OPERAÅPNING: Mange av dagens aviser vier plass til lørdagens grandiose operaåpning i Oslo. Det nyreiste marmorslottet mottar flere lovord enn det tv-overførte showet. – Selve forestillingen var noe møl. Det var litt sånn sviskekomplott, litt herfra og litt derfra. Noen få ting er bra, en del er middelmådig og det kjøres gjennom NRKs lørdags-underholdningssyndrom, sier kritiker Ståle Wikshåland til Dagbladet.no. Vi har tatt en kikk på hva noen av landets aviser mener.

Operaen gang/Foto: Maria Børja/www.operaen.no

Av Bjørn Hammershaug

Lørdag åpnet Den Norske Opera og Ballett i Oslo, det første i sitt slag i Norge – åtte år etter at Bjørvika-alternativet ble vedtatt, og over 100 år etter de første ordskiftene rundt et operahus her i landet. Det var med andre ord et kraftig historisk sus over denne kulturelle begivenheten.

Dagbladet:- Eventyrlig hus, sviskekomplott av et show

Ståle Wikshåland, kritiker i Dagbladet, mener at huset er en eventyrlig åpenbaring, et praktbygg med god akustikk, men han er mindre nådig i sin omtale av selve innholdet:

— Selve forestillingen var noe møl. Det var litt sånn sviskekomplott, litt herfra og litt derfra. Noen få ting er bra, en del er middelmådig og det kjøres gjennom NRKs lørdags-underholdningssyndrom. Dette er egentlig et show for dem som ikke liker opera, men det er altså sånn det blir når det er snakk om lørdagsunderholdning. Jeg er ganske sikker på at de ikke klarer å formidle erfaringen fra huset når showet består av Grosvold som lager ablegøyer, sier Wikshåland til Dagbladet.no

NRK: – God lyd i eventyrslott

Også NRKs kommentator gir gode skussmål til akustikken. Torkil Olav Baden skriver i sin anmeldelse om selve huset at forskjellen fra lydbildet i den gamle operaen er overveldende. Han kaller operaen et ”et klingende smykke”, men det akustiske opplegget står antagelig foran noen justeringer, mener Baden:

— Samtidig er det også problemer når lyden stiger oppover fordi det skjer noe som favoriserer messingblåserne. Jeg satt en stund på andre balkong, og der fikk jeg overdose av tromboner. Oppover skjer det også at sangen blir svakere i forhold til orkesteret. Selv den ruvende Terje Stensvold nådde ikke gjennom orkesteret i finalens Wagner når man lyttet fra balkong, skriver han på NRK sine nettsider.

Baden tok seg dessuten tid til å måle avstanden mellom stolene, og kom frem til at Aftenpostens melding om at det bare er usle 66 centimeter mellom radene var feil.

— De fleste steder er det 5-10 cm mer enn Aftenposten har målt. Og når man ikke skal plassere håndbagasje og matbrett som på et fly synes jeg det ikke er noe problem.

Baden er overveldende positiv til det ferdige resultatet, og mener milliardene har vært vel anvendt:

— Huset kommer til å gjøre nordmenn, og ikke bare de operainteresserte, enda litt stoltere og gladere. Vi hadde vært mye fattigere uten dette eventyrslottet, som kan bli allemannseie.

VG: – Dårlig scenisk utnyttelse

VGs Tori Skrede deler oppfatningen til sine kolleger; god akustikk, nydelig bygg – og et litt tamt show, sier hun på spørsmål fra Dagbladet.no:

— Det er en operakavalkade med svisker. Jeg synes det var overraskende at de ikke gjorde mer av det sceniske, at sangerne ofte bare står rett opp og ned og synger. Vi satser på at dette er en gallaforestilling som skal fenge mange, og det er derfor man ikke tar noen sjanser, men vi håper at det kan bli litt mer norsk musikk og at de kan prøve ut nye former etter hvert.

Adresseavisen: – Restart 2009

— Bortsett fra den historiske begivenheten, kan og bør man egentlig fort glemme åpningsgallaen, mener Adressas kommentator Ole-Einar Andersen. Han mener det var ballettdanserne som var åpningsgallaens store vinnere.

— Ballettensemblet satte en standard som resten av det nye operahuset må strekke seg etter. Med nyskapende koreografi mot en bakgrunn av ”god, gammel musikk” formidlet de samtid og framtid preget av fysisk energi, ekstrem presisjon og humor, skriver han.

Men Andersen minner om at det er ”hverdagsdriften” og sesongprogrammene som definerer ambisjoner, profil, og hvilket avtrykk Den Norske Opera & Ballett skal sette i folket.

— Dessverre får første halvannen sesong et litt trå-vannet-preg; programmert av et regime på vei ut. Fra høsten 2009 skal den påtroppende ledelsen for alvor bygge den nye operaens identitet. Da må huset nødvendigvis få en slags restart. Det burde vært unngått. Kanskje skulle alle prosesser vært koordinert slik at Bjørvika-operaen fra første dag hadde det nye regimets grep og signatur, undrer Adressas kritiker.

Haugesunds Avis: – For hele landet

I en leder i Haugesunds Avis legges det vekt på at operaen i Bjørvika ikke tilhører Oslo, men hele landet, oss alle:

— Bygget huser Den Norske Opera og Nasjonalballetten, så vi her i vest har like god grunn til å glede oss og være stolte som folk i og rundt hovedstaden, står det i lederen, som mener at lørdagens TV-sendte åpningsforestilling var imponerende.

HA minner for øvrig om: – Husk da bare at opera er aller best på operaen.

Namdalsavisa: – Folkelig åpning

Også Namdalsavisa har om operaåpningen i sin leder. Avisa mener forestillingen ga smakebiter på opera-svisker, fascinerende ballettopptredener og andre innslag som i høyeste grad var folkelige.

— Åpninga var langt mer showpreget enn publikum vil finne i et løpende operaprogram.

Lederen kommer inn på at forestillingen var et stort frieri til nye publikumsgrupper.

— Kritikken mot opera og ballett som lite tilgjengelige kunstformer for et stort publikum, bunner kanskje i at kritikerne rett og slett ikke har noe forhold til dem. Med større åpenhet og oppmerksomhet, kan flere få øynene opp for dette og la seg friste til å ta steget innenfor, mener Namdalsavisa.

BT: ”Slaget om opera-ølet”

Bergens Tidende kan i dagens utgave melde i en gladsak om at Hansa vant kampen om å servere øl på stedets syv serveringssteder, på det de kaller ”Ringnes sin egen hjemmebane”. Vi gratulerer.

Publisert:

Del: