Trondheim Symfoniorkester har siden starten i 1996 samarbeidet med Trondheim Kammermusikkfestival. Så også torsdag 25. september 2003 – i et program som strekker seg fra klassiske Beethoven via Schönberg, som viste veien til et nytt musikalsk univers ved inngangen til forrige århundre, og til den amerikanske minimalisten Steve Reich, som også er årets festivalkomponist.

Vertavo strykekvartett

Solister ved denne konserten er norske Vertavokvartetten. Og fra London tre av verdens fremste kammer-musikere: György Pauk, fiolin, Ralph Kirsbaum, cello og Paul Lewis, klaver.

Steve Reichs tidligste verk sjokkerte i sin radikale strenghet og sin begrensede besetning. Omkring 1980 ble det mer tvilsomt å kalle ham bare minimalist ettersom han begynte å ta i bruk et langt større omfang av harmonier, et mer langtrukkent melodisk tonespråk og et større spekter av klanger. Puls er et stikkord for hans musikk: den utrettelige rytmiske pulsen, som sveller og viker som flo og fjære. Han presenteres her med sitt mest kjente orkesterverk “Three Movements”.

Trippelkonserten er Beethovens mesterverk som ble glemt. I dag står denne briljante og elegante konserten etter beste klassiske mønster gjerne på spilleplanen. Her er det temaer som lett fester seg i minnet. og blir sittende lenge etter at konserten er ferdig, heter det i en pressemelding vi har mottatt fra TSO.

Konserten har tre solister: György Pauk omtales som “fiolinistenes fiolinist”. Han er professor i London, og ser på seg selv som den siste eksponent for den ungarske fiolinskole. Ralph Kirsbaums karriere med verdens ledende orkestre og dirigenter, med kammermusikk og plateinnspillinger har plassert ham i eliten av nå levende cellister. Paul Lewis har etablert seg som en av de mest etterspurte pianister i sin generasjon. Han er aktiv på de internasjonale konsertestradene, spiller kammermusikk med bl.a. Yo-Yo Ma og verker for to klaverer med sin lærer Alfred Brendel.

Da det stormet som verst rundt Arnold Schönberg ga han selv kanskje den beste og mest konstruktive veiledningen å lytte til hans musikk:

— Jeg blir oppriktig lei meg nå folk snakker så mye om atonalitet, om tolvtonesystemer og tekniske metoder når min musikk kommer på tale. All musikk, alt menneskelig arbeid, har et skjelett, et blodomløp og et nervesystem. Jeg skulle ønske at min musikk ble sett på som en ærlig og intelligent person som kommer til deg for å utrykke noe han føler dypt for, noe som er av stor betydning.

Solister i Konsert for strykekvartett og orkester, som er en bearbeidelse av Händels Concerto Grosso op 6 nr. 7 og et meget lett tilgjengelig verk, er den norske Vertavokvartetten. De har etablert seg som et av Europas ledende ensembler, og er meget ettertraktet med konsertoppdrag og festival-engasjementer i en rekke land.

Publisert:

Del: