Et interessant innslag under årets Ultimafestival er det todelte programmet ”TOUCH”, der den britiske labelen TOUCH presenterer et utvalg av sine anerkjente lydkunstnere i Oslo Konserthus. Først ut i den seks timers er Chris Watson, men det blir også innslag med Johann Johannsson og ensemble, Philip Jeck, BJNilsen, Fennesz, samt videokunstnerne Jon Wozencroft og Heitor Alvelos.

Ultima-logo, 2005

Konsertpublikummet setter seg på flyet fra London og Amsterdam for å høre elektronika i Oslo, når den britiske labelen TOUCH presenterer et utvalg av sine anerkjente lydkunstnere under Ultimafestivalen.

Labelen TOUCH har vært i front på nyskapende lyd, visuell kunst og installasjoner siden 1982. Best kjent er Christian Fennesz med albumet Venice. Nå kan Oslopublikummet se frem til et seks timers musikk-maraton med noen av de fremste artistene innen sjangeren søndag 2.oktober i Oslo Konserthus, Store og Lille Sal.

Lydkunstneren Chris Watson , kjent for sine opptak av natur- og dyrelyder bl.a. for BBC, starter kvelden og fyller Konserthusets Lille Sal med sitt univers. Mellom kl 18.00 – 20.00 blir det presentasjon og performance av verket Weather Report og installasjonen Tortuga Bay.

Fra kl 20.00 – 00.00 er det fem konserter i Store Sal. Flimrende, virvlende elektronisk lyd med enormt register og kompleks musikalitet blandes med videokunst når Johann Johannsson og ensemble, Philip Jeck, BJNilsen, Fennesz og Milanos (Fennezs/Jeck/Nilsen i trio) deler kvelden mellom seg sammen med videokunstnerne Jon Wozencroft og Heitor Alvelos. Audun Strype vil ta seg av det lydlige.

Det blir eksklusiv TOUCH platebutikk i foajeén med mulighet til å få tak i sjeldne godbiter.

Hele kvelden får du for 200/150 (studenter/honnør) – se www.ultima.no for detaljert konsertprogram.

Mer informasjon om labelen TOUCH, finner du på www.touchmusic.org.uk

Ultima Festivalen, Oslo Konserthus
Søndag 2. Oktober kl 18.00-00.00
Bill kr 200/150

Publisert:

Del: