Streaminghastverk i USA

Hvordan selge et produkt Spotify gir bort gratis? Det er spørsmålet Apple stiller seg før de lanserer sin abonnementstjeneste.

Kalender

Ifølge New York Post er Apple, som leverer tjenesten iTunes, i samtaler med musikkbransjen om å lansere en abonnementsbasert musikktjeneste i USA. Avisen skriver at dette har ligget på trappene i noen år.
Ingen avtaler klare
Apple ønsker nå fortgang i prosessen i forbindelse med at Spotify har satt en tredje deadline for etableringen av sin reklamefinansierte og gratis streamingløsning til utgangen av året. Ifølge cnet har Spotify ennå ikke ferdigforhandlet noen avtaler i USA.
Hastverket til Apple skal også henge sammen med at Microsofts nye mobile operativsystem Windows Phone 7 lanseres i New York i dag, med støtte for Spotify.
Kan undergrave markedet
I likhet med Apple er de store plateselskapene i USA, ifølge cnet news, ikke overbevist om at Spotifys gratismodell vil lokke folk over på betalingsløsninger. cnet skriver at deres kilder i Apple har uttrykt bekymring for at en reklamefinansiert gratistjeneste kan undergrave allerede lite imponerende nedlastningstall.
Edgar Bronfman, styreleder i Warner, har tidligere i år sagt at selskapet ikke vil lisensiere musikk til gratistjenester, og cnet skriver også at Apple har uttrykt sterk tvil om Spotifys forretningsmodell noensinne vil kunne generere inntekter nok til at det vil gi lønnsomhet.
Ifølge cnet vil Apples abonnementstjeneste koste mellom 10 og 15 dollar i måneden, men det tilbakevendende spørsmålet for Apple er hva slags effekt en gratismodell, som Spotify representerer, vil ha på markedet de skal inn i.

For å kommentere og diskutere artikkelen må du være logget inn på Facebook. Dersom du har en mening du ikke får postet her kan du alltid sende oss en e-post.