Hvordan oppfatter vi et hus når det ikke lenger er et hjem? Hva slags uttrykk kan et forlatt rom på vei mot kondemnering ha? Fotokunstner Line Olaisen setter fokus på det forlatte rom i sitt prosjekt “Defensive Interior” som vises i fire dager i det vesle Oslo-galleriet Nordic Art Info nå i august.

Line Olaisen med fotoutstilling

Fotokunstner Line Olaisen setter fokus på det forlatte rom i sitt prosjekt “Defensive Interior”, som vises i Nordic Art Info nå i august. Hun arbeider med å uttrykke almennmenneskelige eksistensielle problemstillinger som ensomhet, frykt og stillhet gjennom bilder hvor mennesket ikke er.

I sin pressemelding i anledning utstilklingen skriver Nordic Art Info at Nicolaisen “fanger de tomme rom” i bildeserien “Defensive Interior”.

— Fotografiene har mange lag og åpner seg således for forskjellige typer lesninger. De kan ses som rene estetiske øvelser. De kan sies å lete etter skjønnheten i det stygge. Men kanskje er det først og fremst tomheten og påminnelsen om vår alles forgjengelighet som hefter ved disse interiørene som bilder. Som bilder fremstår de som en type memento mori. Ingen hodeskaller blant frukt og sølvskåler. Ingen poussinske mannhaftige kvinner som samles ved gravstener i arkadia. Olaisen ”portretterer” moderne rom. Tomme rom. Herpede rom. Rom ingen bryr seg om lenger. Rom uten kjærlighet og varme.
Nordic Art Info kaller ustillingens bilder “et memento mori som er uten noen refleksjon over døden som sådan. Eller en død uten hukommelse; skjødesløs og uten subjektets speiling. Skjeletter. Tomme skall. Likevel er det ikke depressivt og trist. Bildene er omhyggelig komponert med gode rytmer og fargeklanger. De er på mange måter lyse og lette. Titlene er poetiske og drømmende, f.eks. Door to Down Under eller Three Portal Opportunity. Fotografiene kommuniserer godt seg i mellom, men fungerer også alldeles utmerket ett og ett.”

Og videre:

— Alle rommene tilbyr en utgang, fiktiv eller reell. Vinduer ut mot verden – en rømningsvei. I “Door to Down Under” ser vi en dør på et gulv. Men bildets drømmende kvalitet maner frem en virkelig dør; som inngangen i treet i Alice i Eventyrland, eller inngangen til Narnia gjennom skapet. Bildene trekker også veksler på kunsthistoriens formler. De tre store vindusåpningene i “Three Portal Opportunity” minner svakt om vinduene i bakgrunnen i Leonardos Nattverden. Hennes bruk av komponenter som gulv- og takbord som forsvinner innover og skaper dybde er ikke ulik renessansens fascinasjon for sentralperspektivet.

“Defensive Interior” vises i Nordic Art Info i Brugt. 3, som tidligere bl.a. har hatt utstillinger med såpass vidt forskjellige kunstnere som Monica Winther, Christopher Haanes og Marc Francome. Med Winthers utstilling i sommer feiret Nordic Art Info også sin toårsdag.

— Siden starten i juni 2003 har vi arrangert 13 utstillinger, og vi ser av responsen at et uavhengig kunstfaglig drevet galleri som promoterer og viser unge kunstnere, absolutt fyller et behov, sier gallerist Hanne Storm Ofteland. – Vi har hatt rundt 4000 besøkende på nettsidene, og hver utstilling (som varer i kun fire dager) har i snitt 100 besøkende.

Utstillingen til Nicolaisen vises torsdag 18. august kl. 19.00 – 21.30 (åpning), fredag 19. august kl. 14.00 – 19.00, samt lørdag 20. og søn 21. august kl. 12.00–17.00.

Prosjektet Nordic Art Info drives fullt og helt av egne midler. Du kan lese mer om galleriet på denne hjemmesiden.

Publisert:

Del: