For fjerde år arrangeres Trondheim Matchmaking, som består av både konserter, seminarer og utstilling. Arrangementet foregår over hele fem dager på like mange arenaer, og betegnes som en møteplass for presentasjon av innovative idéer og kunstneriske prosjekter – et sted for å ivareta og utvikle kompetanse og ressurser. I tillegg til seminar-biten blir det også rom for live-opptrener med bl.a. Ryfylke og Xploding Plastix.

Adsonore, installasjon av Natasha Barrett

Av Arvid Skancke-Knutsen

Trondheim Elektroniske Kunstsenter, TEKS, ønsker velkommen til Trondheim Matchmaking – en minifestival for ny teknologi og elektronisk kunst. Arrangementet omtales som en møteplass for presentasjon av innovative idéer og kunstneriske prosjekter, et sted for å ivareta og utvikle kompetanse og ressurser. Fokus blir på nye kunstprosjekter med behov for teknologi, nye teknologier med behov for innhold, et forsøk på å binde sammen ressurser og kompetanse innen ny teknologi og elektronisk kunst.

Til årets festival, som i tidligere år, har TEKS invitert internasjonale kapasiteter som i tillegg til lokale og nasjonale forskere og kunstnere, presenterer svært forskjellige kunst- og forskningsprosjekter innen nye teknologier og elektronisk kunst. Til sammen deltar godt over 60 aktører.

I tillegg til presentasjoner og konserter på Blue Garden arrangerer TEKS i samarbeid med Teater AvantGarden forestillinger med Verdensteateret og Kreutzer Kompani på hhv Trondheim Kunstmuseum og TAG. Nytt i år er også at man arrangerer og kurerer utstilling i lokalene til Trøndelag Senter for Samtidskunst med åpning lørdag 16. okt.

Årets festival har ellers også fokus på elektronisk kunst som utsmykking.

— Vi er vitne til en stadig større etterspørsel av elektronisk kunst for permant installering i offentlige rom. Dette medfører nye problemstillinger som bør kartlegges og diskuteres, uttaler arrangørene.

PNEK, ProduksjonsNettverk for Elektronisk Kunst, har sammen med NOTAM, nettopp utgitt en bok som ser på emnet i norsk sammenheng. Til å belyse temaet nærmere har TEKS invitert Janne Stang Dahl, koordinator i PNEK og medredaktør av boken “Elektronisk kunst i det offentlige rom”. Som en oppfølging av dette temaet kommer en rekke kunstnere med ulike kunstneriske prosjekter – deriblant Natalie Jeremijenko, kunstner/ professor, UCSD, San Diego, “Fishy Interactions” (menneskelig interaksjon med fisk), Anna Hill, kunstner, Dublin: “Space Synnaps Systems” (skulptur i verdensrommet), Even Westvang, kunstner, Oslo, “Nomen Nominandum” (digital utsm. Byåsen skole), Helen Varley, nettkunstner, London: “Upstage” (åpen-kilde applikasjon som skaper web basert arena for ‘cyberformance’.) og Bjarne Kvinnsland, komponist, Oslo, The Tunnel of Light.

“Trondheim Matchmaking 2004” ser også nærmere på demoscenen, multimedia kunst produsert av hacker- og crackerkunstnere; Lassi Tasajärvi, Helsinki, presenterer den første nordiske boken om emnet: “Demoscene: The Art of Real-Time”.

I tillegg blir det et blikk på digital livsstil og interaksjon med følgende foredrag: Gisle Hannemyr, Inst. for informatikk, UiO: “Digital livsstil”, Dag Svanes, forsker, NTNU: “Å forstå den interaktive opplevelsen”, Lotte Sederholm, Ørebro: “Interaktiv nordisk skulpturpark”, John Hopkins, nomade: “Et liv med åpen kildekode”.

TEKS presenterer også en rekke live-konserter, med navn som Ryfylke, Symnkopat og Xploding Plastix, samt utstillingen “eXistens” på Trøndelag Senter for Samtidskunst, som viser kunstneriske prosjekter hvor nytt liv, eller nye realiteter, skapt gjennom digitale og elektroniske kunstverk står i sentrum.

Trondheim Matchmaking er støttet av Norsk kulturråd, PNEK, og Trondheim kommune. Fullt program og masse bakgrunnsstoff finner interesserte på http://www.teks.no/tmm2004.

Publisert:

Del: