INNLEGG: – De siste ukene har media meldt om flere rockefestivaler rundt om i landet som har gått i underskudd, er konkurs eller legger ned. Min stilling som leder i Norsk Rockforbund gjør at jeg følger disse nyhetene med stor interesse og ikke minst med bekymring, skriver Monica Larsson i dette innlegget. Larsson nyanserer situasjonen med tall, og mener det er på tide å mane artistene til moderasjon i forhold til honorarkravene, som hun mener har vokst til et usunt nivå.

Øyafestivalen_publikum_ved_scenen (Foto: Bjørnar Haaland)

Av Monica Larsson

Norsk Rockforbund, som har 62 rockefestivaler som medlemmer, har i samarbeid med markeds- og mediainstituttet Synovate gjennomført en stor publikumsundersøkelse om festivalsesongen 2007 og 2008. Undersøkelsen er landsrepresentativ og resultatene er først og fremst gledelig lesing.

27 % av den norske befolkningen har deltatt på en eller flere musikkfestivaler i år. Dette utgjør 1 034 000 personer over 15 år. 50 % av de som deltok på musikkfestivaler i år, har deltatt på rockefestivaler. Dette er samme andel som i fjor. Hele 65 % av publikum har allerede planlagt å dra på rockefestival i 2009.

8 av 10 publikummere syns at festivalene er blitt bedre eller holder samme nivå. Med økt konkurranse blir godt servicenivå på festivalene utslagsgivende for hvilken festival publikum velger. Likevel er det fortsatt artistprogrammet som er det aller viktigste for å reise på festival, oppgir 75 % av de spurte.

En typisk publikummer er 31,7 år, og det er helt lik kjønnsfordeling i publikum. De aller fleste besøker festivaler i egen region mens 13 % besøker festivaler i annen landsdel. Analyserer vi tallet nærmere ser vi at 13 % av det totale besøket på rockefestivalene faktisk utgjør hele 65 000 reisende. Det er bare å anta at disse rocke-turistene forbruker en ekstra god slump med penger på reise, mat, hotell og opphold. Festivalpublikummet totalt sett legger igjen 1.7 milliarder norske kroner i rockefestivalene, eller kr 2092 pr festival. Publikum gikk i 2008 på i gjennomsnitt på 1,7 festival pr. sesong.

Rockefestivalene genererer altså en enorme økonomisk ringvirkning for lokalmiljøet! I tillegg bidrar festivalene med ikke-kommersielle verdier i lokalsamfunnet som lokalidentitet, stolthet og dugnadsånd.

En intern undersøkelse blant 42 av 62 festivaler i Norsk Rockforbund viste at disse rockefestivalene mottok ca 15 millioner kroner i offentlige bidrag fra Kulturrådet, fylkeskommunen og kommunene. Setter vi disse 15 millionene i statlig støtte opp mot 1.7 milliarder kroner i total økonomisk omsetning, får vi nok en gang et bevis for at det lønner seg å satse på kultur!

Til sist må det innrømmes fra skribenten at det ikke bare er gode nyheter om dagen.

Internundersøkelsen viste nemlig at hele 20 av 42 festivaler gikk i underskudd i 2008, mot fire i 2007. Festivalene selv oppgir flere grunner til dette; først og fremst er festivalnæringen en kompleks virksomhet som skal skape hele sin omsetning på kun et par hektiske dager. Da blir bransjen sårbar for uforutsette hendelser som dårlig vær og artister som avlyser i siste liten med påfølgende økte produksjonskostnader.

Likevel mener jeg at det nå er på tide å mane artistene til en viss moderasjon. Artisthonorarene har vokst til en usunt nivå som følge av den økte konkurransen mellom festivalene. Samtidig mener jeg at festivalene selv må ta økt ansvar ved å samarbeide tettere for å unngå å presse honorarene til himmels.

Likevel, tross underskudd – jeg liker å avslutte med noen positive tendenser. Tallenes tale er klar! Den største verdien i festival-Norge kan ikke regnes om i cash kontant. Det er nemlig de 14 000 frivillige som skaper den norske festivalfloraen. De gir meg overskudd.

Monica Larsson er daglig leder i Norsk Rockforbund, og spaltist i avisa Nationen der denne artikkelen er publisert først.

Publisert:

Del: