Audun Kleive er en av Norges desidert mest brukte og mest kjente trommeslagere. Hans merittliste er like lang som USAs underskudd på handelsbalansen, og inkluderer navn som Terje Rypdal, Bjørn Kjellemyr, Jon Balke, Charles LLoyd, Marilyn Mazur, Frode Alnæs,Nils Petter Molvær, Sidsel Endresen, Per Jørgensen, Jon Eberson, Bugge Wesseltoft, Arild Andersen og adskillige flere. På mandag 10.mai er det releasekonsert med hans nye band “Generator X” på Blå i Oslo. – Jeg prøver hele tiden å finne det magiske stedet i musikken, det er det jeg leter etter i alt jeg gjør. Og det krever at jeg gir alt jeg har, sier han til Ballade.

Audun Kleive (Foto:CF Wesenberg)

Av Kyrre Tromm Lindvig

Siden journalisten i dette tilfellet selv er trommeslager, så var det med en viss forventning at man møtte opp for å intervjue Audun Kleive, en av de mest profilerte trommeslagerne dette landet har fostret. Imidlertid starter Kleive med å snakke om noe helt annet.

— TV er i grunn noe jævla drit, sier han med ettertrykk. Han referer til Idol-hysteriet som går land og strand rundt i skrivende stund.

— Vi har ikke hatt TV på to år og er veldig fornøyde med det. Men allikevel blir man tvunget til å ta stilling til ting som vi ikke vil forholde oss til, slik som Idol. Jeg har døtre på 10 og 11 år og på skolen må man kun snakke kun om Idol, sier Kleive oppgitt.

Han er opptatt av at foreldregenerasjonen også bør gi barna noen andre impulser enn de som blir overlevert via TV.

— Ta med barna på klassisk konsert, vis dem Vertavo-kvartetten, for eksempel. Og forklar dem det er slik man blir noe: Ved å øve og ved å jobbe hardt. Ingen er tjent med at et program som stiller som betingelse at du ikke skal kunne noe for å delta, blir premissleverandør for musikklivet, sier Kleive engasjert.

Hans engasjement er også viden kjent for de fleste som har sett han i aksjon bak trommesettet, og det er et uomtvistelig faktum at han er en av landets mest profilerte og kjente musikere. Imidlertid har det i de siste årene vært litt stille rundt Kleive.

— Ja, det er primært fordi jeg har jobbet mer med mine egne prosjekter de siste årene. Jeg har imidlertid alltid brent for det jeg har gjort, jeg føler at alt jeg har vært med på er en liten bit mitt. Jeg har en tydelig stemme, sies det, det er vel derfor jeg har fått lov til å gjøre ting på min måte – jeg er blitt hentet inn for å gjøre min greie, sier han.

For tiden bor han i sine barndoms trakter, nemlig i Porsgrunn. Han har et tre-årig arbeidsstipend (det andre han har fått!) og er gift med den klassiske pianisten Gunilla Süssmann. Og han forteller at det var her i Grenlandstraktene at hans interesse for musikk begynte.

— Det var et veldig bra musikkmiljø her da jeg vokste opp, ikke minst var masse jazzband innom Grenland jazzklubb. Guttorm Guttormsen jobbet på Teater Ibsen da jeg var ung, han skrev masse teatermusikk. Det fantes orkestre og selvfølgelig skolekorps her, og orkesterforeninge satte til og med opp egne operaforestillinger. Det var alltid noe som skjedde, mimrer Kleive.

Da han var 13 år begynte han å spille pauker i Skien orkesterforening og han fortsatte med klassisk slagverk, blant annet studerte han med Allan Suttie ved Norges Musikkhøyskole i Oslo.

– Jeg gikk der halvannet år. Det fantes ikke rytmisk musikk der da og jeg skjønte at det var det jeg ville drive med. Det var vanskelig å lære ting når jeg egentlig ikke ville spille orkester, men jeg ble overrasket over den forståelse jeg møtte da jeg sa jeg måtte slutte. Det virket som om de skjønte at de ikke hadde noe å tilby meg, forteller Kleive.

Etter han hadde sluttet kunne han konsentrere seg om å spille i band og hans bandkarriere begynte med “Lotus”, hvor blant annet var første gang han spilte med bassist Bjørn Kjellemyr, en musiker Kleive kom til å jobbe mye med også senere.

— Vi reiste på turné og her følte jeg at jeg hadde noe å gjøre. Vi hadde også med Vidar Johansen på saxofon og Ole Gjørtz hadde skrevet en del av materialet vårt. Vi spilte mye amerikansk jazz-rock, dette var før dette var et skjellsord. Vi reiste rundt med bil full av drit, tjente ingenting, men det gikk rundt på et vis, forteller Kleive.

Etter hvert kom også bandet” Oslo 13″ i gang.

— “Oslo 13” var opprinnelig studentorkester ved Chateau Neuf (Institutt for Musikk og Teater, journ.anm), men ble etter hvert overtatt av Jon Balke. Det var da jeg begynte å jobbe med Jon, min største samarbeidspartner gjennom alle år. Han er en av mine viktigste inflytelseskilder, han tenkte mye om musikk som jeg selv gjorde, sier han.

Samarbeidet med Balke er blant annet blitt videreført i bandet Jøkleba, et band Kleive mener er noe av det største han har drevet med.

— Ja, selv om vi ikke spiller så mye nå, med hver gang er det en helt fantastisk opplevelse. Vi er imidlertid akkurat like nervøse før hver gang vi skal spille, vi er veldig opptatt av å innfri publikums forventninger til oss, forteller Kleive.

Han blir nesten blank i øyene når han beskriver sine medmusikere i Jøkleba.

— Per Jørgensen har en umiskjennelig tyngde og er meget seriøs. Jon Balke har hårreisende peiling på alt, han er også utrolig konsentrert når han spiller. Vi har vel egentlig alle rykte på oss for å være veldig konsentrerte – det blir veldig intenst. Jeg skulle faktisk gjerne hørt bandet selv, sett det utenfra en gang. Jeg tror det er ganske moro å høre på -jeg håper det i hvert fall, sier Kleive.

Han snakker mye om å opprettholde en viss konsentrasjon i forhold til både sitt eget spill og i forhold til sine medmusikere og fremhever i denne sammenheng sitt nye band, “Generator X”. I dette bandet spiller han sammen med Ståle Storløkken og Christian Wallumrød på keyboards og Jan Bang på live lyd-prosessering.

— Dette er helt klart folk med høy-oktan konsentrasjon. Her er det ingen lefling og ingenting blir tatt for gitt. Arve Henriksen spilte på platen, men vi har ikke med noen blåsere live nå. Dette er for å rendyrke instrumentering ned til et grunnplan, jeg ønske å flytte publikums fokus vekk fra en melodi som er lett å tolke. Jeg vil forsøke å fjerne de elementene som peker mot gjenkjennelige steder, for å se om vi kan finne noe annet som erstatter dette. Dette gjenspeiles både i samspillet men også i lydvalget – blant annet har vi to elektroniske keyboards skal fylle alle rollene, noe som ofte fører til at bandet som helhet kan går steder vi ikke har vært før, forteller Kleive.

Han forteller at han alltid har vært opptatt av å få trommesettet til å låte på forskjellige måter og Kleive er også en av de trommeslagerne i Norge som har klart å få settet frem fra obskuriteten og til en sentral plass, både musikalsk og på scenen.

— Jeg er egentlig ikke trommeslager i ordentlig forstand. Med det mener jeg at jeg ikke spiller for at andre skal synge, jeg vil heller ha settet til å synge! Jeg anser det som tilfeldig at jeg har dette instrumentet, hovedpoenget er at jeg vil ha musikken ut, forteller han.

Kleive er også veldig opptatt av syntetisk lyd, noe som han får utforsket sammen med sine medmusikanter i “Generator X”.

— Synthesizerns fortreffelighet er at du kan lage lyder som ikke finnes fra før, og ofte som kun kan lages der og da, særlig når man bruker gamle analoge synther uten hukommelse. Ståle Storløkken lager til og med sine egne instumenter, han er en ordentlig nerd som skrur sammen og fikser på synthene sine. Christian er ikke så ofte under dekslet, men han er veldig proff på klangbruk. De er ute etter det samme som meg: I dette bandet bruker vi andre lyder, lyder som man ellers ikke kan bruke, som man ellers får beskjed om at man ikke kan bruke, sier han.

Kleive beskriver improvisasjonen som “Generator X” hengir seg til som “ping-pong”-improvisasjon

— Ting går fort mellom oss, vi sender ting og idéer til hverandre. En viktig rolle i dette har Jan (Bang), med sitt post-produksjonsutstyr. Han har en mixer med alle linjene fra bandet, så han kan sample og lydbehandle live. Noen ganger tar han melodiske elementer fra begynnelsen av låten og sender det ut igjen på et senere tidspunkt, når han er ferdig med lydbehandlingen. Andre ganger sampler han noen av mine trommegroover, slik at jeg kan fortsette med å spille oppå dem. Vi forsøker å finne musikalske vakre ting i annet enn bare lett gjenkjennelige melodier. Og noen ganger får vi det til, smiler Kleive.

Imorgen publiseres andre del av dette omfattende intervjuet med Audun Kleive – og releasekonserten med hans nye band “Generator X” finner sted på Blå mandag 10.mai klokken 21.00

Publisert:

Del: