PLATEANMELDELSE: – Terje Isungsets unike is-prosjekt er her lydfestet for fjerde gang. Materialet vi finner på Ice Concerts er hentet fra en turné som i sin helhet var basert på musikk produsert på instrumenter Isungset laget av is. Han kaller det selv for verdens første ismusikk-turné. Turnèbussen var en isbil, og Isungset har nok hatt sin andel av frosne fingre i løpet av denne perioden. Musikken Isungset kultiverer fram i kulden og praktisk talt former av is med sine egne hender, er mer preget av dvale enn blomstring, mener Ballades anmelder.

Terje Isungset_Ice-Concerts_cover

Av Carl Kristian Johansen

Turneen fant sted fra januar til mars i 2007 og brakte Isungsets univers av lyseblå frostbitt lyd fra utendørsscener i Japan til Svalbard. Fra minus 3 til minus 33 grader.

Det er en helt spesiell klang i de forskjellige is-installasjonene til Isungset som gjenspeiles på Ice Concerts. Mye av det kan minne om lydene man får ved å slå på store tomme rør, blandet med assosiasjoner til enkelte strengelignende instrumenter. Gjennomgående for albumet er at disse får utfolde seg nesten til det ekstreme akustisk, noe som gir musikken en voldsom dybde i både tid og rom.

Uten å ha vært vitne til noen av disse framføringen føles det derfor naturlig å fantasere fram geografien på stedene musikken har blitt framført. Og assosiasjonene handler mer om iskatedraler enn iglooer, og fjelltopper og vidder i måneskinn framfor trange mørklagte dalfører.

Men musikken handler ikke bare om temperatur og romfølelse, den er også stedspesifikk. Da handler det først og fremst om solistene.

Arve Henriksen har i årevis improvisert et slags japansk-klingende språk, og han gjør det samme på sporet The Other Side som er hentet fra Lake Shikotsu Ice Festival i Japan. Vær: 2 degrees below zero, slightly wind and snow.

Via sporene Dolosaigi, Cahcelottas og Duottarjogas havner vi i Vadsø (3 degrees below zero, slightly windy and snow) og Kautokeino (33 degrees below zero, aurora borealis), og det er Sara Marielle Gaup som joiker basert på komposisjoner av Ante Mikkel Gaup.

Isungset har holdt på med dette isprosjektet over flere år nå, og har tidligere gitt ut albumene Iceman Is (2002), Igloo (2006) og Two Moons (2007). Han er også initiativtager og kunstnerisk ansvarlig for Isfestivalen på hjemstedet Geilo, som foregår ved første fullmåne hvert år. Isungset har spilt inn og lansert flere av platene sine i området, selv om ingen av sporene på Ice Concerts er hentet fra Geilo-konsertene som inngikk i is-turneen.

Han har også gitt ut soloprosjekter som gir assosiasjoner til sommerhalvåret. Instrumentparken er da like kreativ og original, og i tilfellet Middle of Mist fra 2003 finner man igjen interessen for klang og akustikk som også preger is-prosjektene. På Middle of Mist var innspillingene stort sett gjort i Emmanuel Vigelands Mausoleum i Oslo.

Isungset er perkusjonist og improvisasjonsmusiker, og har dyrket og kombinert musikk som kan relateres til folkemusikk og jazz i en årrekke. Utenfor is-sesongen bruker han mye tid på Isglem, en duo med Karl Seglem.

Improvisasjon som metode ligger også i bunn for dette albumet, selv om det er vanskelig å relatere denne musikken til folkemusikk eller jazz.

Lydmessig handler Ice Concerts om utforsking av elementer, frie former, og en fascinasjon for klang. Uten at det bærer preg av å være et forsknings- eller research-arbeid.

Musikken og stemningene er helstøpt, og bærer i seg en sensibilitet for naturens tilstand om vinteren. Musikken Isungset kultiverer fram i kulden og praktisk talt former av is med sine egne hender, er mer preget av dvale enn blomstring.

Terje Isungset – Ice Concerts

Selskap: All Ice 0804
Distribusjon: Grappa

Medvirkende:
— Terje Isungset – isperkusjon, isofon, ishorn, is, fløyte, vokal
— Sara Marielle Gaup – joik
— Arve Henriksen – trompet, vokal, ishorn,
— Unni Løvlid – vokal
— Lena Nymark – vokal
— Silvia Moi – vokal
— Tor Magne Hallibakken – lyd
— Asle Karstad – lyd

Publisert:

Del: