Lederen for Nattjazz i Bergen, Jon Skjerdal, sa torsdag ettermiddag blankt nei til Bergen kommunes kulturpris. Årsaken er at Bergens politikere ønsker å inngå en avtale med det omstridte reklameselskapet Clear Channel om massiv utendørsreklame. Trygve Svensson i protestaksjonen Byen vår retter en stor takk til Skjerdal, som ga fra seg 25 000 blanke kroner for å markere sin protest mot den visuelle forurensingen av Bergen.

Bergens busskur (foto: Talsmann.no)

Av Arvid Skancke-Knutsen

Kulturprisen 2005 er en nyinnstiftet pris i Bergen kommune, som i går ettermiddag skulle deles ut for første gang. Prisen er tenkt å gå til personer som ”har bidratt til å gi Bergen som kulturby et synlig løft.” Tidenes første kulturpris skulle i går gå til Jon Skjerdal, for hans store innsats for å gjøre Nattjazzen til et utstillingsvindu for byen.

15 år med massivt reklamepress

Jon Skjerdal valgte i går å bruke prisoverrekkelsen til å markere sin protest mot avtalen Bergen kommune er i ferd med å inngå med den multinasjonale reklame-kjempen Clear Channel. Ikke mindre enn 900 buss-skur i hele Hordaland skal rives og erstattes med Clear Channels egne leskur, der ventende passasjerer bokstavelig talt må sitte inne i reklamen.

Det blir totalt 490 reklameflater av den såkalte Eurosize-typen i Bergen. Disse fordeles på busskur og 18 frittstående montre, i tillegg til et uspesifisert antall frittstående reklameflater ved bussterminalene. I tillegg får Clear Channel også drifte tre offentlige toaletter og ti bysykkelskur. Til gjengjeld skal de rengjøre reklameskurne sine, drive toalettene og bysyklene. Avtalen skal gjelde for 15 år.

— Jeg kan ikke motta en kulturpris fra en kommune som mandag vil selge det offentlige rom for 5,6 millioner kroner årlig i 15 år, sier Jon Skjerdal til Bergens Tidende i dag.

— Ved å selge det offentlige byrommet til den internasjonale reklamegiganten Clear Channel, gjøres det største visuelle inngrepet i byrommet i Bergen siden bybrannen. Ufrivillig vil dette påvirke mine barn og alle byens barn i 15 år fremover, mener Skjervdal.

— Dette er noe av det fineste jeg har sett

Trygve Svensson i folkeaksjonen Byen Vår, som har engasjert seg sterkt mot salget av det offentlige rommet i vestlandets hovedstad, var til stede på prisutdelingen i Bergen Lysverkers gamle lokaler, hvor rundt 40 kunstnere fikk utdelt ulike stipend innen forskjellige kunstarter – det hele i regi av Bergen Kommune.

— Det som skjedde etter at alle vi hadde fått diplom og takket pent for pengene, var at vår kjente nattjazzgeneral Jon Skjerdal skulle få Kulturprisen som blir gitt til aktører med lang og tro tjeneste for det bergenske kulturliv, forteller Svensson.

— Skjerdal gikk opp på scenen, fikk bukett og blomst i hånden og grep deretter mikrofonen. Han fortalte at han syntes det var fantastisk å få ha vært med i kulturlivet i Bergen gjennom 20 år, og at han syntes vi har fått til mye.

— Men han kunne desverre ikke motta denne prisen på grunn av at det nå så ut som om Bergen Kommune inngikk en avtale med Clear Channel om å selge ut byrommet vårt for knapper og glansbilder. På vegne av sine to små døtre takket Jon Skjerdal nei.

— Det er noe av det fineste jeg har vært med på som har med kulturliv i Bergen å gjøre, sier Svensson, som retter ”en stor takk til Jon, som ga fra seg 25 000 blanke kroner for noe han tror på, og en stor takk til alle som skjønner hvor viktig denne saken er”.

Kan Clear Channel-vedtaket ennå endres?

Alt mandag skal Bergen kommune etter planen vedta avtalen som sikrer Clear Channel et massivt kommersielt grep på bybildet.

— Det står respekt av Jon Skjerdals handling. Jeg forstår at han handler ut fra en ærlig oppfatning, sier byråd for finans og kultur, Henning Warloe (H), til Bergens Tidende.

Warloe mener Skjerdal forskutterer et vedtak som ennå ikke er gjort, og antyder overfor BT at saken kan utsettes. Byråden stiller seg også åpen for at bystyret kan ”komme frem til noe annet enn det som er innstilt”, men samtidig synes det å være et klart flertall for at avtalen skal gå gjennom.

I Oslo er bybildet kraftig endret de siste ukene – og i manges øyne ikke til det bedre. Store Clear Channel-reklamer dominerer så godt som alle holdeplasser, mens JC Deacux har fått sette opp fire meter høye reklametårn i boligstrøk og på sentrale knutepunkter i hovedstaden.

Aksjon stans.no har mobilisert svært mange Osloboere i saken. De har levert mer enn 3000 underskrifter til Oslo bystyre, og vant i forrige uke en viktig delseier i kampen mot reklamegigantene.

Byråd Grete Horntvedt kom i et møte med reklamefirmaet JC Decaux frem til at ytterlige 20 tårn, som allerede var godkjent av Plan- og bygningsetaten, ikke blir satt opp i denne omgang. I tillegg ble Høyre-byråden enig med JC Decaux om at de sjenerende lysene i tårnene slukkes om natten.

Clear Channel: Virkelighetens Big Brother?

På sine egne hjemmesider skriver Clear Channel: “Utendørsreklame virker, det selger produkter for våre kunder. Du kan ikke slå det av eller velge det bort.”

Det er nettopp det som mange mennesker i Bergen, Trondheim og Oslo frykter. I tillegg kommer det faktum at Clear Channel står for en tilnærmet monopolisering i hjemlandet USA, der de kontrollerer over 1400 radiostasjoner og 36 TV-kanaler, samt betydelige deler av billettmarkedet.

Clear Channel har også brukt reklame- og mediamakten sin til å sensurere bort kritiske stemmer, og bl.a. bannlyst musikere som har stilt seg kritiske til Irak-krigen. De regnes som svært lojale støttespiller for president Bush og de konservative kreftene i USA, og har i dag nærmere 800 000 reklameflater verden over til sin disposisjon. I Norge har de per i dag inngått med avtaler med ca. 25 norske kommuner – avtaler som mange kritikere hevder gir det offentlige svært lite tilbake.

Clear Channel hadde i 2003 en omsetning på over 9 milliarder dollar. I Norge eier selskapet 50% av Capa kinoreklame og 100% av konsert -og turnéarrangøren Gunnar Eide Concerts gjennom Clear Channel Entertainment.

Alle som ønsker å sette seg ytterligere inn i saken, anbefales herved å gå til nettsidene http://www.talsmann.no og http://www.stans.no. Du kan ellers protestere mot reklame-bombarderingen i Bergen på denne nettsiden.

Publisert:

Del: