I kveld slipper den norsk-svenske vokaltrioen Trio Mediæval sin CD nummer to på ECM Records, med konsert i Margaretakyrkan i Oslo. Debutplata fra 2001 gikk rett inn blant de ti øverste albumene på Billboards klassisk-liste. Etter denne suksessen og utsolgte konserter i USA i fjor er forventningene så store over dammen at selveste New York Times har meldt sin ankomst til lanseringen i Oslo. – Ja, akkurat det er jo veldig gøy, sier Linn Andrea Fuglseth i trioen til Ballade med noe som kan tolkes som litt skrekkblandet fryd. Den nye CDen har fått navnet “Soir, dit-elle” og inneholder en middelaldermesse av Leonel Power, samt fire samtidsverk som er skrevet spesielt til trioen. I februar reiser Trio Mediæval til USA for å gjøre fem konserter.

Trio Mediæval

Av Hild Borchgrevink

Trio Mediæval ble etablert i 1997 i forbindelse med et kurs under det anerkjente Hilliard Ensembles sommerfestival. Siden da har ensemblets repertoar utviklet seg langs tre hovedlinjer – engelsk og fransk flerstemmig middelaldermusikk, nyskrevet musikk og norske middelalderballader og sanger. I oktober 2001 kom deres første CD ”Words of the Angel” på ECM. I tillegg til Billboards liste klatret platen til førsteplass hos Amazon.com, ble anbefalt i Gramophone og var månedens album i Stereophile.

Den nye CDen er spilt inn i Østerrike og byr altså på musikk laget spesielt til trioen, satt opp mot messen ”Alma redemptoris mater” av Leonel Power. – Om Leonel Power vet man ikke så mye mer om enn at han er engelsk og døde i 1444, sier Fuglseth.

Powers messe ”Alma redemptoris mater” karakteriseres som en viktig messe i engelsk middelaldertradisjon, skrevet i en tidlig periode i hans karriere. I verkene mot slutten av sitt liv beveget han seg mot en mer konsonerende, mindre rytmisk kompleks stil i tråd med fremveksten av ‘countenance angloise’, den lyriske, melodiske og klangrike stilen som epokens engelske komponister er blitt kjent for.

De øvrige verkene på ”Soir, dit-elle” er skrevet spesielt til Trio Mediæval av de britiske komponistene Gavin Bryars og Ivan Moody, ukrainske Oleh Harkavy og norsk-britiske Andrew Smith.

— Hvordan har dere kommet i kontakt med disse komponistene?

— Stort sett er det komponistene selv som har hørt ensemblet på konsert eller plate og har kommet og spurt om de kunne få skrive, forteller Linn Andrea Fuglseth.

Trio Mediæval består av Anna Maria Friman, Torunn Østrem Ossum og Linn Andrea Fuglseth.

Friman er blant annet utdannet ved Barratt Dues musikkinstitutt, og holder for tiden på med en Ph.D. ved University of York hvor hun skriver om moderne framførelser av middelaldermusikk. Torunn Ossum er utdannet pedagog og har sunget i flere fremtredende norske kor og vokalgrupper, blant annet Con Spirito og Grex Vocalis. Hun er spesielt etterspurt på grunn av sitt store stemmeomfang, som hun i Trio Mediæval stort sett bruker i dybden. Linn Andrea Fuglseth har diplomeksamen fra Norges Musikkhøgskole hvor hun spesialiserte seg i engelske Mad Songs og hadde et studieopphold med eksamen fra Guildhall School of Music and Drama in London. Fuglseth arrangerer også den norske musikken for trioen.

Trio Mediæval har blant annet gitt konserter i Wigmore Hall og for BBC og vært på veien for Rikskonsertene i Norge. Etter USA-turneen i februar reiser de til Belgia i mai, og i juni står Mozart-saal i Wiener Konzerthaus for tur. Men først er det altså lansering av ”Soir, dit-elle” i kveld med New York Times’ musikkanmelder på pletten.

Konserten i Margaretakyrkan, den svenske kirken i Oslo, starter kl. 20.00 presis. Billetter koster 150 kroner og kjøpes ved inngangen.

Mer om Trio Mediæval, plater og konsertkalender kan du finne på http://www.triomediaeval.no/

Publisert:

Del: