På Klokkemuseet på Nauen gård ved Tønsberg arrangeres det lørdag 11. oktober en forestilling som heter VI ER, til inntekt for Kirkens Bymisjon. Til samme formål vil tre originalpartiturer av Arne Nordheim bli auksjonert bort. Samme dag deles Nordheims komponistpris for 2003 ut under Ultimafestivalen i Oslo.

Arne Nordheim-prisen 2002: Nordheim, Kolberg, Slettholm (Foto: Håkon Styri)

Nordheim-partiturene vil bli auksjonert bort som en del av en kunstauksjon som arrangeres i tilknytning til forestillingen. Partiturene det er snakk om, er Draumkvedet, oratoriet som ble skrevet til 1000-årsjubileet i Nidaros, samt det tredje verket “Brudd Bratch”. Hvis du har lyst til å bli eier av et originaldokument skrevet av vår mest kjente samtidskomponist, er dette altså anledningen.

Klokkemuseet på Nauen gård er tilknyttet Olsen Nauen klokkestøperi, Norges eneste klokkestøperi som har eksistert siden 1844. Støperiet har levert flere tusen klokker til menigheter over hele Norge og kirker og misjonsstasjoner i hele verden. Til selve forestillingen stiller en rekke artister opp gratis for å støtte Bymisjonens arbeid, blant andre skuespiller Juni Dahr, bratsjist Nora Taksdal og Odd Børretzen.

På samme dag, lørdag 11. oktober i Oslo, vil kulturminister Valgerd Svarstad Haugland dele ut Nordheims komponistpris for 2003 på en konsert med Det norske Solistkor i Universitetets Aula. Denne konserten er en del av Ultimafestivalen, og Solistkoret vil blant annet oppføre Arne Nordheims korverk “Tres Lamentationes”.

Tidligere vinnere av Arne Nordheims komponistpris, som ble opprettet i anledning komponistens 70-årsdag i 2001, er Maja Ratkje og Kåre Kolberg. Prisen deles årlig ut til en komponist bosatt i Norge, og utpekes av jurymedlemmene Arne Nordheim, Hallgjerd Aksnes og Einar Henning Smebye.

Nordeim er også Ultima-aktuell med installasjonen “Dråpen” i Nye Bekkelaget renseanlegg. Installasjonen består av 21 høyttalere og 2500 meter kabling som leder til kontrollrommet. Der befinner forsterkere, distribusjonsenheter og datamaskinen som fordeler klangmaterialet og sekvensene seg. Klangene beveger seg fra høyttaler til høyttaler i planlagte mønstre, men blander seg også med lyden fra anleggets egen mekanikk og prosessene som forandrer kloakk til rent vann.

— Ved å etablere en bank med mange forskjellige kontoer for klanglig kvalitet, kan disse utløses og blandes av styresignaler fra renseprosessen, for eksempel av resultater fra den kjemiske analysen, som jeg forstår vil pågå kontinuerlig, sier komponisten selv om “Dråpen”.

Publisert:

Del: