John Coltrane døde for 40 år siden, men musikken hans er i høyeste grad levende den dag i dag. Blant dem som holder Coltrane-fanen høyest i Norge er kvartetten The Core. Nå er bandet aktuelt med turnè og albumet The Indian Core, et prosjekt som er inspirert av Coltranes tilnærming til indisk musikk i sin tid. Men The Core har funnet sin egen tilnærming til India. – For oss handler det bare om musikk og lyd. Den spirituelle biten er ikke så sterk for oss, sier trommeslager og komponist Espen Aalberg.

Indian Core_2 (Foto: Alexandra A. Stølen, Nick Alexander)

Av Carl Kristian Johansen

— Asia-turen blir utrolig spennende, og kan åpne for helt nye impulser for oss, sa Aalberg til Ballade før avreisen til India i 2005. The Core kom tilbake som The Indian Core, kvartetten utvidet med tre indiske musikere, og dro i fjor på turnè i Norge. Nå slipper Grappa et album med liveopptak fra Olavshallen i Trondheim og Drammen Teater.

Du snakket om nye impulser før avreisen, hva kan du si møtet med indisk musikk nå i etterkant, Aalberg?

— Vi blitt kjent med hvordan de tenker i forhold til blant annet improvisasjon og formoppbygging. De bygger opp soloer på samme måte som vi gjør, så akkurat det handler om mye av det samme. Det bekrefter et fellesskap i improvisasjon, selv om det er snakk om et helt annet tonespråk.

For din egen del som trommeslager?

— Personlig oppdaget jeg at måten de fraserer rytmikk på er litt annerledes enn i vesten. Vi er generelt veldig metronombasert, de er litt friere. Jeg merket det spesielt i forhold til tablaspillet. Det svinger veldig bra, men på en litt annen måte; de tunge slagene er tyngre, de lette er lettere. Hos oss er der mer jevnt, sier Aalberg.

Hvordan har dere jobbet i prosessen med å ”fusjonere”?

— I stedet for prøve å utligne eller flate ut forskjellene, prøvde vi å lage et lydbilde der det var plass til alle. Hovedpoenget var å lage rom for alle sammen

Føler du at dere har lykkes med det?

— Vi har sterkere instrumenter, mer voluminstrumenter, og det har kanskje satt sitt preg på lydbildet. Vi hadde en lang øvingsperiode der vi virkelig prøvde å rydde plass til alt, særlig tablaen. Tablarollen er akkurat den samme som trommesettrollen. Det er ikke et perkusjonsinstrument i den forstand, men et trommesett i seg sjøl. Alt ligger der, og funksjonen er som trommesettets. Det fungerer ikke på samme måte som ande perkusjonsinstrumenter, sier Aalberg.

Lyden av Coltrane

Bassist Steinar Raknes spiller også med Ola Kvernberg Trio, og i den forbindelse knyttet Raknes kontakt med mannen bak Jazz Yatra i India, etter et besøk der med Kvernberg. Yatra er støttet av Riksonsertene.

— Vi sendte en søknad til Rikskonsertene. Vi har traktet etter det indiske en stund, det er den Coltrane-lyden vi var ute etter. Det er på en måte bakgrunnen for at vi har gjort dette prosjektet, sier Aalberg.

The Core er på mange måter bygget på arven etter John Coltranes musikk. Coltranes dykk inn i indisk og vest-afrikansk musikk, religion og musikk startet på slutten av 50-tallet etter en religiøs oppvåking i kjølvannet av narkotika- og alkoholproblemer. Denne innflytelsen kom helt i forgrunnen av hans musikk, og allerede på begynnelsen av 60-tallet kommer de eksplisitte referansene.

På albumet Impressions fra 1961 finner vi sporet India, som også er å finne på livealbumet Live at the Village Vanguard innspilt samme år. Det er nok her det egentlige utgangspunktet for The Indian Core ligger, men Aalberg, hva med den mer spirituelle og filosofiske siden av John Coltranes musikk?

— For oss handler det bare om musikk og lyd. Den spirituelle biten er ikke så sterk for oss.

Hva er det i Coltranes musikk dere er opptatt av?

— Det er friheten den typen musikk gir. Den er ikke bundet av akkorder, det er enkel musikk på mange måter, og den er bygger på en sterk rytmisk forankring. Etter Coltrane er det veldig mye som influert av ham – Charles Lloyd og Branford Marsalis har ”Coltrane-band” – men slik jeg ser det synes jeg ikke vi er noen Coltrane-kopi. Men sterkt influert av ham er vi jo, medgir Aalberg.

Nye retninger

Hvis vi skal spekulere i framtiden til The Core; vil dere følge progresjonen til Coltrane og ende opp som et mer fritt improvisasjonsbasert band til slutt?

— Vi har snakket om det, og vi har snakket om å gjøre noe helt annet enn det vi gjør nå. Jeg tror vi kommer til å videreutvikle det vi gjør i dag. I det siste har vi funnet tilbake til gløden vi hadde da vi spilte inn Vision (sluppet 2004). Vi har gjort mye annet imellom, men nå er vi tilbake som kvartett, og det er det som gjelder, sier Aalberg.

The Core er nå på turnè i Norge i kjølvannet av slippet av albumet The Indian Core. Kanchman Babbar, fløyte, Fateh Ali, sitar, Prasenjit Mitra, tabla er den indiske delen av bandet, men er ikke med på denne turneen. I løpet av året planlegger The Core å slippe et album spilt inn i Brooklyn i 2006 på Jazzaway Records.

Dette er de resterende datoene på den pågående turneen:

*
23.03: Bergen Jazzforum
*
24.03: Stavanger Jazzforum
*
26.03: Skydsstasjonen, Trondheim
*
27.03: Skydsstasjonen, Trondheim
* 30.03: Grenland Jazzforum

Tidlig sommer er disse konserten planlagt:

*
02.05: Helsingborg Jazzclub, Sverige
*
03.05: Nefertiti, Gothenborg, Sverige
*
05.05: Alvesta Jazzclub, Sverige
*
24.05: Nattjazz w/Bergen Big Band
*
25.05: Belleville, Oslo
* 01.06: Haparanda Jazzfestival, Finland

Publisert:

Del: