Musiker Per Martinsen svarer her på utspillet fra styreleder i TONO, Morten Halle, hadde i Ballade 5. desember. Martinsen hevder at TONO ikke ser ut til å ville ta noe som helst kritikk til etterretning. – Hvis dere fortsetter å late som om alt bare er i den skjønneste orden, vil dere bare oppnå å støte flere folk fra dere og leve opp til arrogansestemplet, skriver Martinsen, som gjerne ser at TONO fremover også hjelper musikkspesialister som So Real, Nøstekollektivet, Fete Spor og Platebaren Feedback med egne nettsalg-løsninger, som gjør at denne type aktører kan overleve bedre.

Per Martinsen

Av Per Martinsen

Det som er gjennomgangstema i alle TONO og Musikkonline’s innspill i denne saken, er at all kritikk ser ut til å skulle motgås og ikke tas til etterretning på noen som helst måte – med noen få unntak.

Mikal Telles reaksjon på det ulovlige salget av Tellé Samleplate ble omtalt som “barnslig”, og det ble kun fremhevet at han hadde noen feiltolkninger på detaljplan for å latterliggjøre hele innspillet. Det ble på ingen måte kommentert om ikke det var urettferdig at han ikke kunne gi bort musikk gratis på sitt nettsted – med full velsignelse fra alle involverte artister og opphavsmenn, mens det andre veien skulle være greit å bare klarere med FONO (som verken Tellé eller mange andre som gir ut norsk musikk er medlem av) om å gi vekk Tellés musikk på noen helt andres nettsted. Dette virker bare som maksimal overkjøring og maktarroganse.

Det ble også sagt at Tellé fikk samme tilbud som Musikkonline. Betyr dette at forrige ukes fest har kostet Musikkonline kr. 80 øre pr. nedlasting til TONO? Blir det juleribbe på Karin Park også?

Men, til hovedpoenget. Du kommenterer mitt innspill med at “Nedlastings-tap er monopolpenger” (Ballades overskrift). Da må jeg bare beklage hvis jeg kunne misforståes så grundig. Kritikken gjaldt ikke tap av inntekter – jeg sa senere i innlegget at jeg i utgangspunktet er for å kunne ha mulighet til å gi bort musikk gratis.

Det som var poenget med hele sammenligningen med CD-brenning på Platekompaniet, er at musikken som ble gitt bort forrige uke får den ene effekten å fungere som en enorm gratis markedsføringspakke for en kommersiell bedrift som kanskje om kort tid får samme nesten-monopol på nettsalg som Platekompaniet har på CD-salg i dag.

Jeg vil mer enn gjerne se at alle små plateselskaper har sin egen nettbutikk – som de betaler TONO-avgift for pr. spor som blir solgt.Enkeltartister burde selvfølgelig også kunne selge egenskrevet materiale direkte på nett uten å betale TONO-avgift til seg selv via dere, og dermed unngå å bli trukket for TONOs prosenter av denne avgiften.

Men jeg vil også mer enn gjerne se at musikkspesialister som So Real, Nøstekollektivet, Fete Spor og Platebaren Feedback får egne nettsalg-løsninger som gjør at denne type aktører kan overleve bedre, og fortsette å ha råd til å selge vinyl og smalere utgivelser og å være skikkelige alternativer til de store kjedene.

I dette bildet har selvfølgelig Musikkonline også en rettmessig plass, men hvorfor akkurat de skal kunne bruke TONOs jubileum og norske opphavsmenns gratis drahjelp til å etablere seg er for meg et stort mysterium. De har allerede satt seg godt til rette ned i markedet, spesielt i og med den salgskanalen de har åpnet via VG-portalen. Det skal allerede godt gjøres å etablere et alternativ i samme størrelse til å ta opp konkurransen, og når de til og med har et sugerør inn i norske opphavsmenns katalog via TONO som fritt kan brukes i markedsføringen begynner dette å bli umulig å matche.

Noen former for monopol-penger er verd ganske mye…

Argumentet om at “det er så lite nettsalg av musikk at det ikke gjør så mye” er heller ikke særlig gjennomtenkt. Denne høsten har det tatt fullstendig av i USA, og for noen uker siden var det for første gang mer salg av låter via nett enn som singler i det amerikanske markedet.

Apple iTunes var først på å bli store, men allerede er det en fire-fem store aktører i gang. Ikke fortell meg at ikke Musikkonline ser for seg den samme utviklingen her. De trenger å forbedre den teknologiske løsningen på tjenesten sin (og sier de allerede jobber med det). Men dette burde de betale for selv – de tar allerede en andel av hvert spor som blir solgt, så vi snakker ikke akkurat om veldedighet her.

Når det gjelder Mac/Linux/Windows-diskusjonen; Apple har mer goodwill fordi de i mange tilfeller lanserer sin teknologi på flere platformer. De er ikke nødvendigvis “good guys” av denne grunn, de vet bare at de kan nå flere (evt. selge mer) ved å tilgjengeliggjøre løsningene sine best mulig, og særlig på Windows-platformen.

Bill Gates var forøvrig den som spyttet penger inn i Apple da det så skikkelig mørkt ut for dem for en tid tilbake… Det ække lett…

For å oppsummere gjorde dere noen feiltråkk i jubileums-stuntet deres. Hvis dere fortsetter å late som om alt bare er i den skjønneste orden, vil dere bare oppnå å støte flere folk fra dere og leve opp til arrogansestemplet som noen allerede påpeker.

Du sier at “Likevel synes Martinsen at TONO er en kjekk ting å ha”. Det sier jeg jo, og det synes jeg jo. Og akkurat derfor gidder jeg si hva jeg mener når dere i mine og en del andres øyne har en medaljebakside hengende inntil brystet som trenger litt belysning. Mange av deres kritikere er ikke engang medlemmer av TONO, men det hadde kanskje vært lurt å tatt de med på råd likevel. Det har i de siste årene vokst opp en ny arm av norsk musikkliv som ikke forholder seg til det etablerte musikkliv på en like selvfølgelig måte som det etablerte musikkliv er vant til. Hvis man skal ha noen sjans til å få disse med i fremtiden, bør man begynne med å høre etter hva de sier allerede nå.

Publisert:

Del: