Keep of Kalessin har den siste tiden markert seg kraftig med utgivelsen ”Armada”, både i Norge og utlandet. De har også rukket å spille en utsolgt split-konsert med jazzmetalduoen Monolithic, under Trondheim jazzfestival. Med en lang europaturné på baken som support for Satyricon, er det et topptrent og sultent band som kommer tilbake til tre norske scener denne uken: – Det er sinnssykt godt å være hjemme igjen, vi håper det norske publikumet er like gira som de vi møtte i Frankrike, Spania og Østeuropa, sier låtmaker og gitarist Obsidian C. til Ballade.

Keep Of Kalessin - Obsidian Claw

Av Knut Steen

Primus motor i Keep of Kalessin, Obsidian C, er litt sliten om dagen. Men veldig fornøyd.

63 konserter på 34 dager
— Europaturneen med Satyricon har gått over all forventning, men det har vært hardt, i alle fall for meg, forteller gitaristen.

Kanskje ikke så rart, med det programmet han har vært igjennom den siste måneden:

— Med to konserter per kveld regnet jeg meg frem til at jeg har spilt 63 konserter på 34 dager. Det er ganske mye. Det jeg er mest fornøyd med, er at Keep of Kalessin (KoK) har fått et solid grunnlag nedover i Europa. Vi fikk tilbakemeldinger fra bransjefolk som sa at de aldri hadde sett noe supportband som hadde fikk så sterk respons fra publikum, så på den måten har vi jo fått et ekstra utbytte av turneen.

Gåsehud
Obsidian C. trekker spesielt frem Frankrike og Spania som fantastiske konsertområder for KoK:

— Det var dårlig med platesalg der nede, men vi skjønte fort at det var fordi stort sett alle hadde plata fra før. Folk sto og skrek på oss før introen begynte, og i Paris og Lyon sto de aller fleste og sang med på tekstene igjennom hele konserten. Da får man litt gåsehud. Vi høstet veldig godt av det vi har sådd på de tidligere turneene i desember og mai – de byene vi hadde besøkt før, var alltid de beste.

Den største musikalske opplevelsen tilskrives allikevel en Satyricon-konsert, i alle fall for Obsidian C. sin del:

Toppen av turneen var de gangene vi spilte ”To the moutains” fra ”Now, Diabolical”. (en åtte minutter lang låt med blåsere og det hele, red. anm.) Maken til majestetisk musikalsk opplevelse skal du lete lenge etter, mimrer Obsidian – som heller ikke legger skjul på at han er en smule misunnelig på støtteapparatet til Satyricon.

— Satyricon har soundcheck og eget crew, mens vi sliter med å få det lokale crewet til å gjøre som vi vil. Det er mye dritt man møter på underveis, som tar fokuset vekk fra musikken. Jeg gleder meg til den dagen jeg bare kan gå på scenen og gjøre jobben min, i stedet for å deale med alle de andre tingene som vi må ordne selv i dag.

Utsolgt verdensrekord (?)
At KoK også spilte under Trondheim Jazzfestival, er det ikke sikkert alle har fått med seg. Døråpneren var jazzmetal-duoen Monolithic, bestående av Kenneth Kapstad og Stian Westerhus.

Da arrangørene hadde spurt om Kapstad og Westerhus ”ikke hadde lyst til å få med noen andre”, var visstnok veien til KoK kort.

— Monolithic synes KoK er det mest nyskapende og spennende innen norsk musikk i dag, så de var veldig intereserte i å få oss med. Selv om vi ville få dårlig tid til å øve, sa vi ja med en gang, vi måtte bare. Resultatet ble så utsolgt som noen Trondheimskonsert noensinne har vært – det sto hundre meter med kø utenfor Blæst. For oss ble det ikke bare en økonomisk opptur – etter gigen tenkte vi at det kom til å bli nedtur å spille vanlige konserter igjen – jeg har aldri spilt på en scene med så mye energi. Høydepunktene var helt klart da vi spilte sammen, til slutt satte vi garantert verdensrekord i hastighet. Det var en utrolig energiutblåsning!

Obsidian forteller at mye av drivkraften bak arbeidet med KoK, er å en gang kunne spille på større scener, med skikkelige mastodont-produksjoner.

— Vi har utrolig lyst til å gjøre et par gigantproduksjoner, det settet vi spilte under Inferno var vel bare 30% av kapasiteten vår. Vi er flinke til å utnytte små midler til å gjøre store ting. Hadde vi hatt den riktige scenen, kunne vi ha vist folk effekter de aldri har sett før, med produksjoner i nærheten av Iron Maiden, sier Obsidian ubeskjedent:

— Vi er tightere nå enn noen gang tidligere. Den dagen vi får spille på en skikkelig stor scene, vil folk for alvor få øynene opp for oss, men inntil videre får vi spille der vi kan for å holde merkevaren i gang.

Selv om ingen av de kommende konsertproduksjonene i Norge kan kalles mastodontiske, understreker Obsidian at KoK er spennklare for å møte hjemmepublikumet igjen.

— Det blir spennende å se om det norske publikummet setter like stor pris på oss som de gjorde nedover i Europa. Vi tror det blir veldig blir bra, det er i alle fall sinnssykt godt å være hjemme igjen. Norge har blitt et mye bedre marked for ekstrem-metall de siste 6-7 årene, så vi regner med at folk kommer.

Keep of Kalessin spiller disse tre konsertene i Norge: 19. oktober: Hulen, Bergen – 20. oktober: Tribute, Sandnes, 21. Garage, Oslo. Support alle dager er Imbalance og Max Midsun.

Publisert:

Del: