Produsent Erik Braund ønsker med Nordic Hus å oppfylle norske bands drøm om å ta en bit av the big apple.

Eric Braund i Nordic Hus, © Thomas Olsen, Berlinkontoret

Den amerikanske produsenten Erik Braund, med norske aner, har store ambisjoner for nordiske artister som vil prøve seg i New York. Braund har bestemt seg for å bygge bro over atlanteren etter å ha besøkt Nordic Music Week to ganger.

— Dette er Nordic Hus, i et tidlig stadium, forteller Braund mens han ønsker Ballade velkommen i Brooklyn.

I et industriområde i ytterkanten av bydelen har han kjøpt to lokaler han har slått sammen til ett. Og om noen måneder skal dette være ett av byens beste studioer.

— Jeg vil at verdens beste produsenter skal kunne arbeide her, slår han fast.

Les også: Utenlandssatsningen evalueres

Lusekofte- og vaffel-party
26-åringen vokste opp i Alaska og bygde sitt første studio da han var 16. Siden har han vært en viktig drivkraft for Alaskas musikkliv. De senere årene har han bodd i New York, hvor han nå avslutter studier ved NYU.

I forbindelse med studiene fikk han anledning å reise til Nordic Music Week i Stavanger i 2009 for å arbeide med stavangerbandet The List, og siden har han vært hekta på Norge:

–Det første jeg gjorde da jeg kom tilbake tilbake til New York var å arrangere et lusekofte- og vaffel-party!

Etter en ny tur til Nordic Music Week i 2010, bestemte han seg for å satse nordisk.

–Jeg oppdaget at det var mange norske band som ønsket å reise over til USA å spille. Spesielt New York. «Oh my god, det er jo drømmen å få spille der» var reaksjonene når man snakket med dem.

Et av bandene han hadde sett live i Stavanger var Heroes & Zeroes. Og i mars i år inviterte han bandet over til USA.

Suksess på første forsøk
Braund forteller at det var en slags test, for å se om dette kunne fungere. Kunne han fikse nok jobber og bra nok honorarer, ville han få gode avtaler med hoteller og leiebilfirmaer? Og ville det dukke opp publikum?

— Heroes & Zeroes kom over og gjorde en veldig bra førstekonsert i New York. Og jeg booket flere intervjuer, så de var både på riksdekkende radio og på tv-skjermene i 10.000 New York-taxier i en ukes tid. Så turnerte de åtte dager i Alaska, og ble rockestjerner der innen de dro hjem. Det begynte tregt men på slutten var det stappfulle hus og merchandisen gikk unna. Og hotellet de var booket inn på ville ikke en gang ta betalt da de skulle reise, så de fikk overnatting verdt 2000 dollar. Bandet var så fornøyd at de nå har bedt meg være deres manager i USA, oppsummerer Braund.

Nå utvikler de en USA-plan for Heroes & Zeroes for det neste året. Målet er å få de tilbake to-tre ganger til, og prøve å få gitt ut et album.

— Har du fått flere forespørsler fra Norge?

— Det var seks-syv artister som kontaktet meg kort tid etter Heroes & Zeroes-turneern. De ville gjerne ha den samme pakka. Jeg har allerede booka en turne for The List, så det kommer til å skje. Jeg skal også jobbe med Simon Says No! under bransjefestivalen CMJ i høst.

Les også: Hva betyr stor i utlandet?

Vasser i gjeld
Men kan man tjene penger på dette?

— Nei ikke så langt, og jeg forsøker først og fremst å knytte kontakter nå. Men målet på sikt er å få til en utveksling mellom Norge og USA. Jeg skulle for eksempel gjerne ta mitt eget band over til Norge en gang, det hadde vært gøy.

— Å bygge studio er vel heller ikke gratis? Hvordan får du det til?

— «The american way», jeg kommer til å vasse i gjeld i lang tid fremover. Det er slik vi gjør det her. Men jeg ville ikke gjort det om det ikke var for at jeg allerede har en business som går bra, og troen på at jeg kan få dette til. Jeg produserer videoer, jobber som produsent og er manager for tre band, så jeg har mye på gang mens dette pågår, og bruker de prosjektene til å finansere dette. Og på sikt vil det bli motsatt, at studioet finanserer alle de andre prosjektene.

Nå vil han bli «the go-to-guy» for norske og andre nordiske artister i New York. Og man kan spørre han om alt, bedyrer han.

— Hvis noen trenger et tips om hvor de skal spise, eller trenger et sted å ovenratte, så er det bare å ta kontakt. Jeg kan for eksempel også leie ut en backline for en billig penge. Jeg gjør ikke dette for å bli rik. Det eneste jeg kommer til å ta profesjonelle rater for, er innspilling. Det er noe jeg er god på og har investert mye penger i. Det ultimate målet er å kunne tilby en pakke hvor et band kommer over å jobber i studio i en uke før de legger ut på turne. Så det er nok veien å gå. Og man må nødvendigvis ikke bruke meg som produsent, jeg prøver ikke å legge min hånd på alt som kommer innom her.

Han legger ikke skjul på at de norske støtteordningene gjør de norske bandene attraktive for han å samarbeide med.

— Absurde støtteordninger
— Vi har ingenting som Music Export Norway her, og jeg er imponert over at alle de skandinaviske landene har statlige kontorer for musikk. Det er jo helt absurd sett med amerikanske øyne, men helt fantastisk såklart! Når Heroes & Zeroes kom over ble flybillettene sponset, og det gjorde New York- og Alaska-turneen mulig.

Norske støtteordninger: En forbannelse?

Han har også lagt merke til Music Export Norways satsing med kontorer i London og Berlin.

— Hvis de skulle åpne et kontor i New York: «I’d love that job»!

Nå vil han profilere Nordic Hus, og i fremtiden håper han at folk skal sjekke ut artister som spiller på et Nordic Hus-arrangement bare på grunn av prosjektets rykte. Han ser for eksempel for seg egne Nordic Hus-kvelder under CMJ. Han ønsker også å samarbeide med de allerede eksisterende skandinaviske organisasjonene i New York, og nevner Scandinavian House og konsulatene.

— De er glade for det jeg gjør, og selv om de sikkert ikke vil gi meg finansiell støtte så vil de promotere prosjektet. Så jeg har fått tommelen opp fra flere hold allerede, og er også i kontakt med Music Export Norway.

— Jeg vil bli en slags nordisk ambassadør for nordisk musikk i New York, for noe slikt eksisterer ikke. Musikere som er interessert i å opptre eller produsere musikk i New York kan bare ta kontakt, avslutter han.

Publisert:

Del: