INTRO-vinnerne er Berit Norbakken Solset og Kristian Lindberg. Finalen i INTRO-klassisk finner sted under Festspillene i Bergen hvert år. Vinnerne av denne solistkonkurransen får i en treårsperiode hjelp til karriereoppbygging av Rikskonsertene, som har samarbeid med en rekke festivaler og konsertarrangører i inn- og utland. Nytt av året er at Rikskonsertene i samarbeid med Musikkinformasjonssenteret og Utenriksdepartementet har inngått samarbeid om utenlandslansering av disse musikerne. I tillegg blir det nå opprettet et INTRO-program for unge komponister.

Kristian Lindberg og Berit Norbakken Solset (Foto: Nicki Twang)

Søndag kl. 18.00 var det klart: To nye musikere har passert nåløyet for Rikskonsertenes lanseringsprogram INTRO-klassisk. På historisk grunn i Håkonshallen gikk sopranen Berit Norbakken Solset og pianisten Kristian Lindberg av med seieren i det som kalles Norges tøffeste musikkonkurranse. Ballade hadde en liten prat med de to prisvinnerne da resultatet var klart.

Finalen i INTRO-klassisk finner sted under Festspillene i Bergen hvert år. Vinnerne av denne solistkonkurransen får i en treårsperiode hjelp til karriereoppbygging av Rikskonsertene, som har samarbeid med en rekke festivaler og konsertarrangører i inn- og utland. På Festspillene i Bergen er de fleste av disse musikerne i sving, to med egne konserter på Siljustøl, en med egen slagverk-konsert og natten før konkurransen gikk den tradisjonelle INTRO-natten av stabelen i Håkonshallen.

Nytt av året er at Rikskonsertene, Musikkinformasjonssenteret og Utenriksdepartementet har inngått samarbeid om utenlandslansering av disse musikerne. Det er også INTRO-ordninger innen jazz og folkemusikk. I tillegg blir det nå opprettet et INTRO-program for unge komponister.

I en åpen konsert tidligere på dagen hadde de fem finalistene fremført hvert sitt program. De fem finalistene var, foruten de to vinnerne, Lina Felberg Braaten, piano, Sigrun Rogstad Gomnæs, slagverk og Johannes Martens, cello. Forut for finalen ligger en utsiling ved hjelp av innsendte opptak og annet materiale.

Høyt nivå
Nivået på finalistene var meget høyt. Juryens formann, konstituert direktør i Rikskonsertene Helge Skansen, uttrykte det slik:

— Alle finalistene er fantastiske representanter for den generasjon av klassiske unge musikere som fins i Norge i dag. Men juryens oppgave er å finne frem til de fremste solistiske talentene, og definere en terskel for hvem som har best muligheter for å hevde seg internasjonalt. Da utpekte Solset og Lindberg seg.

Foruten Skansen besto juryen av Håkon Austbø, Frøydis Ree Wekre, Øystein Birkeland, Svein Bjørkøy og Arnfinn Refsdal.

Solset
Berit Norbakken Solset (28) imponerte med kresent valg av musikk: Tre av Joseph Haydns Canzonettas, akkompagnert på hammerklaver av Torleif Torgersen, avslørte fin stilsans i en dempet og elegant klassisk syngemåte. I tre av John Taveners ufattelig vakre ”Akhmatova Songs” fikk hun vist atskillige sider av sitt talent: Fra et arabisk-lignende tonespråk i ”Dante”, via et mer russisk folkemusikkuttrykk med tildels rå strupesang i ”Couplet”, til eteriske klanger, glissandi og stort drama i ”Death”, som beskriver poeten Anna Akhmatovas egen dødslengsel. Sangene ble fremført på russisk og ble akkompagnert av Kristine Lisedatter Martens på cello.

— Jeg har spesielt interessert meg for tidlig- og samtidsmusikk, sier Berit Norbakken Solset, men i løpet av det siste året har jeg arbeidet mye med Haydn i samarbeid med pianisten Ingfrid Breie Nyhus.

Opera derimot har hun ikke vært spesielt opptatt av. Hun er utdannet ved Tromsø Musikkonservatorium hvor hun studerte med Guri Oddan Holm. Hun tok diplom ved Norges musikkhøgskole i 2005 etter studier med Mona Julsrud. Hun har også hatt et studieopphold i Karlsruhe i Tyskland, hvor hun studerte med Christiane Hampe.

Og hva venter du deg av INTRO-klassisk-programmet?

— Jeg har en del tanker og planer, men vil ikke si noe om dem foreløpig. Akkurat nå syns jeg det er veldig flott og litt uvirkelig å ha vunnet!

Lindberg
Kristian Lindberg (25) hadde valgt øst-europeisk repertoar til sin avdeling: I György Ligetis Etyde nr. 6 (Bok 1) ”Automne à Varsovie”, avslørte han både glimrende teknikk og evne til å uttrykke etydens glitrende og kraftfulle partier. Frédéric Chopins ”Ballade i f-moll”, op. 52 ble fremført med stor inderlighet og dyp konsentrasjon. Uten store fakter tolket Lindberg balladens både vare og dramatiske romantiske tonespråk.

— Jeg har studert med mange lærere, og alle har vært viktige for meg, sier Lindberg.

Han begynte å spille hos Jens Harald Bratlie, og fortsatte på Barratt Dues Musikkinstitutt med Jiri Hlinka. Ved Norges musikkhøgskole studerte han med Einar Henning Smebye, før turen gikk til Berlin og Laszlo Simon, og senere Paris hvor han studerte med Désirée N’Kaoua. Lindberg er nå i ferd med å avslutte sitt diplomstudium ved Norges Musikkhøgskole under Einar Steen-Nøkleberg.

Har du noen spesielle preferansen når det gjelder stil?

— Nei, for meg er det viktig å ha et så bredt repertoar som mulig. Jeg syns det er viktig å se sammenhenger i historien. Men ny musikk er veldig viktig for meg. Jeg svært begeistret for å spille kammermusikk, og har opptrådt på flere kammermusikkfestivaler, bl.a. i Oslo og på Røros. Jeg har startet klavertrio med fiolinisten Øyvind Bjorå og cellisten Audun Sandvik, sier Lindberg.

Han har hatt flere solistoppdrag med orkestre, blant annet to ganger med Bergen Filharmoniske Orkester, og han har spilt Griegs a-moll i Thailand. Han har ellers opptrådt over hele Europa.

Og hvilke forventninger har du til INTRO?

— Store forventninger. Jeg ser på dette som kjempehjelp til å komme videre. Men jeg er samtidig klar over at jeg selv nok må stå på ved siden av. INTRO alene er ikke nok, sier Lindberg.

Berit Norbakken Solset og Kristian Lindberg vil bli presentert på Festnachspill på NRK 1 førstkommende tirsdag.

Publisert:

Del: