INTERVJU: Denne uken starter Storåsfestivalen i Trøndelag. Det som for bare noen år siden var en lokal happening initiert av Sveinung Sundli (eks-Gåte) har vokst til å bli blant landets største av sitt slag. Festivalsjef/bookingansvarlig Thomas Ryjord mener at Storåsfestivalen nå er etablert nok til å tåle videre vekst uten å ødelegge dens grunntanke. Storås er også blant søkerne til knutepunktstøtten som blir avklart denne høsten. – Jeg mener vi er en verdig kandidat. Vi driver mye arbeid hele året og for musikkmiljøet i Trøndelag. Vi glor ikke bare i navlen til vår egen festival, sier Ryjord til Ballade.

Storåsfestivalen (Foto: Therese Marie Tande/Storåsfestivalen)

Av Bjørn Hammershaug

Storåsfestivalen er en musikkfestival som blir arrangert på Storås i Meldal utenfor Trondheim. Festivalen har blitt arrangert siden 2004 og på kort tid vokst opp som en av landets aller største pop/rockfestivaler. Storåsfestivalen har et tett samarbeid med lokalsamfunnet, både leverandører, idrettslaget og grunneiere er involvert. Ryjord forteller at kommunen får ansélige inntekter av arrangementet. 25 millioner i meromsetning til det lille lokalsamfunnet i 2006 kan han berette.

Viktig for lokalmiljøet

Storåsfestivalen er blant søkerne til knutepunktstatus for rockfestivaler, og kan vel vente besøk av kulturminister Trond Giske som er i ferd med å bestemme hvilken festival som blir tildelt denne faste garantien.

Hvordan forholder Storås seg som søker til denne støtten?

— Jeg mener vi er en verdig kandidat. Vi driver mye arbeid også ellers i året og for musikkmiljøet i Trøndelag. Vi glor ikke bare i navlen til vår egen festival. Jeg vil legge til at vi ikke har noen harde mål om å tjene mye penger, men først og fremst bygge kultur og miljø. Vi er vel en av de få søkerne som likevel går med overskudd, og jeg mener det bidrar til å gjøre oss til en hederlig kandidat. Vi viser også en raushet i forhold til å dele kompetanse med andre, har blant annet startet eget bookingbyrå og hjulpet kommunen blant annet med utbygging av infrastruktur og ulike arrangementer.

Hvor viktig vil denne knutepunktstøtten være for dere?

— Den kunne vært viktig i oppbyggingen av en større festival. Men jeg er mer opptatt av at det offentlige må på banen i kulturlivet. Vi har fått til veldig mye for veldig lite, og det bør belønnes.

Det har også kommet kritikk mot knutepunktstøtten. Torbjørn Røe Isaksen, leder i Unge Høyre spurte blant annet om en festival bør styres etter statens overordnede kulturplaner, eller av kunstneriske valg og publikums ønsker. Er dette problemstillinger dere har tatt opp i festivalen?

— Jeg ser egentlig ikke noe problem med det offentlige er representert i et styre. Vi har en veldig ryddig økonomi og struktur, men kanskje på en annen måte enn det offentlige krever. Deres krav kan også bli fordyrende, og jeg ser nok en del problemstillinger i et slik samarbeid. Når det gjelder Storåsfestivalen får vi like mye næringslivsstøtte som kulturstøtte, og det er egentlig en grei utvikling. På bygda dreier det seg like mye om arbeidsplasser som kultur – kulturen blir på en måte en positiv konsekvens.

Hvordan har lokalsamfunnet Storås fått merke de positive konsekvensene fra festivalen?

— Det såkalte ”veikrysset” Storås har fått en langt større stolthet etter at festivalen kom til bygda, ungdom er nå stolte av å si at de kommer fra Storås. Det gjør det spesielt inspirerende å arbeide med festivalen, sier Ryjord som selv har flyttet til Storås.

— Ungdommen vil tradisjonelt reise vekk rett etter videregående, men nå er det flere som oppholder seg her om sommeren. Vi ser positive konsekvenser i forhold til fraflytting og når det gjelder å bygge en positiv identitet rundt bygda.

En annerledes opplevelse

Førstkommende torsdag åpnes skogens porter for fjerde gang, med artister som spenner fra ”folkelige” eller lokale navn som Åge Aleksandersen & Sambandet, Ole Ivars og Hans Rotmo & Vømlingan til internasjonale størrelser som Dinosaur Jr., Sierra Leone’s Refugee All Stars, Midlake og Gogol Bordello. Med et billettsalg et sted mellom 9-10 000 pr. dag kan festivalen skryte av nærmere 30 000 solgte festivalpass. Festivalsjef og bookingansvarlig Thomas Ryjord ønsker likevel ikke en festival preget av dominerende sponsorer, og ønsker å vokse videre uten å miste sin identiet.

Festivalsjef Ryjord er naturlig nok fornøyd med utviklingen på Storås. Han understreker at festivalen har et annerledes publikumsgrunnlag og andre økonomiske forutsetninger enn de store festivalene sørpå. Derfor søker de å utvikle festivalens egenart og bygge videre på det grunnlaget som er lagt de tre første årene. Det betyr blant annet en programprofil som søker å skille seg ut i festivalmengden:

— I år har vi valgt en noe smalere sti enn tidligere. Vi har alltid hatt en høy prosentandel av norske band, og har hatt de fleste av de mest kjente ”festivalbandene” hos oss. I år valgte vi å rette blikket mer mot utlandet for å skape en noe annerledes type festival. Vi har forsøkt å bygge et program som er unikt i festivalsammenheng, med stor genrespredning som på mange måter er ganske smalt, forteller Ryjord til Ballade.

Hvorfor har dere valgt å gjøre dette?

— Vi er en litt annerledes festival – og det skal vi fortsette å være. Festivalens opplagte røtter ligger i folkemusikk og etnisk musikk, noe vi ønsker å legge vekt på. Vi har også et interessant publikum. Majoriteten kommer fra Trøndelag, der smaken gjerne er en litt annen enn i tjukkeste Oslo – på godt og vondt, ler Ryjord.

— I tillegg har vi mange tilreisende fra det øvrige Norge, men også fra alskens småbyer i Danmark, Sverige, Finland og Tyskland. Det er mye merkelige skruer på Storås som til sammen utgjør et fargerikt publikum. Og akkurat det er vi veldig glad for!

Ikke fokus på headlinere

Dere kan skilte med ganske så originale festivalvalg som Ole Ivars og Sierra Leone’s Refugee All Stars. Hva er egentlig styrende for programmeringen til Storås?

— Jeg mener det er for mye fokus på headlinere blant festivalene. Det er veldig stort trykk på disse i Norge. Oppmerksomheten rettes dermed mot bare noen få artister, som i tillegg tar mye av budsjettet. Vi er litt annerledes økonomisk bemidlet enn de store festivalene på Sørlandet, og klarer ikke å matche budene deres på en del artister. Og det er helt greit. Vårt publikum krever ikke å rope til kjente sanger, men er glad i å bli utfordret og provosert. De venter på at vi skal finne på noe faenskap, sier festivalsjefen med et smil.

— Folk skal gå fra Storås med en oppløftende følelse i seg, heller overrasket og engasjert over at de har oppdaget nye band enn at de har vært på konsert med noe de burde sett for 10 år siden. Et godt eksempel er amerikanske Gogol Bordello som er en headliner for oss. De har ikke solgt noe særlig med plater i Norge, men for oss er det et helt riktig band å presentere.

Ryjord forteller at Storås heller ser mot en del finske og svenske festivaler når de setter sammen programmet:

— Vi plukker fra litt andre hyller og satser på andre navn enn de største Sørlandsfestivalene. Det er ikke rett for oss å svi av halve budsjettet på et band som the Killers. Vi har rett og slett lagt oss på en annen list enn det noen påstår er populært akkurat nå. Det tror jeg også vårt publikum verdsetter.

Lokal profil og familievennlig miljø

Hva kan Storås tilby mer enn musikk og natur? Hvordan er for eksempel deres miljøprofil?

— Vi har fokus på miljø, men som en ekte bygdefestival dreier vårt fokus på miljøvern seg like mye på bondens premisser og å ta vare på lokale ressurser, som på utslipp av CO2. Vi har investert mye i dette området. Det er stadig mindre av transporteringen av varer inn på området som fraktes langveisfra, og vi satser for eksempel stort på servering av lokal mat.

Storås har også åpnet et nytt festivalområde, 60 nye mål med campområder står klart til festivalstart.

— Dessuten har vi utvidet familiecampen, som kan tilby nattero, dyrehage og lekeplass for unger. Vi er riktignok en skitten rockefestival med høy skålfaktor, men festivalen starter klokken 12 om dagen med diverse barneaktiviteter og konserter rettet mot unger på dagtid. Dette avløses av konsertprogrammet ved femtiden, og gradvis mer fest utover kvelden. Barn under 12 år har tilgang til festivalen sammen med voksne frem til klokken syv om kvelden.

I skrivende stund melder dere om at det kun er igjen 800 tredagerspass og 200 dagspass til hver dag. Hva er oppskriften til suksess for en relativt fersk festival i dagens trange marked?

— Tilbakemeldingene vi har fått forteller oss om at vi skal stå på barrikadene, ikke hør på hva andre sier og ikke gi etter for kommersielt press. Det blomstrer med gode festivaler i Trøndelag for tiden, så det er viktig å lage en helhetsopplevelse – å gi folk noe mer.

Nye strukturer

Tidligere i år meldte dere behov for ”å stramme inn og få bedre kontroll over utgiftssiden”. Hva har dere foretatt dere på den økonomiske siden?

— Storås har vært gjennom en sakte transformasjon, fra vi startet da 99 % av arbeidet foregikk på dugnad. I takt med vekst og flere prosjekter har vi måttet bygge en større helårsadministrasjon med folk som får litt betaling og med noe færre frivillige som vi i ikke var flinke nok til å bruke. Nå har vi faste gruppeledere som styrer de frivillige på hvert sitt ansvarsområde. Det har gitt bedre styring og mer kontroll over de involverte.

Ryjord skryter av en stab som har vært flinke til å drive festivalen fremover. Han kan fortelle at Storås nå har hele 60 underledere fordelt på 9 ulike avdelinger.

— Ved å foreta en del organisatoriske grep ved vår egen infrastruktur har vi etablert veldig god kontroll over en festival som har vokst svært fort – nå er vi på nett – og jeg er nesten overrasket av hvor greit det går.

Sveinung Sundli i Storås uttrykte i et intervju med Dagens Næringsliv nylig at festivalen har visjoner om å bli den største i Skandinavia etter Roskilde. Er dette et ønske som deles av resten av festivalen?

— Vi har gjort store hopp hvert år, og merket at både publikumsinteressen og medieinteressen er økende. Storås vil fortsette å vokse men det skal skje i forhold til festivalen og miljøet rundt, og ikke på bekostning av innhold og kvalitet. Vi ønsker å beholde den intime stemningen. Mange føler et stort eierforhold til festivalen, og det forholdet skal vi ivareta. Vi skal ikke bli store og slemme. Vi skal bli store og kule, humrer Ryjord, før han fortsetter mer alvorlig:

— Nå er vi klare til å vokse videre, og vi har etablert et apparat som har lært å arrangere festival. Da vi startet i 2004 var det mange som endog ikke hadde vært på festival før, knapt nok en konsert. Nå er vi garva, avslutter Thomas Ryjord.

Storåsfestivalen 2007 finner sted 26.-28. juli.
Informasjon om billetter og program finner du her.

Blant årets artister spiller: Dinosaur Jr., Motorpsycho, Ole Ivars, Åge og Sambandet, Gogol Bordello, Sierra Leone’s Refugee All Stars, Midlake, Hans Rotmo og Vømlingan, Mari Boine, Millencolin, Cult of Luna og Balkan Beat Box.

Publisert:

Del: