– Denne saken irriterer meg så grenseløst at jeg holder på å spy. Vi burde ha lagt oss flate med en gang, i stedet for å tviholde på prinsipper vi ikke har råd til slik ståa er i dag. Det er det offentlige som eier festivalen, uten dem er vi konk, sier Quart-sjef Toffen Gunnufsen om den for mange overraskende beklagelsen på sex-stuntet i Bendiksbukta denne sommeren. Men at festivalen skal rette programmet etter føringer fra kommunen, slik fungerende daglig leder Asbjørn Uppstad har åpnet for, avviser Gunnufsen blankt. – Jeg kommer uansett til å booke som jeg vil, sier Gunnufsen, som benekter at festivalen er villig til å selge sin kunstneriske integritet for å få penger til å overleve.

Quart-landskap (Foto: quart.no)

Av Knut Steen

Selv om det er liten tvil om at det politiske liv har surnet noe i forhold til Quartfestivalen etter sommerens hendelser, mener Gunnufsen at det fremdeles gjenstår mye politisk godvilje i Kristiansand – hvis man ser bort fra enkelte bastante meningsbærere.

— Selv om de fleste er skuffet over det som skjedde, er det delte meninger innad i partiene. KrF-lederen er nå veldig skeptisk, mens ordføreren ikke er fullt så kritisk. Vi har enda en del goodwill i kommunen, og jeg er sikker på at det etter hvert synker inn at dette var én hendelse blant mange tusen band.

Men at politikere som Vidar Kleppe fra Demokratene kommer til å forandre mening, har Gunnufsen liten tro på.

— Populister som Vidar Kleppe som alltid skal hause opp slikt og kjører løpet med at styret må gå, tror jeg ikke folk er så interesserte i å høre på. Men slik har det vært i alle år – da Marilyn Manson skulle til Kristiansand var Kleppe der med en gang. Folk som ham bruker de tre-fire tingene som har skjedd opp igjennom årene som påskudd for å gi kommunen en sensurfunksjon på alt de skulle gi penger til, men heldigvis er ingen andre interesserte i slikt. Etter to år med underskudd er det lett å glemme at Quart har hatt fem år på rad med overskudd, sier en oppgitt Gunnufsen.

Mens Kulturrådet ga dere en smekk over fingrene etter forrige års tildeling, var direktøren i Kulturrådet, Ole Jakob Bull, blant de første som gikk ut og sa klart i fra om at de ikke kunne blande seg inn i Quartfestivalens kunstneriske prioriteringer. Har dere fått mange støtteerklæringer av den sorten?

— Nei, vi har ikke det. Norsk Rockforbund påpekte i Ballade at vi hadde vært en foregangsfestival, men ellers har det ikke akkurat haglet med støtteerklæringer. Hele programmet forsvant jo i mediene etter at Schau og regnskogmenneskene hadde gjort sitt, så mange ble nok sittende igjen med inntrykk av at dette var det eneste som hadde skjedd. Det er veldig leit, for utover at været kunne vært bedre og at festivalen kanskje var en dag for lang, gikk den utrolig bra. Alt fungerte som det skulle.

Men angående konserten alle skrev om – hvorfor valgte du og Uppstad å unnskylde festivalen for noe dere lenge sa at dere ikke kunne ha gjort noe med?

— Dette ble gjenstand for en flere timer lang diskusjon på brakka. Jeg stoler på vaktsjefen, når han forteller meg at det ville blitt verre om man hadde tatt dem av. Men det som skjedde var ulovlig, og skal ikke skje, så vi burde beklaget det med en gang. Den ikke helt klare pressemeldingen fra oss skapte flere problemer enn nødvendig. Jeg fikk vite om episoden mens jeg var på vei ned for å høre Keane, og mange av oss syntes det var vanskelig å beklage noe som noen gjør uten vår viten, så da landet vi på en mellomting. Nå kan vi jo diskutere om det ene eller andre var lurt. Det er synd at et slikt stunt skal ødelegge for så mye annet, vi burde fått det ut av verden mye fortere ved bare å beklage det med en gang.

Men alle i Quart var jo ikke enige i denne avgjørelsen – har du forståelse for at blant andre styremedlem Erik Landet ble provosert over beklagelsen fra deg og Uppstad?

— Ja, det kan Landet gjerne bli. Jeg vil ikke diskutere hva som skjedde, men som enkeltperson burde ikke Landet ha gått ut og sagt noe slikt. Denne saken irriterer meg så grenseløst at jeg holder på å spy. Vi burde ha lagt oss flate med en gang, i stedet for å tviholde på prinsipper vi ikke har råd til slik ståa er i dag. Det er det offentlige som eier festivalen, uten dem er vi konk. Sånne seanser som dette har vi ikke råd til når vi ikke lenger har private investorer, som bare er opptatte av resultatet på bunnlinja. Det er en kjensgjerning noen burde ta innover seg når vi går til kommunen og spør om refinansiering, sier Gunnufsen.

Tror du den synlige dissensen i denne saken har skadet Quart-ledelsens troverdighet?

— Vi har nok klart å forvirre politikerne litt, noen lurer nok på hva som foregår.

I henhold til Uppstad vil Quart nå ha Kristiansand kommune “inn i førersetet”. Hvorfor er dette ønskelig når kommunen tydeligvis har et annet syn på hva Quart bør være enn festivalen selv har?

— Det vi mente med det utsagnet er at vi vil søke mot det offentlige i stedet for det private for å sikre driften.

Men Uppstad sier jo også at du “vil være i stand til å leve med kommunale føringer” i forhold til Quartfestivalens profil – hvor langt er dette fra å selge festivalens kunstneriske integritet?

— Jeg vil uansett booke som jeg vil. Det har jeg alltid gjort, uansett hvem som har finansiert oss. Kommunen kan godt si at “dette skal ikke skje igjen” men jeg vet ikke hva band vil gjøre når de først står på scenen, så jeg må bare fortsette å booke det som er bra musikalsk. Kommunen kan ikke komme med føringer på programmet, men når det er sagt vil vi ikke at noe sånt skal skje igjen, vi er heller ikke noen pornofestival. Det er nok en politisk agenda på at de ikke vil at det skal skje igjen, men det går allikevel ikke an å utrykke dette som premiss for å støtte oss.

Quart har vært så godt som den eneste pop/rock festivalen som også har headlinet norske metal-artister – kan bookinger av “kontroversiell musikk” bli vanskeligere med “kommunen i førersetet”?

— Nei. Man skal huske på at festivalen var drevet av kommunen frem til 1994, så det er ikke slik at vi bare har hatt kunstnerisk frihet under de private investorene. Grisehoder og bibelbrenning er rene provokasjoner. Men så lenge musikken er bra, synes jeg ikke sceneshowet er så relevant, sier Gunnufsen.

I den fjerde og siste delen av Ballades Quart-fokus forteller Toffen Gunnufsen om det nidtidige arbeidet som pågår for å redde norges største pop/rock festival fra konkurs. Er det politisk vilje til å ta vare på Quart, eller er det mest interesse for å “ta over”? Gunnufsen forteller også om hvordan han føler at Quart helst bør livnære seg i fremtiden, og hvilke økonomiske disponeringer han angrer mest på.

Publisert:

Del: