I et intervju i det kommende nummeret av FaroJournalen sier Tore Hansen i Norsk Artistforbund at han er lamslått over Gunda Djupviks uttalelser i Ballade om at Sæmund Fiskvik (IFPI) kan ha vært sentral i oppbyggingen av Norsk Artistforbund. Han legger for godt mål til: “Norsk Komponistforbund står for en av de største voldtektene på norsk populærmusikk i etterkrigstiden.”

Det er en oppriktig oppbragt styreleder i Norsk Artistforbund som i den kommende utgaven av FaroJournalen blir konfrontert med Djupviks uttalelser til Ballade. Djupvik, som er generalsekretær i Norsk Komponistforening, uttalte bl.a. her i bladet: “1.1.A-gjengen bruker den politiske situasjonen som var i NOPA for ett år siden som argument for at det er behov for en ny organisasjon. Det tror jeg er ett av flere vikarierende argumenter. Personlig tror jeg Sæmund Fiskvik i IFPI spiller en sentral rolle bak dette initiativet.”

Nå slår Tore Hansen tilbake, og uttaler følgende til bransjebladet FaroJournalen: – Norsk Komponistforbund står for en av de største voldtektene på norsk populærmusikk i etterkrigstiden. Jeg er lamslått hva disse folkene kan si. Jeg vil si at det er en påstand som faller på sin egen urimelighet, jeg er overrasket over at voksne mennesker kan si noe slikt.

Det har en god stund versert spekulasjoner og rykter om at de nå avsatte GramArt-medarbeiderne Casino Steel og Øyvind Myhrvold har figurert i kulissene bak det nystartede Norsk Artistforbund. Dette har tidligere Øyvind Myhrvold blankt avvist i intervju med Ballade. – Jeg anbefalte dem ikke å sette i gang, sa han på spørsmål om han kjente til initiativet. Myhrvold bedyret videre at han heller ikke var aktuell i noen posisjon i foreningen.

I det samme intervjuet med FaroJournalen mener Hansen at GramArt motarbeider det som burde vært en interessant allianse for dem.

— Det er mye vi kunne jobbet sammen om. GramArt kan bare ringe oss, så tar vi et møte.

Publisert:

Del: