Reaksjonene har ikke latt vente på seg, etter at NRK-ledelsen før helgen annonserte at “Et Norge i Krig” tas av luften etter bare en sesong. På NRKs nettsider ligger det nå godt over hundre innlegg, som nesten enstemmig raser mot nedleggelsen av programmet. “Et skoleeksempel på dobbelmoral”, skriver mange av innsenderne, som heller ikke legger skjul på sitt sinne over at Petre med dette fjerner et av sine siste kontroversielle og provoserende programmer. Ballade bringer her videre noen av reaksjonene, og stiller samtidig spørsmål om vi for tiden er på vei inn i et mer sensurivrig klima.

Kristopher Schau (Foto: NRK.no)

Av Arvid Skancke-Knutsen

2004 har vært et år som på mange måter har stått i kontroversialitetens og sensurlystens tegn. Ballade har tidligere bl.a. skrevet om Momentumfestivalen i Moss, som skriftlig unnskyldte seg for kultur- og kirkeminister Valgerd Svarstad Haugland, etter at hun hadde vært til stede under en opptreden av Ole Mads Vevle, som festivalen selv hadde bestlit som åpningskonsert. I Vennesla måtte lokale arrangører avlyse konserter med bl.a. Morten Abel, etter at det hadde oppstått stor motstand mot en konsert med Turboneger. Det største slaget om nasjonens sjel har likevel stått i Kristiansand, der religiøse styremedlemmer i den mektige kulturstiftelsen Cultiva i våres truet med å nekte all støtte til Kristiansand Rock City-prosjektet dersom de ikke endret den klassiske rockhilsen-logoen sin, som kristenfolket oppfattet som “Djevelens symbol”.

Kontroversen rundt Rock City-prosjektet var likevel bare en mild bris i forhold til mediastormen som feide over Kristiansand denne sommeren. Den konfronterende riksutstillingen Detox, som ble arrangert parallelt med Quartfestivalen, måtte avlyse kunstneriske innslag på rekke og rad etter politisk og media-messig press – og havnet dessuten i klinsj med både det lokale politiet og tollvesenet. Stemmer som prøvde å advare mot den økende sensureringen av kunstneriske uttrykk, druknet fort i skandalen rundt Quart-opptredenen til The Cumshots. Rikspolitikere gikk ut og advarte norske arrangører mot å hyre inn bandet, mens flere antydet at denne typen stunts fort kunne få alvorlige følger for den offentlige støtten til festivalen.

Denne måneden ble tre medlemmer av The Cumshots, pluss de to hovedaktørene fra Fuckforforest, idømt solide bøter i Kristiansand tingrett. Kort tid i forkant av dette ble også hip hop-gruppen Gatas Parlament rammet av det politiet selv innrømmet var “forhåndssensur”, da nettstedet Killhim.nu ble fjernet etter påtrykk fra den amerikanske ambassaden. “Jeg synes dette er en absolutt inngripen i yttringsfriheten – får man ikke tenke lenger?” spurte Kjartan Slettemark retorisk overfor NRK. Den samme Slettemark hadde da selv nylig opplevd at hans legendariske Nixon-collager var blitt tatt ned fra veggene på Stortinget, fordi billedserien ble oppfattet som potensielt støtende.

Nå ser det ut til at sensurklimaet også kan ha spredt seg til NRK selv. “Et Norge I Krig” var i utgangspunktet tenkt som en motvekt til alle glade og pludrete SMS-programmer, og skulle i følge radiosjef Nils Heldal være “negativt, mørkt, drøyt og dystert”. Programmet hadde sendestart 1. september, startet friskt med en “outing” av Aftenpostens ikke helt ærerike historie i forkant av andre verdenskrig, og fortsatte bl.a. med nok et skandaleomsust stunt, der programleder Kristopher Schau la ut sin sjel til salgs på auksjonstedet E-bay.

Programmet har gjennomgående vært preget av en balansegang mellom munter misantropi, grov provokasjon og politisk satire – koblet med et ikke ubetydelig sosialt engasjement for grupper som storsamfunnet har behandlet dårlig, slik som tatere, narkomane og lobotomerte. Eller som en av Petres lyttere formulerer det: “Dette var det eneste programmet Petre hadde som man måtte lytte til, og som faktisk var seriøst og morsomt på samme tid.” En annen kaller programmet “det mest intelligente, nytenkende og gjennomarbeidede” Petre hadde å tilby.

Etter omleggingen til “nye Petre” sommeren 2003, som musikksjef Håkon Moslet formulerte gjennom slagordet “På Petre skal kidsen få den musikken de liker”, var det mange som fryktet en større kommersialisering av ungdomskanalen. Samtidig forsvant søyleprogrammer som “Karate”, “Kaliber”, “Junta” og “Holger Nielsens Metode” – og senere også bl.a. det alternative musikkprogrammet “Karlsens Kabin”. Før julen 2004 vil også det populære metal-magasinet “Ambolt” med Gro Narvestad bli borte fra eteren – sammen med “Et Norge I Krig”.

Nå uttrykker mange sinte lyttere en økende frustrasjon over det de oppfatter som et knefall for markedskrefter og tannløse underholdningskonsepter. Et ganske typisk eksempel fra debatten som for tiden raser på nettsidene til “Et Norge i Krig” bringes herved videre:

“Hva har skjedd med Petre? Det er ikke Petre lenger, men P3. Hva er målgruppa for denne nye kanalen? Jeg er 23 år, og tydeligvis for gammel. Jeg har vokst opp med Petre, og jeg tar ikke for hardt i når jeg sier at Petre har formet meg som menneske. For eksempel tror jeg Petre har en stor del av æren for at jeg er antirasist i dag. Petre har gitt folk som Espen Thoresen fritt spillerom. Banebrytende seksualundervisningsprogrammer og antirasisme-kampanjer. Jeg vil takke Petre for at de har gitt oss folk som Bård Tufte Johansen, Kari Slåttseven, Kristoffer Schau med flere. Petre var kanalen for de som hadde litt hjerne. Musikken var ny og til tider progressiv. Hvorfor kan ikke vi som ser på oss selv som litt intellektuelle, få lov å beholde kanalen, når de hjernedøde har fått alle de andre kanalene?”

Mange av innsenderne går ellers langt i å hevde at ordren om nedleggelse av “Et Norge i Krig” kommer fra høyere hold i NRK-systemet enn Petre-ledelsen selv. I så fall har kanalsjef Marius Lillelien & co. blitt overkjørt på en ganske oppsiktsvekkende måte.

Ballade har i hele dag forsøkt å få tak i Lillelien, for å diskutere Petres videre veivalg, men uten å lykkes. De av våre lesere som ønsker å si sin mening om utviklingen i den riksdekkende ungdomskanalen, kan gjøre det på denne siden hos NRK – eller ved å skrive større innlegg til oss i Ballade.

Publisert:

Del: