Det Norske Kammerorkester har hatt en pangstart på sin nye sesong etter 25 års jubileums-markeringen med en jubelombrust turné til USA og Canada og de ledende sommerfestivalene på USAs østkyst. – Overalt er orkestret blitt møtt med fullsatte saler, begeistret publikum og gjennomført positiv presse, forteller Kammerorkesterets Trude Røyset. Neste utfordring blir en Mozart-innspilling for EMI med Leif Ove Andsnes ved klaveret.

Det Norske Kammerorkester

Det Norske Kammerorkester har hatt en pangstart på sin nye sesong etter 25 års jubileums-markeringen med en jubelombrust turné til USA og Canada og de ledende sommerfestivalene på Østkysten: Tanglewood, Ravinia og Mostly Mozart Festival i Lincoln Center, New York.

Programmet, bestående av Rameau, Haydn og Mozart, ble ledet av henholdsvis Terje Tønnesen og Leif Ove Andsnes, som fra denne sesongen er orkestrets første gjesteleder og som ledet orkestret i to klaverkonserter.

Turneen har utvilsomt markert Det Norske Kammerorkester svært positivt på sentrale nord-amerikanske musikkarenaer. Både amerikanske og kanadiske radiostasjoner gjorde opptak av konsertene, og overalt er orkestret blitt møtt med fullsatte saler, begeistret publikum og gjennomført positiv presse.

Presseomtalene griper fatt i den sjeldne musikalske kjemien mellom Leif Ove Andsnes og Det Norske Kammerorkester, men det er tydelig at orkestrets egen profil har gjort inntrykk. Pressen skriver at “en sjelden musikalsk vitalitet og disiplin synes å være orkestrets varemerker” og fremhever ensemblets ujålete innstilling til musikken. Chicago Tribune kallerdeler av konserten en “forbløffende oppvisning i orkestral virtuositet”.

The New York Times påpeker at det er på tide at Det Norske Kammerorkester nå gjester USA, og i tillegg til å lovprise samarbeidet med Andsnes fremhever anmelderen orkestrets påtakelige spilleglede og karakteriserer fremførelsen av Mozarts Klaverkonsert nr. 18 som “lykksalig vakker”.I kanadisk presse omtales hele konserten som “en lykkestund”, og man fremhevet – i likhet med amerikanske kritikere – både raffinement og klangfylde og ikke minst “orkestrets generøse og kraftfulle musisering”.

Programsammensetningen skal ha vakt tydelig interesse, både hos publikum og kritikerne, og – som The New York Times skrev – orkestret kvitterte for ovasjonene med det perfekte ekstranummer: åpningen av Griegs Holberg-suite. – Da var lykken fullkommen, og jubelen sto om mulig enda høyere i taket, forteller en entusiastisk Trude Røyseth.

Umiddelbart etter hjemkomsten går orkestret rett i platestudio for å gjøre en Mozart-innspilling for EMI med Leif Ove Andsnes, heter det avslutningsvis i pressemeldingen.

Publisert:

Del: