Sveinung Sundli mener pengeproblemene skyldes fatal publikumssvikt og uforsiktig pengebruk.

Storåsfestivalen_2008_logo (storaasfestivalen.no)

I følge adressa.no solgte festivalen 10.000 billetter pr. dag i 2007. I 2008 var tallet 6000. Det betyr at det ble solgt 12.000 færre billetter i 2008 enn året før.

adressa.no melder videre at Storåsfestivalen mangler én million kroner på å betale den kortsiktige gjelden som beløper seg på to millioner kroner. Storåsfestivalen jobber nå med å få kreditorene med på en frivillig akkord.

— Alle kreditorene jeg har snakket med – og det er mange – er positive til de tiltakene vi nå har satt i gang. Vi har tilbudt en akkord på 85 % og det er de fleste fornøyd med, sier Sveinung Sundli til adressa.no.

Sundli er medeier i festivalen, som han har en administrativ stilling i. Thomas Rydjord er festivalsjef.

Styret og eierne er enig i at målet er fortsatt drift av festivalen og reise frisk kapital, i følge Sundli. Det skal være generalforsamling i Mysterier AS, som eier festivalen, førstkommende tirsdag.

— Det har gått bra lenge, men nå har vi fått en skikkelig kakk. På flere fronter. Både økonomisk og omdømmemessig var dette et veldig trasig år for oss. På et vis kan man vel si at hovmod står for fall, sier Sundli, som forklarer publikumssvikten på denne måten til adressa.no:

— Vi trodde at 2007 var et steg på veien mot noe stort, men det viste seg at det var et toppår. Det burde vi ha skjønt tidligere og endret kurs. I stedet booket vi altfor mange band – for mange av dem med et lite publikumsgrunnlag. I fjor hadde vi trekkplasterene som gjorde at vi nådde 10.000 mennesker – litt tabloid kan man si at Åge betalte for Gogol Bordello. I år pakket vi programmet med for mange smale band.

Publisert:

Del: