Det var en meget stor begivenhet i (lille) Opera-Norge: I annen etage på Contintal i Oslo ble juryen for årets versjon av Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurransen presentert. Sjelden har så mange fiksstjerner på Operahimmelen vært tilstede i Oslo. Til té og frukt ble vi presentert juryens visjoner for årets konkurranse, deres syn på konkurrering og hvordan man kan bygge opp en karrière som operasanger. – Det er viktig å huske at konkurranser bare er én del av å kunne komme seg opp og frem som operasanger, sa operasjef Bjørn Simensen til Ballade.

Trine Wilsberg Lund, 2003

Av Kyrre Tromm Lindvig

Det mest iøyenfallende med pressekonferansen var den nærmest totale mangelen på journalister- om det var på grunn av manglende interesse, ferieavvikling i redaksjonene eller generell ignorans skal jeg ikke spekulere i her- men vi som var der fikk i alle fall en enestående mulighet til å ta temperaturen på det internasjonale operamiljøet. Interessant er det også å se hva slags viktig faktor denne konkurransen er blitt, både for opera generelt og norsk operamiljø spesielt. Imdlertid ble det sterkt poengtert fra juryhold at det å vinne ikke nødvendigvis betyr være eller ikke være for en eventuell karrière som operasanger

— Dette er primært en enestående sjanse også for å møte andre sangere, sier Simensen. – Vi lider litt av “Kuppern”-syndromet her i Norge, at vi tror at sølv er nederlag. Man må huske på at mange av de som ikke kom til topps i denne konkurransen for noen år siden nå synger på Covent Garden og i Bayreuth. Her blir man sett og det kan medføre sjangser som sangerne ellers ikke ville fått, sier en engasjert operasjef til Ballade.

Daglig leder for konkurransen, Lars H. Flæten, var i stålende humør og etter å ha ledet pressekonferansen med stødig hånd spurte vi hvordan det var mulig å få tak i en jury som er spekket med stjerner, både tidligere topp-utøvere og operasjefer – Ingrid Bjoners nettverk er har vært meget avgjørende for festivalen, nå har det gått så langt at folk er begeistret for å sitte i denne juryen. Da jeg ringte (østeriske topp-sopranen) Christa Ludwig og ba henne steppe inn fordi jeg hadde fått et avbud på annet hold, fikk jeg kjeft for at jeg ikke hadde spurt henne før, ler Flæten.

Tilstede på konferansen var også tre av utøverne, Olga Mykytenko fra Ukraina, Ünüsan Kuloglu fra Tyrkia og 23 år gamle norske Trine Wilsberg Lund fra Ås. Ovenfor Ballade påpekte sistnevnte viktigheten av å kunne vise seg frem i en internasjonalt kjent konkurranse og for en så tung jury.

– Men det viktigste er å føle at jeg har gjort det beste jeg kunne, jeg er fornøyd hvis jeg føler at jeg har ytt mitt beste, sier Lund.

Videre betoner hun at hun er enig i det som Ingrid Bjoner sa under pressekonferansen, nemlig at det er en vanskelig balansegang mellom det å hele tiden måtte vise seg frem og synge flest mulig steder og samtidig ikke drive rovdrift på stemmen.

– Det er helt klart hardt, kampen om benet er hard og du skal jo helst utvikle stemmen din så fort som mulig, og samtidig er det viktig at det ikke skjer for fort, forklarer Lund oss.

Juryformann Menno Feenstra, som fortiden er kunstnerisk rådgiver ved Kungliga Operan i Stockholm, var meget opptatt av å poengtere at juryen er såpass sammensatt som den er.- Slik er vi den mest kompetente jury man kan få, ler han.- Vi har begge sider representert, både sangere som vet noe om det å synge og vi som jobber “på andre siden av bordet”, poengterer Feenstra.

Bjørn Simensen medgir imidlertid at det alltid vil være subjektivismen som råder, selv i en så kompetent jury – Det er ikke mulig å være objektiv i en slik sammenheng, nettopp derfor vil jeg oppfordre alle sangere om å delta i flere konkurranser, reise rundt til flere steder. Det å ikke vinne her betyr ikke at du er dårlig. Det å være her er en seier i seg selv, avslutter Simensen.

Seks norske og 44 internasjonale unge sangere skal delta i konkurransen i år. Nærmere 180 deltakere fra 44 nasjoner søkte i år om å få delta i konkurransen, men under en tredel av dem slapp gjennom uttakingsjuryens nåløye. De norske deltagerne er – i tillegg til før nevnte Trine Wilsberg Lund – Eva-Kristine Hernes (27), mezzosopran fra Kristiansand, Vibeke Kristensen (23), sopran fra Stavanger/Mariero, Janne Berglund (24), sopran fra Nannestad/Maura, Charlotte Wilhelmsen (27), sopran fra Tjøme/Tønsberg og Eli Kristin Hagen(29) sopran fra Brandbu.

Juryen består av Luigi Alva (Peru) – tenor, Christa Ludwig (Østerrike) – mezzosopran, Ingrid Bjoner (Norge) – sopran, Reri Grist (USA) – koloratursopran, Kasper Bech Holten (Danmark) – operasjef, Det Kongelige Teater i København, Tom Krause (Finland) – baryton, Bjørn Simensen (Norge) – operasjef, Den Norske Opera og Paul-Emile Deiber (Frankrike) – regissør.

I løpet av en intens konkurranseuke vil publikum i løpet av innledende runder, semifinale og finale kunne oppleve cirka 175 operaarier, sunget av 50 operatalenter fra 23 nasjoner. Seks av sangerne går til den store finalekonserten i Oslo Konserthus 22. august, der de skal opptre med Oslo-Filharmonien under ledelse av Roland Böer. H.M. Dronning Sonja vil være tilstede ved finalekonserten, og dele ut priser på nær 300.000 kroner og en rekke konsertengasjementer til vinnerne.

Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse går av stabelen i morgen 14. august og varer til fredag 22. august.

Publisert:

Del: