Mikal Telle tok utfordringen fra EMI, og la ut musikk fra selskapet sitt gratis på nett. Nå har TONO sendt en regning på 6000 kroner i posten, siden deler av låtmaterialet var innmeldt hos rettighetsselskapet. Musiker David Aasheim i Kaptein Kaliber er skuffet over TONOs handlemåte, og sier til Bergens Tidende: – Hadde vi visst at det ville bli bråk om dette, hadde vi aldri meldt låtene inn i TONO. Mikal gjorde dette for å vise at bransjen tenkte firkantet om nedlasting av musikk, og nå blir han selv blir slått i hodet med et firkantet regelverk.

Kaptein Kaliber

Mikal Telle, som i går kveld deltok under Deledagen i Bergen kunsthall, la ut i alt 44 spor med artistene Bjørn Torske, Kaptein Kaliber og Frderik Saroea. I tillegg til selve lydfilene, var det også mulig å laste ned covere i pdf-format, slik at man sto igjen med tilnærmet fullverdige produkter.

Dette har TONO, andelsselskapet som forvalter de økonomiske rettigheter til beskyttet musikk i Norge, nå reagert på. I følge dagens utgave av Bergens Tidende har Telle Records nå fått en regning på 6000 kroner i posten, sammen med en avtale for å stille TONOs repertoar til rådighet på internettet.

— Han la ut verker av opphavsmenn som vi representerer. Tellé Records kjøper rettigheter av oss, uttaler TONO-direktør Cato Strøm til BT. Mikal Telle hadde gjort muntlige avtaler med artistene om å legge ut filene, men Strøm avviser kategorisk at det er mulig å komme seg unna på denne måten.

— Telle kan ikke gjøre det. De har en forvaltningsavtale med oss.

David Aasheim i Kaptein Kaliber uttrykker overfor BT skuffelse over reaksjonen fra TONO.

— Hadde vi visst at det ville bli bråk om dette, hadde vi aldri meldt låtene inn i TONO. Vi laget ikke denne musikken for å tjene penger, vi meldte sangene inn i TONO nærmest av gammel vane. Det er noe du alltid gjør når du spiller inn plate i Norge, forklarer han. Aasheim sier i intervjuet at han kunne ha forstått TONO om Telle hadde tjent penger på dette, men mener at selskapet snarere tapte på utgivelsen av de forseggjorte vinylplatene.

— Mikal gjorde dette for å vise at bransjen tenkte firkantet om nedlasting av musikk, sier Aasheim, som i følge BT synes det er ironisk at Telle nå blir slått i hodet med et firkantet regelverk.

Bergens Tidende har også intervjuet Telle, som uttaler følgende om TONO:

— Det virker som om TONO oppfatter det slik at plateselskap og artister er en form for fiender. Vårt selskap drives jo frem av artister og oss andre sammen. Det virker som om disse institusjonene ikke er i stand til å takle den problemstillingen.

TONO representerer komponister, tekstforfattere og musikkforlag, og har i følge sine egne nettsider over 10.000 medlemmer. Gjennom gjensidighetsavtaler med tilsvarende selskaper i andre land forvalter TONO i praksis hele verdensrepertoaret. Organisasjonen innkasserer vederlag ved kringkasting og annen offentlig fremføring av musikk. Disse pengene fordeles så til rettighetshaverne i de fremførte verkene.

— For øyeblikket er det mer strev for oss og artistene å følge opp TONO enn det hjelper oss, og hvis vi som selskap ikke overlever, går jo det også utover artistene, sier Telle til BT, som avslutningsvis kommer med følgende oppfordring til rettighetsorganisajonen.

— Kanskje de burde drevet mer informasjon aktivt mot folk som starter små selskaper. Og kanskje de kunne lært litt hvis de hadde tatt en prat med oss.

Hele artikkelen hos Bergens Tidende kan leses på denne lenken. Telle la opprinnelig ut filene som et motsvar til EMI-direktør Per Eirik Johansen, som hadde uttalt: “Hvis et plateselskap synes det er flott at man kan skaffe musikk gratis, burde de gitt bort platene gratis også”. De fire platene fra Telle-katalogen kan fremdeles lastes fritt ned fra denne nettadressen.

Publisert:

Del: