Et mystisk par møtes på et hotellrom på et ukjent sted under dramatiske omstendigheter. Det er blod på veggen og erotikk i luften. Hvem er de og hva har skjedd?

Henriette Pedersen, Black box 2007_The problem has..

Det er spørsmål som stilles i forbindelse med Henriette Pedersens nye forestilling ”The Problem Has No Name”, som settes opp på Black Box teater i Oslo fra torsdag til søndag kveld.

Koreograf Henriette Pedersens formspråk befinner seg et sted mellom dans, teater og performance, og i ”The Problem Has No Name” arbeider hun for første gang med tekst.

Forestillingens ytre ramme er det udefinerbare forholdet mellom en mann og en kvinne som møtes i et hotellrom på ukjent sted. Interiøret og parets oppførsel tilsier at det har skjedd noe dramatisk i rommet, men bare fragmenter av en historie spilles ut av danser Siri Jøntvedt og skuespiller Gisle Hass.

”The Problem Has No Name” veksler mellom det foruroligende, forstyrrende, det patetiske og komiske. Forestillingens visuelle landskap gir assosiasjoner til David Lynch og teksten er inspirert av Nobelprisvinner Harold Pinters teaterstykke ”Ashes to Ashes”, lover Black Box:

— Henriette Pedersens arbeid befinner seg innenfor et absurd univers. Med frodig fantasi og humor kaster hun om på kjønnsidentiteter og utforsker maktbalansen i sosiale relasjoner.

Pedersens faste samarbeidspartner er samtidskomponisten Lars Petter Hagen.

Hagen har skrevet instrumentalmusikk, elektroakustiske verker, lydinstallasjoner samt musikk for film, dans og teater og musikken hans er fremført i Asia, USA og over hele Europa, bl.a. ved Donaueschinger Tage für Neue Musik, Huddersfield Contemporary Music Festival, Gaudeamus, ISCM World Music Days i Sveits, Warzaw Autumn, Ultima og Oslo Kammermusikkfestival.

”The Problem Has No Name” hadde urpremiere under Meteorfestivalen på BIT Teatergarasjen i oktober og er den tredje forestillingen Henriette Pedersen presenterer på Black Box Teater.

Publisert:

Del: