryan og Sæther, skal Thomas T. Dahl (gitar), Arve Henriksen (trompet), Kenneth Kapstad (trommer) og Mattis Kleppen (bass) være med i framførelsen av ”Kanon”. Brandtsegg er for tiden kunststipendiat ved NTNU, og utforsker bruken av komposisjonsteknikker i improvisajon.

Ny profilendring
Forløperen til Trondheim Jazzfestival ble etablert i 1979 med navnet Jazzmazz. Den utgaven av festivalen eksisterte fram til 1983. Etter ti års pause reiste festivalen seg igjen i 1994, og fikk sitt nåværende navn i 1998.

Dere vil endre profilen til Trondheim Jazzfestival igjen, hva betyr det?

— Vi kommer etterhvert til å gå over til profilen “jazzfest.no”, men vårt egentlige navn vil alltid være Stiftelsen Trondheim Jazzfestival, på samme måte som at Moldejazz er profilen til det mye mer tungvinte Molde International Jazz Festival.

Hva innebærer dette kuntsnerisk sett?

— Vi er mye mer en norsk/nordisk festival med en nær link til det frodige miljøet rundt NTNU Jazzlinja, hvor vi har som målsetting å profilere våre utrolig dyktig lokale utøvere med det beste av internasjonale artister, sier Sandbakk.

Publikumsøkning
Fjorårets festival hadde om lag 7000 besøkende, som var en økning på 15% fra året før.

— Vi trenger 3000 betalende inne på konsertene våre for å greie oss økonomisk, men vi håper på sprenge besøkstallet fra i fjor, sier Sandbakk.

Trondheim Jazzfestival øker altså antall konserter i år, noe man skulle tro ville bidra til å øke publikums oppslutning. Festivalen har altså hentet inn årets bestillingsverk av vibrafonist Øyvind Brandtsegg, noe som antagelig blir en populær affære i Trondheim. I tillegg skal festivalens avsluttes med et brak.

— Vi lager vi et kjempeparty siste kvelden med Kid Creole & The Coconuts, en sjeldenhet og en livesensasjon i Norge, sier Sandbakk.

Crossover
Festivalen har også to spennende crossover-prosjekter på gang. Et av dem er jazzduoen Monolithic (Stian Westerhus, gitar/Kenneth Kapstad, trommer) og black metal-bandet Keep of Kalessin.

— Det er en utrolig spenstig kopling. Begge konstellasjoner er noe av det mer nyskapende vi har i Nord-Europa. Det er genial booking!, hevder Sandbakk.

Videre i crossoverlandskapet finner vi Terje Nilsen, visesangeren fra Bodø, med Tore Johansen Kvartett.

— Du vet det er utrolig mye “jazz” i den meget folkekjære artisten Terje Nilsen. Jazzen har fulgt ham siden han spilte med Paul Weeden for mange tiår siden. Nå setter vi ham sammen med noen av våre dyktigste bopjazzere, og det blir stort, sier Sandbakk.

Hvis du må plukke ut høydepunktene i programmet, hva vil du trekke fram?

— Jeg bruker å svare følgende på slike spørsmål: Vi har KUN headlinere på programmet.

Trondheim Jazzfestival har disse hjemmesidene. Her finnes komplett program og annen nyttig informasjon og festivalen.

Publisert:

Del: