I løpet av kommende måned vil komponist Jon Øivind Ness få oppleve 2001s andre, tredje og fjerde urframføring av sine verk. Og han jobber allerede med den femte. I kveld urframfører Stavanger Symfoniorkester stykket “Yaws”.

Jon Øivind Ness

2001 ser ut til å bli et gyllent år for komponist Jon Øivind Ness. Gullåret begynte allerede i februar med urframføring av “Donkey Shot” i Harstad, og nå kommer premierene som perler på en snor. I kveld spiller Stavanger Symfoniorkester “Yaws”, 20. april framføres “Loud and Annoying” av Trondheim Symfoniorkester og 2. mai er det premiere på “Half Pint Pygmy” – musikk Ness har skrevet til en Tex Avery-tegnefilm – under Animerte Dager i Fredrikstad.

Og som ikke det var nok: Nå arbeider Ness med et bestillingsverk for Frode Haltlis debutkonsert i Oslo i september – et verk for akkordeon og strykekvartett.

Dette var da voldsomt, Ness?

— Jo, det er jo greit det, sier en beskjeden komponist.

Først ut er altså “Yaws”, som opprinnelig ble skrevet til Orkester Norden i 1996.

— Jeg trodde Orkester Norden var noe tilsvarende Ungdomssymfonikerne, men det var et orkester bestående av studenter på høgskolenivå og under. Det ble rett og slett for vanskelig, sier Ness.

Tittelen leker med likheten med tittelen på en film om farlige havdyr med skarpe tenner, men på wallinsk vis har Ness byttet ut en sentral bokstav med Y. Stykket ble da også til i en periode da Ness spøkefullt lanserte seg selv som Nille-varianten av Rolf Wallin: Ikke like bra, men mye, mye billigere.

— “To yaw” betyr å slingre, å holde ustø kurs. Stykket begynner med to typer meget konsekvent materiale, det ene går langsommere og langsommere mens det andre aksellererer. Ganske raskt forlater stykket denne innledende situasjonen og hopper fra det ene til det andre; det holder ustø kurs, forteller Ness.

“Yaws” var det første stykket Ness skrev etter han ble kjent med det amerikanske rockebandet Mr. Bungle og dets ekstreme klipp-og-lim-estetikk. Også “Loud and Annoying”, som urframføres i Trondheim 20, april, er inspirert av Mr. Bungle.

— Stykket når en altfor tidlig utløsning allerede etter tjue sekunder, ligger deretter på rygg og tar seg en røyk mens det forsøker å komme seg til hektene igjen. Stykket inneholder ellers et parti hvor orkesteret behandles som et slags mekanisk/biologisk orgel, inspirert av orgelet i dansescenen i Disneys “Snehvit og de syv dverger”, sier Ness om dobbeltkonserten for klarinett og slagverk.

Det bringer oss over på Ness’ tredje urframføring i vår. Etter uforløste planer i fjor debuterer nå Ness som tegnefilmkomponist på festivalen Animerte Dager i Fredrikstad. “Half Pint Pygmy” er skrevet til en film av tegnefilmmesteren Tex Avery, og vil fremføres live av Ensemble Ernst under en visning av denne filmen ved åpningen av årets festival 2. mai.

— Filmen holder et ganske høyt tempo, så nå krysser jeg vare fingrene for at timingen min er riktig, avslutter Ness.

Mer info om Animerte Dager finner du her.

Publisert:

Del: